Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus/ödehus sökes på ORUST  (läst 432 gånger)

glennart

• Bohuslän
Hus/ödehus sökes på ORUST
« skrivet: 30 mar-20 kl 14:38 »
Hej!

Jag, min fru och barn söker efter ett eftersatt och därmed billigare hus. Tanken är att skapa en mindre gård där jag arbetar hemma med självhushållning i den mån som passar oss.

Det är ganska få eftersatta hus kvar i denna delen av landet men man kan ju alltid hoppas på att någon vänlig själv sitter inne på en pärla.

Idealet är :
Slutet på en väg
2+ hektar mark, åker, hagar och skog
I närheten av Slussen, höggeröd, ström, brunnefjäll, grindsby.

Tack och bock.

Henke

Nina W

• Värmland
SV: Hus/ödehus sökes på ORUST
« Svar #1 skrivet: 01 apr-20 kl 13:12 »
Jag har hört att de som vill bo i ett bestämt område, som i ditt fall Orust, brukar åka runt och leta efter hus som ser övergivna ut. Sen tar dom kontakt med lantmäteriet för att ta reda på vem som äger det , då får dom även veta hur mycket mark som hör till, och frågar sen ägaren om det är till salu.

glennart

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 apr-20 kl 07:34 »
Tack för svar. Jo vi har allt gjort det rätt många gånger, ännu utan napp dock. Men orust kryllar av små grusvägar där gamla hus finns. Man vet att det finns en massa hus som man inte känner till och ser. Tack för tipset i alla fall!

Henke

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
« Svar #3 skrivet: 06 apr-20 kl 08:28 »
Skulle jag leta ödehus igen (hittade mitt med denna metod) så skulle jag göra samma sak återigen.

1. Gå in på hitta.se/kartan, leta upp området du vill bo inom.
2. Ställ in kartläget på tomter, nu hittar du lätt fastigheter som har egen betäckning och du ser markens yta dessutom. Ibland även vem som är skriven där.
3. När du hittat en fastighetsbetäckning som verkar intressant skickar du den till lantmäteriet och ber om ägaruppgifter.
4. När du får ägareuppgifterna letar du upp personen och kontaktar denne och lägger fram din önskan.

10 försök tog det mig att finna mitt ställe. Men så var mina krav hyfsat udda :)
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

glennart

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 08 apr-20 kl 10:42 »
Tack för svaret! Kul o höra att någon lyckats också. Jag har ett par stycken att kontakta så får vi se hur det går! Bra tips! 😊

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 apr-20 kl 12:08 »
På den sidan ön finns det åtminstone en chans att du skall hitta något, men 2 hektar kan bli tufft.

TEF 20

Hus/ödehus sökes på ORUST
« Svar #6 skrivet: 10 apr-20 kl 09:48 »
Du är knappast ensam om att leta något som går att leva självförsörjande i vid det området. Var en mindre gård i området med utgångspris på drygt 800 000kr och den slutade på 1,4 miljoner för någon månad sedan. Kollade på samma ställe för åtta år sedan och det var risigt redan då, nu var det inte bättre. Hursomhelst så verkar det vara någon som vill satsa på det för nu har en byggfirma etablerat med bod och klätt in hela huset i ställning:).
För några år sedan så gick det ett riktigt ödehus till salu i området för ca halvmiljonen men det var verkligen ett totalobjekt.
Men ge inte upp, plötsligt så händer det.

glennart

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 13 apr-20 kl 10:14 »
Jo jag vet att vi är många som vill sträva åt det hållet, och det är ju roligt. Östra sidan har blivit mer populär med åren och kommer förmodligen bara fortsätta. Än så finns det dock en del öde hus som bara dyåru, har kontaktat 4 olika personer nu, så bollen är kastad 😊

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 8 användare (1 dolda)
Jesus Kristus Är Guds Ord, Ping, Mike.Erlandsson, Avalon Curtis, starb, RR, Hakanander

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser