Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västmanland Intressekoll, rumskompis till enslig gård?  (läst 327 gånger)

Guilliotine

Västmanland Intressekoll, rumskompis till enslig gård?
« skrivet: 21 nov-21 kl 22:21 »
Hejsan, som sagt mest en intressekoll än så länge, inte bestämt mig för om jag vill ge upp isoleringen riktigt än.

Jag är relativt nyutflyttad från en etta i Sthlm till en gård mitt ute i skogen, nånstans mellan Kopparberg och Lindesberg. Den är byggd sent 1800-tal nån gång, det finns ett bostadshus med tre sovrum, vardagsrum, ett badrum och kök, samt en "gäststuga" med förrådsdel i två plan, och en bostadsbit som mest är ett rum utan vatten indraget, med vedspis och kamin. Används som gym nu. De tidigare boende hade en (moraliskt tveksam och definitivt olaglig) odling i två containers som är "ihopbyggda" med gäststugan, finns definitivt möjlighet för lite allt möjligt där.

Det är någorlunda modern standard, internet, stor tv och soffa på ovanvåningen, uppvärmning via vedspis I källaren, vatten från egen brunn, varmvattenberedare, etc. I köket finns "modern" spis, samt en vedspis som är mycket roligare att använda.

Marken är på 5 hektar, inhägnat med elstängsel draget. Det fanns även två galet fina, stora lador, men de brann dessvärre ner för ett par år sen och efterlämnar stenruiner man kanske skulle kunna göra nåt med. Jag har en halvtimmes promenad till brevlåda och soptunna, och närmsta granne är där i krokarna med. Närmsta affär är ca 30min bort med bil. Är verkligen mitt ute i skogen.

Jag själv är en tjej på 35 år, har sanslöst stora drömmar om stället, vill kunna vara någorlunda självförsörjande på grönsaker, vill självklart ha höns både för ägg och kött, bin (mjöd!), kanske kaniner? Kanske får, getter, alpackor, etc. Som sagt, stora planer.
Är just nu arbetslös, är har lön till april, planerar på att komma på nåt jag kan jobba med på distans, alternativt plugga. Bor även en bestämd tibetansk mastiff-tik här, men hon kommer överens (läs: ignorerar) med de flesta. Hon har inget emot andra hundar eller katter eller så heller.

Kanske eventuellt söker en inneboende, tänker att de kanske inte behöver betala mer än typ halva elräkningen, kanske en del av internet-räkningen, kommunala avgifterna för sopor, vägar etc. Inget bestämt än, men är alltså inget jag tänker försöka tjäna pengar på. I utbyte får du slåss med hunden om ett sovrum, självklart fri tillgång till allt som finns här, vill du starta en majsodling, eller föda upp strutsar, timra en bastu, eller inreda en motorsågsskulptureringsstudio i förrådet, go nuts.

Men tänker att du självklart hjälper till med allt i hushållet, renoveringar (stället renoverades senast på 70-talet och det är rejält slitet), kanske även hjälper till ekonomiskt med sånt som gynnar gården, etc. Så i stort sett vara sambos utan den romantiska delen. (menar absolut inte att du skulle utföra hushållssysslor eller renoveringsarbeten åt mig, utan vi hjälps åt med allt.)

Jag är väldigt förtjust i min ensamhet här, men ibland blir det lite väl ensligt (speciellt när det tar mig 3 dagar att göra något som hade tagit en halvtimme med ett par extra händer). Men det viktigaste är självklart att vi klickar, har någorlunda liknande intressen och värderingar, etc. Om du är kille eller tjej eller nånstans däremellan spelar ingen roll så länge du kan hugga ved, bryr mig mer om vad du tyckte om sista säsongen av Game of Thrones än var du står politiskt, och vill du spela tv-spel med mig är det ett stort plus.

Min stora svaghet är att fatta mig kort, vilket borde vara uppenbart vid det här laget.
« Senast ändrad: 22 nov-21 kl 16:50 av Guilliotine »

Weey86

• Hejsan! Kille 35 år.
    • -
SV: Intressekoll, rumskompis till enslig gård?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-21 kl 21:43 »
Hej! Låter ganska intressant, är en 35 årig kille från Hälsingland :) men… först och främst, vad för spel ska vi lira ihop? :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser