Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?  (läst 2309 gånger)

Dandelion68

  • Inlägg: 0
    • Närke
Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?
« skrivet: 02 aug-20 kl 20:54 »
Jag har hittat en liten stuga som jag får hyra, stugan har stått länge utan att någon brytt sig och har nu skogstomt överallt.
Mossa och blåbärsris överallt, ända fram till trappen in.
Ingen fel med skogstomt men jag skulle vilja få bort en del av mossan och blåbärsriset och fixa till en liten gräsmatta men hur gör jag på bästa och snällaste sätt för att få bort det ?  ???
Klipp klipp har jag hört men blåbärsriset är styvt och kommer igen, ska jag rycka och slita ? Och mossan ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-20 kl 22:04 »
Mossan gödslar du bort.
Och antagligen samma med blåbärsriset.

Har du nässlor så gör du nässelvatten och så har du i hönsgödsel i det och när det luktar riktigt äckligt så är det klart, blanda starkt 1/5 -1/4 ett par vattningar med ett par vattningar så kommer mossan dö.

För att blåbärsriset verkligen ska förvinna så behöver du jobba med jordförbättring.
Sprida gräsklipp och absolut inget med torv i.
Blåbär gillar surjord.

Så även i mer gräs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-20 kl 23:38 »
aska borde funka bra då

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-20 kl 00:51 »
aska borde funka bra då
Visst skulle aska fungera då ett tjockt lager mer än enkelt dödar allt.
Men om man istället ser till vilka krav olika växter har än googlelänkar så vet man om att om man använder sig av en mjuk metod som specifika växter ogillar så skapar man förutsättningar för den växtlighet man önskar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Vill ha bort blåbärsris och mossa men hur ?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-20 kl 01:50 »
Visst skulle aska fungera då ett tjockt lager mer än enkelt dödar allt.
Men om man istället ser till vilka krav olika växter har än googlelänkar så vet man om att om man använder sig av en mjuk metod som specifika växter ogillar så skapar man förutsättningar för den växtlighet man önskar.
ja, jag är en flitig användare av google kan jag erkänna, men tror mig ha fått in en del kunskap den vägen också. t-ex kan det möjligen vara genom sånt som jag fick till mig att  blåbärsris ska gilla sur jord. det har du iofs redan nämnt något om i denna tråden, men jag har även läst om att aska kan ges för att neutralisera eller öka ph-halten i jorden, då den är kraftigt basisk. rätta mig om jag har fel, jag "fuskade" inte med google den här gången. och mitt antagande är helt enkelt att aska till jorden gör att det är nån annan gröda som får kraft att växa.

sen "råkar" jag förresten ha ett liknande problem, fast tvärtom. då en person jag känner och hjälper en del trädgårdsgöra med har fällt en massa barrskog och han vill ha blåbär och trodde det skulle bli mer nu när träden var nedfällna, men eventuellt har det inte hittats ett enda blåbär på de markerna än i år. ris finns det däremot, kanske t-om mer än tidigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser