Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta upp med nya höns  (läst 1405 gånger)

Karin Forslin

  • Inlägg: 9
Starta upp med nya höns
« skrivet: 12 jan-21 kl 19:27 »
Ska få hem 10 unga Lohmann. Har skött om andras höns men nu första gången med egna. Några frågor till er erfarna:
Hur tar jag emot de nya hönsen? Ska de få gå ut i hönsgården direkt?
Nåt att tänka på med utfordring, vet ju inte vad de ätit hos uppfödaren? De är 16 v när de kommer.
Alla tips mottages tacksamt!

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Starta upp med nya höns
« Svar #1 skrivet: 12 jan-21 kl 20:02 »
Hör med den personen som du ska köpa dina höns av vad han/hon gett för foder. Om du köper från ett kläckeri, så har de troligen fått allfoder eller basfoder, för att gå över till värpfoder när de börjar värpa.
Jag hade hållit dem inne några dagar, så att de känner sig hemma och känner igen dig.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Starta upp med nya höns
« Svar #2 skrivet: 16 jan-21 kl 12:56 »
De brukar vara halvrisiga i magen när man köper dem, luktade fruktansvärt i säkert 2-3 veckor när jag hämtade mina, jag lät mina gå inne första dagen sen vad luckan öppen men det tog säkert 4-5 dagar innan de vågade gå ut, verkade inte som de var vana vid att vara ute alls.

Nu håller jag mina ute några få timmar om dagen i hönsgården just för skyddsnivå 2 föreskrifterna med fågelinfluensa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser