Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland Hjälp med off-grid solceller  (läst 424 gånger)

sololof

• Solenergiexpert/elkraftsingenjör
    • Södermanland
    • Sunny off-grid
Södermanland Hjälp med off-grid solceller
« skrivet: 01 maj-20 kl 17:00 »
Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till ett kafé som förbrukar 10 kWh om dagen i Östergötland under sommarmånaderna juni till augusti. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 14.6 kW solceller och 113 kWh batterier kan användas (9432 Ah för 12 V).
Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar följda av en normalsolig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den soliga dagen.

Det här är en relativt stor off-grid-anläggning men jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.

Juni

Juli

Augusti

Hjälp med off-grid solceller: www.sunnyoffgrid.com

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hjälp med off-grid solceller
« Svar #1 skrivet: 02 maj-20 kl 00:42 »
Dimensionerar du inte lite tokigt med tanke dels på att solcellerna ger betydligt mer än 10% en regnig dag (mina ger 30%) och med tanke på att solceller är billiga i förhållande till batterier?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-20 kl 18:50 »
Ursäkta min ospecificerade fråga, jag tänkte så här:

Solpaneler kostar ca 2000 per panel och mina skall kunna leverera 325 W styck, men gav ca 200 W i platt läge under tidig höst förra året. De gav 70 W när det var mulet och det regnade. De har en livslängd mellan 25 och 50 år.

Fritidsbatterier kostar ca 2000 kr per kWh lagringskapacitet om man utnyttjar 50% för att få livslängd på batteriet. Den livslängden skulle jag dock inte sätta till mer än 10 år, med risk för att jag ändå räknar optimistiskt. Batteribanker är sällan krångelfria och kommer att behöva tillsyn.

Om man som ytterlighet inte använder några batterier alls så behöver man 3 gånger så många paneler (mina panelers värden). Det kanske inte är realistiskt (ditt café behöver troligen ström nattetid också), men redan med lite större anläggning kan man minska batterikapaciteten rejält. Och rent räknemässigt med så är ju inte solpaneler billigare än batterier, men i praktiken kan det bli så när livslängd och servicekostnad vägs in.

sololof

• Solenergiexpert/elkraftsingenjör
    • Södermanland
    • Sunny off-grid
« Svar #3 skrivet: 05 maj-20 kl 08:17 »
Tack för dina kommentarer, du har många bra poänger. Det kan nog vara vettigt som du säger att lägga tonvikten på fler solpaneler i ett fall där strömförbrukningen mestadels sker på dagtid och med normal instrålning. Men i det här fallet så är det dimensionerat för ett worst case scenario med riktigt mulet väder under tio dagar i rad och då behövs energilagring för att systemet ska kunna leverera den önskade strömmen. Dessutom behövdes ström på kvällen eftersom kaféet hade kvällsöppet. Vill man använda färre batterier kan man välja att dimensionera systemet för färre regniga dagar. Jag utgår från väderdata och även egna dagliga mätningar på en testanläggning med solpaneler och batterier. Det är intressant att du brukar se 30% av normala instrålningen när det regnar. Uppmätte du så mycket effekt från dina paneler även en så regnig dag som igår? Själv har jag snarare sett runt 10% instrålning både i databasen och i mätningen av vad solpanelerna producerar under regniga dagar.
Hjälp med off-grid solceller: www.sunnyoffgrid.com

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-20 kl 11:31 »
Bra att du tar med fler variabler i dina beräkningar. Det är bra att det finns någon oberoende för folk i solcellstankar att vända sig till, men då är det viktigt att det inte förbises för mycket. Har varit på solmässa och slagits av hur lite intresse och grundläggande kunskap det finns i branschen. Vissa firmor känns dock genuina.

Här på alternativ finns det flera med egna anläggningar i olika storlekar och på olika ställen, och så är vi några som är intresserade och kan räkna, så lite hjälp kan det bli för den som tänker på att bygga. Men vad jag vet så är det nog ingen som på allvar vill dimensionera en anläggning.

Jag har bara 2 paneler på skåpbilen som ett pilotprojekt inför det större på fastigheten, och jag mäter sporadiskt. Skall mäta några mulna dagar i närtid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser