Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland Hjälp med off-grid solceller  (läst 424 gånger)

sololof

• Solenergiexpert/elkraftsingenjör
    • Södermanland
    • Sunny off-grid
Södermanland Hjälp med off-grid solceller
« skrivet: 01 maj-20 kl 17:00 »
Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till ett kafé som förbrukar 10 kWh om dagen i Östergötland under sommarmånaderna juni till augusti. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 14.6 kW solceller och 113 kWh batterier kan användas (9432 Ah för 12 V).
Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar följda av en normalsolig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den soliga dagen.

Det här är en relativt stor off-grid-anläggning men jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.

Juni

Juli

Augusti

Hjälp med off-grid solceller: www.sunnyoffgrid.com

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hjälp med off-grid solceller
« Svar #1 skrivet: 02 maj-20 kl 00:42 »
Dimensionerar du inte lite tokigt med tanke dels på att solcellerna ger betydligt mer än 10% en regnig dag (mina ger 30%) och med tanke på att solceller är billiga i förhållande till batterier?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-20 kl 18:50 »
Ursäkta min ospecificerade fråga, jag tänkte så här: