Du har ju fått en del hjälp, men kolla särskilt efter ordet ”spelmanslag” som är oftast aningens större grupper med folk som träffas och spelar tillsammans. Tror alla extra insatser (fika, kassör) kan vara välkomna, även om jag inte känner till läget i Närke.
Jag är uppvuxen inom folkmusiksvängen och spelar själv. Genom åren har jag spelat och känt folk i flera olika områden i Sverige (iofs inte just i Närke). Men du ska veta en sak, att det finns ganska gott om folk som inte är superstjärnor på sitt instrument! Folk som är glada i att spela även om det inte alltid låter perfekt.
Ett tips, som kanske kan passa även där du bor, är att testa nyckelharpa. Jag spelar både nyckelharpa och fiol. Det är förstås subjektivt, men nyckelharpa är lättare i början, Det låter inte lika illa/falskt och det är färre som har spelat sedan de var barn (och därför som vissa fiolspelare är överdrivet tekniskt fokuserade/klassiskt skolade och kanske intimiderande för en absolut nybörjare Att spela tillsammans med). Hyr en harpa eller ta några lektioner. Köp inte ett instrument utan att ha testat lite innan och snacka med nån som kan (många skrotiga hembyggen till överpris ute på marknaden). I ett trevligt spelmanslag kan du säkert hitta någon som kan ge dig lektioner. Sist men inte minst, du behöver absolut inte kunna noter. Det kan hjälpa, men med ett spelmanslag, en liten diktafon till träffarna och youtube kommer du långt.