Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Medelpad Begränsat självhushåll mitt i centrala Sundsvall  (läst 305 gånger)

Dan-Erik Lindberg

Medelpad Begränsat självhushåll mitt i centrala Sundsvall
« skrivet: 01 aug-20 kl 21:27 »
Hej,

Vi säljer vår bostadsrätt, som är lite ovanlig för att vara lägenhet. Jag såg att lägenhetsannonser brukar tas bort eftersom det inte räknas som självhushåll, men jag föreslår att du som är moderator läser vad jag skriver först innan du bestämmer om du vill ta bort detta.

Det går inte ha 100% självhushåll i en lägenhet, men vår lägenhet kommer man rätt långt på. På gemensam gårdsplan finns två stora äppelträd (ett med röda äpplen, ett med gröna) som är fritt för boende att plocka ifrån. De flesta äpplen blir fallfrukt och ruttnar bort utan att någon använder dem, så det finns gott om potential att använda mer. På nästa innergård finns två paradisäppelträd där ingen plockar för folk tycker att de är för sura, men det går utmärkt att koka äppelmos på dessa. De har funnits vinbärsbuskar, men de togs nyligen bort pga svamp men jag antar att det kommer tillbaka något liknande. I rabatten finns rabarber. Häcken är aroniabuskar med massvis av bär som går att plocka och använda. Dessutom finns rönnbär för den som vill göra rönnbärsgele. Innergården har även utrymme för att ställa upp krukor där folk odlar tomater och potatis. Dessutom finns möjlighet att sätta upp en pallkrage för odling av valfritt; vissa har bara jordgubbar, andra har sallad och örtkryddor. Vi får ibland erbjudande av grannarna att plocka i deras odlingar eftersom de inte hinner använda allt.

Till lägenheten finns öppen trappuppgång i söderläge där det finns plats att odla lite mer; vi har haft ett litet växthus utanför dörren. Stor balkong med gott om extra utrymme om man vill ha fler växthus som inte står direkt i solen. Det går inte odla så mycket att man slipper gå på affärn, men definitivt mer än traditionella lägenheter. Jag vill påstå att vi hamnar mitt mellan radhus och vanlig lägenhet i odlingskapacitet.

För dig som inte kan eller har tid/lust att ta hand om ett hus med allt vad det innebär av snöskottning, sandning, gräsklippning, målning, osv osv vill jag mena att vår bostad är det närmsta man kommer en egen trädgård. De flesta grannar är pensionärer, men det finns även någon barnfamilj. Dessutom ett stenkast från tågstation, skolor, centrum med allt vad det innebär av service osv.

Visning på måndag och tisdag nästa vecka (3:e och 4:e augusti).

https://www.husmanhagberg.se/objekt/vastra-langgatan-49-sundsvall/OBJ18522_1793799432

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 5 användare
countzero, lassejohansson22, Fundersam, PetterJ, Widevitt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser