Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storstadstjej som är trött på stan söker likasinnande  (läst 836 gånger)

Skogsvargen

• -
Hej
Jag bor idag i en lägenhet i Stockholm fast i hamsterhjulet äta, jobba sova. Jag är dock väldigt negativ till mycket av dagens samhälle och därför ser jag räddningen i drömmen att flytta ut på en gård på landet och starta ett självhushåll. Slippa stressen, strålning, flocken av människor, kunna äta min egen mat och leva förhoppningsvis ett mer harmoniskt liv. Jag söker vänner som jag kan diskutera med utan att känna mig som en alien, vänner som är intresserade och kanske tom håller med. Gärna någon som också bor i Stockholm så att man enkelt kan träffas men även vartsom i sverige!
Jag är 26 år och för det mests rätt glad och enkel.

Carolus

• Skåne
SV: Storstadstjej som är trött på stan söker likasinnande
« Svar #1 skrivet: 15 aug-20 kl 00:34 »
Välkommen till alternativ.nu  :)

Här finns åtskilliga som övergett städernas stress, och många andra som planerar att göra det.

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
« Svar #2 skrivet: 16 aug-20 kl 15:50 »
Då har du kommit rätt.

De flesta här är öppna med att diskutera det mesta som andra kan uppfatta som udda.
Vissa har kommit långt i sin självhushållning, andra som jag själv, är under uppbyggnadsfasen.

Hittade själv hit för några år sedan och tycker att det finns otroligt mycket kunskap här att ta del av. Och erfarenheter.
Droppa en fråga i lämpligt forum så ska du se att det trillar in svar.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

Torpar_student

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-20 kl 08:49 »
Håller helt med folket ovan; här kan man ställa alla möjliga konstiga frågor, eller fritt filosofera utan att uppfattas som konstig eller som en drömmare som kollat på för mycket lifestyle-program.

Bor själv i en stad (Uppsala) och förstår precis vad du menar. Jag har något år kvar på min utbildning, men just nu känns det som att man långsamt stryps av människorna runtomkring en. Visst, studentlivet har varit jättekul, men jag kan knappt bärga mig tills jag får ta mitt pick och pack till någon avlägsen gård, där jag äntligen kan få börja odla mer än tråkiga 20-kronorskryddväxter från ICA i mitt alleedes för lilla fönster.

Vad är det för slags självhushåll du drömmer om? Ett fullskalig försörjning av kött, mjölk, och grönsaker? Eller är du ute efter ett lite mindre hushåll där man odlar det nödvändigaste och kompletterar med saker ifrån den lokala matbutiken?

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser