Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rå eller kokt linolja?  (läst 16243 gånger)

louise

• Gäst
Rå eller kokt linolja?
« skrivet: 28 maj-07 kl 17:03 »
Jag har hittills alltid användt kokt linolja till inpregnering av trä. Har nu hittat en bra grossist som säljer jättepack linolja, men bara rå. Vad är fördelar/nackdelar med rå respektive kokt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Rå eller kokt linolja?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 17:40 »
Hej!

Rå linolja tränger in bättre i träet, lär bero på att den har något mindre molekyler och dessutom inte torkar så fort.

Som framgår ovan torkar kokt linolja snabbare än rå.

Edgar

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 17:46 »
Har du lust att dela med dig av din leverantör, och hur mycket ger du per liter?
Kallpressad?
Ren eller mycket bottensats?
/Attis

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 18:24 »
Jag surfade bara på linolja och hittade den här:

http://www.oilpress.com/linolja.htm

Hoppas han fortfarande finns och att frakten är billig. Tar man största förpackningen på 25 liter blir literpriset ca 30 kr.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 28 maj-07 kl 18:30 »
Claessons trätjära är annars ett säkert kort som har mycket för byggnadsvård.
http://www.claessons.com/index.html

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-07 kl 18:32 »
fast den här är billigare å har en massa annat trevligt!

http://www.hellbergslin.se/bestallning.html

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 28 maj-07 kl 18:35 »
Jag surfade bara på linolja och hittade den här:

http://www.oilpress.com/linolja.htm

Hoppas han fortfarande finns och att frakten är billig. Tar man största förpackningen på 25 liter blir literpriset ca 30 kr.

Bengt lever för sin linolja. ;)
En av dom mest fanatiska personer som jag träffat.
Om ett antal år så kommer han räknas till en av dom personer som fick något gjort under sin livstid. ;)

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 maj-07 kl 19:09 »
claesson är ju här hos mig! Då slipper jag fraktkostnad! Å dessutom var deras linolja den allra billigaste, hurra!

Monder

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-07 kl 16:28 »
På frågan om vilken linolja som är bäst är det rätta svaret egentligen - båda. I en Linoljeimpegnering lägger man ju först på rå linolja, vått i vått tills träet inte suger mer och då är det bra att den råa oljan inte oxiderar eller torkar. Sen torkar man bort all överflödig olja med tex terpentin. slutligen lägger man på kokt linolja som en primer och då är det ju bra att den torkar och bildare en yta som det går att måla eller fernissa på.

Martin.l

• Gästrikland
SV: Rå eller kokt linolja?
« Svar #9 skrivet: 13 nov-14 kl 15:24 »
Hej!

Jag bumpar den här tråden med fler frågor kring linolja!

Jag har egen pressad linolja som jag vill testa att koka. Här dyker det upp fler frågor. Det ska bli en äggoljetempera för användning inomhus.

Hur varm ska oljan vara när den kokas? Jag har hört allt från 120-250 grader.
Hur länge ska man koka den?
Hur är det med syretillförseln under kokningen? Är det bara i framställandet av standolja det har betydelse eller gäller det även "vanlig" kokt linolja?

Sen när det kommer till torkning av en träyta som är struken med olja, vilka är dom perfekta förhållandena för torkning? Luft och ljus ska vara nycklar, men hur mycket av de båda? Fläkt och extralampor eller ett vanligt dragigt hus med en glödlampa och fönster mot söder? Har temperaturen någon avgörande skillnad på torktempo och slutlig kvalitet?

Många frågor blir det! Hoppas någon kan något om detta eller kan hänvisa till andra/annan litteratur!

Tack på förhand!

Martin
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

FårEtt

• -
« Svar #10 skrivet: 21 nov-14 kl 15:46 »

I fråga om linolja så "torkar" den genom att oxidera och då är det tillgång på syre som är av betydelse, så luftväxling är en fördel så det kommer till nytt syre.
Generellt för kemiska reaktioner är att de går snabbare vid högre temperatur. Ljus tillför inget i detta fall.

Viktigast för resultatet är att stryka tunt, annars får du en yttre hinna där luften kommit åt och sedan kletigt under. (gäller inte om det är rå olja som ska sugas in i träet - då är värme bra eftersom oljan blir mer lättflytande och tränger in bättre)
Så länge du inte kommer betydligt under rumstemperatur är det inget direkt problem, utomhus bör man hålla sig till sommarhalvåret.
I äggoljetempera vet jag inte exakt vilken kemisk process som sker, så vågar inte säga vad som gäller där.

Martin.l

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 27 nov-14 kl 10:00 »
Hej!

Det har dykt upp en annan fråga.
Jag har via nån gammal bok fått nys om att man kan blanda i kåda/harts i linolja när man kokar den för att den ska bli hårdare när den torkar, är det någon som vet något om detta?
Det stod att det också kunde påverka torktiden, någon som vet åt vilket håll?
Någon som provat? Det stod om explosionsrisk i boken, någon som har några erfarenheter?

Anders G.

• -
« Svar #12 skrivet: 27 nov-14 kl 11:02 »
... Det stod om explosionsrisk i boken, någon som har några erfarenheter?
Linolja "torkar" inte, den härdar under kraftig värmeutveckling. En klassiker är indränkta torktrasor som ligger och blir heta/börjar brinna.

Martin.l

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-14 kl 11:13 »
Anders G - Ja det är jag helt med på. Vet du något om någon explosionsrisk eller har du någon erfarenhet/kunskap om blandning av linolja och harts under värme?

Fårett - Om man kollar i litteratur pratas det om att ljus fortskyndar torkning/härdning (vad man nu vill kalla det), men du tror inte att det har betydelse? Eller kan det vara att ljuset bidrar med värme som gör att det går fortare?

Tack för alla svar!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 03 dec-14 kl 12:32 »
Fårett - Om man kollar i litteratur pratas det om att ljus fortskyndar torkning/härdning (vad man nu vill kalla det), men du tror inte att det har betydelse? Eller kan det vara att ljuset bidrar med värme som gör att det går fortare?

Ljus kan ju snabba på en del kemiska reaktioner. Enstaka energirika fotoner som träffar rätt kanske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser