Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Jämtland Skog och mark från koja till slott  (läst 360 gånger)

ireeros

• Jämtland
Jämtland Skog och mark från koja till slott
« skrivet: 27 okt-20 kl 16:12 »
Vi är en liten växande familj som söker en fastighet inom pendlingsavstånd från Östersund.
Drömmen är att kunna bedriva självhushåll och bygga ett eget ekohus. Det behöver inte finnas ett hus på marken men det behöver inte heller vara en nackdel om det gör det då vi på sikt har planer på att skapa ett generationsboende så det kommer behövas två hus innan vi är nöjda med det hela.
Innan föräldrarna kan tänka sig att flytta med behöver de antingen gå i pension (7 år) eller ha fortsatt pendlingsavstånd till jobb i Lit och Östersund så närhet till Lit är en stor fördel.

Specifikationer på vår önskelista
-  20-50 ha med möjlighet till småviltsjakt
-  Inte för nära stora vägar (som E4 eller E45)
- Med eller utan hus
- Pendlingsavstånd till Östersund (och Lit)
- Gärna någon form av vatten på eller i anslutning till fastigheten

Har du något spännande som du funderat på att sälja eller kan du tänka dig att stycka av en del av din fastighet, tveka inte att höra av dig. Det viktigaste är det är inom rimligt pendlingsavstånd till Östersund där vi jobbar, övriga punkter kan kompromissas.

Kontakt
Irene: 073 0736970
Patrik: 070 2696182

olivia.k

• Jämtland
SV: Skog och mark från koja till slott
« Svar #2 skrivet: 27 okt-20 kl 22:10 »
Marken som hör till fastigheten säljs separat.

Tittar du på hitta.se ser du att den totala arealen är 57 hektar men på hemnet är det uppdelat i 10+47.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-lit-ostersunds-kommun-ringsta-230-17085896?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone&fbclid=IwAR0bHvfq5lJtba_jlUZPNbbIBe8OfSN_typIsTArlHv70oq_Kozs2xaHdRk

ireeros

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-20 kl 06:52 »
Det finns ju en fin fastighet i Lit som ligger på Hemnet.
Hade jag velat bo i lit hade jag köpt den.

Vi bor i nuläget i grannbyn och vi tycker att priset för marken är lite högt (jag jagar på den i dagsläget så jag vet precis vilken det är). Dessutom är huset väldigt fint skick men för litet för såväl oss som våra föräldrar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-20 kl 21:24 »

Vi bor i nuläget i grannbyn och vi tycker att priset för marken är lite högt (jag jagar på den i dagsläget så jag vet precis vilken det är). Dessutom är huset väldigt fint skick men för litet för såväl oss som våra föräldrar.

Den andra fastigheten som bara har skog har ju inget hus och inget pris.. Du skrev ju att det inte behövde finnas nåt hus så då kan du väl inte rata ena fastigheten för att huset är för litet. Du får väl bygga nytt.

ireeros

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-20 kl 13:48 »
Näe, men det finns ingen väg dit under stora delar av året, om vi inte tänker sköta all snöröjning på en stor vägsträcka själva. Skogen är inte skött på ett sådant sätt att det lämpar sig för småviltsjakt vilket är en viktig del av varför vi vill ha lite större mark. Som jag skrev tidigare så tar vi gärna emot förslag från dem som funderar på att sälja en fastighet alternativt kan tänka sig att stycka av. Det som finns på Hemnet är sådant vi kommer att kunna hitta ändå då vi dagligen kollar deras hemsida. Därtill är det inte bara arealen som avgör om det är lämpligt för oss att bygga där. Saker som att marken ska vara lämplig att bygga på, stora delar av marken är mycket blöt och lämpar sig inte för den byggnadsteknik vi har för avsikt att använda, är också viktigt. Som jag skrev känner jag väl till denna mark så då jag skriver att den inte är aktuell för oss så beror det på att vi gjort den bedömningen utifrån de faktorer som är viktiga för vår familj.

Därtill har vi pratat med såväl säljare som mäklare och de pris de lyft som att det kommer accepteras tycker vi inte att skogsfastigheten är värd. Priset står inte eftersom de vill ha sluten budgivning vilket är ett förfarande vi inte är intresserade av för en fastighet vi inte ens känner är lämplig för oss.
« Senast ändrad: 30 okt-20 kl 15:03 av ireeros »

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser