Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsproblem MF35  (läst 2356 gånger)

Busalusa

• Bohuslän
Bromsproblem MF35
« skrivet: 10 nov-20 kl 17:43 »
Har en MF35 från 1960. Startar alltid och går som en klocka. Problemet är bromsarna. Jag spänner bromsarna helt enligt bruksanvisningen. Då har jag hyfsad bromsverkan när jag kör men så fort jag lägger växeln i friläge försvinner all broms. Trots att jag står på bromspedalen. Förra året bytte jag bromsbeläggen i hopp om att det skulle hjälpa men tyvärr så blev det ingen skillnad. Någon som har någon idé vad problemet kan vara?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bromsproblem MF35
« Svar #1 skrivet: 12 nov-20 kl 18:10 »
Jag antar att det är vanliga torra trumbromsar på din MF35 (alltså egentligen exakt samma konstruktion som bromsarna på en personbilssläpvagn eller äldre personbil).
Jag hittade en sprängskiss, http://www.traktordelar.nu/mf1/mf35-broms.htm .

En viktig sak för att bromsarna ska fungera är såklart att alla leder och länkar är glappfria och välsmorda. Det är också viktigt att alla returfjädrar är i ordning (rätt monterade, rätt sort, inte utmattade etc) så att bromsmekanismen säkert dras tillbaks till viloläge när man inte bromsar.
När man justerar bromsarna så ska det göras i flera steg.
Först ser man till att bromsexpandrarna (det platta huvudet på bromsaxeln nr 29 på sprängskissen) står i utgångsläge och inte börjar trycka ut bromsbackarna. Om inte, så får man släppa bromsjusteringen utanför trummorna (jag gissar att det kan röra sig om t ex vantskruven 8-9-10), eller lossa bromsstagen.
Sedan skruvar man på justermekanismen i trummorna (det tandade hjulet på pos 19, som man kommer åt genom en slits i bromsskölden) tills bromsarna nätt och jämnt börjar ligga an, och sedan något tillbaka.
Till sist justerar man länkaget så att det nätt och jämnt börjar påverka expandrarna när bromspedalerna står i utgångsläge.

Om bromsarna inte fungerar bra trots att allt verkar väljusterat och felfritt, så kan det röra sig om att bromstrummorna är slitna, så att de nya bromsbackarnas rundning inte passar till trummorna utan de bara ligger an fläckvis. Om nya bromstrummor är billiga som reservdel så kan man byta dem, annars kan det finnas möjlighet att svarva ur dem till överdimension och köpa motsvarande bromsbackar med överdimension. Detaljer om detta bör stå i traktorns verkstadshandbok.

En annan orsak till dålig broms är om det läcker olja från bakaxeln så att backarna blir oljiga.  I så fall måste oljeläckaget åtgärdas och allting innanför bromstrummorna tvättas ren ordentligt.  Oljiga backar kan man ibland återställa till användbart skick genom noggrann tvättning. Man kan börja med att värma på friktionsytan med gasollampa eller varmluftpistol så att oljan "svettas ut" och kan torkas av med en trasa, när man har fått ut så mycket olja som möjligt på det sättet så diskar man dem grundligt med hetvatten och något starkt alkaliskt (t ex maskindiskmedel). Efter en grovskrubbning för hand kan man gärna köra dem i diskmaskin på ett långt program med högsta temperatur.

Busalusa

• Bohuslän
SV: Bromsproblem MF35
« Svar #2 skrivet: 13 nov-20 kl 19:50 »
Tack Torbjörn för ditt svar. Nu blir det till att ge sig i kast med traktorns bromsar med nya krafter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser