Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musikanter?  (läst 628 gånger)

mosskullen

• Närke
Musikanter?
« skrivet: 05 jan-20 kl 12:59 »
Så här är det: jag spelar inget själv men ÄLSKAR folkmusik (och musik inspirerad av/kombinerad med/osv, folkmusik). Tyvärr har jag ingen i min vän-/bekantskapskrets som spelar.
Jag fick en kanske knasig idé men... finns det någon/några som spelar och har träffar ibland där man kanske får komma och lyssna?  :)
Jag har inte riktigt tänkt igenom detta och hur det skulle funka eller ja nånting egentligen, det bara dök upp i mitt huvud.
Stora konserter o.d. är inte min grej och spelmansträffar dit man kan åka och sitta med en picknickkorg i gräset och lyssna är underbart men sällsynt vintertid t.ex...
Jag skulle kunna bjuda på mat och fika i gengäld, t.ex, så gör jag nån nytta också.

Jag vet inte, som sagt, det bara dök upp en tanke i huvvet...  ??? :)

När en livslång dröm om att lära mig spela fiol men har inte kommit dit ännu. Some day...

Tångräkan

• Åland
SV: Musikanter?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-20 kl 16:16 »
Vilken rolig fråga och intressant idé! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men gillar tanken. Mera sånt! Hoppas du hittar några musikanter som vill hänga med dig!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jan-20 kl 17:12 »

Jag skulle kunna bjuda på mat och fika i gengäld

Det finns ju en del spelgrupper i Närke:

www.olfm.se/spelgrupper/%C3%B6versikt-20881565

kanske någon av dessa skulle uppskatta om någon kom med fika? Så slapp de själva kanske tjata på varandra om vem tar fikat nästa spelgång.
Att du sedan sitter med från början och lyssnar tycker de nog bara är kul. Men se upp! rätt som det är kan de ha en extra fiol med sig som dom tycker att du skall börja med :)

Annars är brist på lokaler rätt så vanligt inom folkmusiksvängen. Så har du en jättestor matsal eller en uppvärmd loge som kan funka som folkmusikcafé så är det nog välkommet.

mosskullen

• Närke
« Svar #3 skrivet: 05 jan-20 kl 17:30 »
Vilken rolig fråga och intressant idé! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men gillar tanken. Mera sånt! Hoppas du hittar några musikanter som vill hänga med dig!

Tack, jag hoppas detta kan bli verklighet, det vore himmelskt! Jag tar med mat och/eller fika och sitter och stickar och njuuuter av spelandet och får träffa trevligt folk också. Så himla kul det vore!  :)

mosskullen

• Närke
« Svar #4 skrivet: 05 jan-20 kl 17:33 »

Det finns ju en del spelgrupper i Närke:

www.olfm.se/spelgrupper/%C3%B6versikt-20881565

Ooh, tack för länken!!

kanske någon av dessa skulle uppskatta om någon kom med fika? Så slapp de själva kanske tjata på varandra om vem tar fikat nästa spelgång.
Att du sedan sitter med från början och lyssnar tycker de nog bara är kul.

Man kan hoppas! =)

Men se upp! rätt som det är kan de ha en extra fiol med sig som dom tycker att du skall börja med :)

Ja det vore ju himla synd.  ;D :D

Annars är brist på lokaler rätt så vanligt inom folkmusiksvängen. Så har du en jättestor matsal eller en uppvärmd loge som kan funka som folkmusikcafé så är det nog välkommet.

Lokal har jag, men inte under rubriken jättestor. Inte än i alla fall, det finns planer. Men ja, bra idé! Jag skulle absolut låna ut lokal gratis mot att jag fick vara med och lyssna. Finns få saker som får min själ så lycklig som folkmusik.  :)

Exilgotlänning

• ...med hemlängtan...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-20 kl 16:20 »
Du har ju fått en del hjälp, men kolla särskilt efter ordet ”spelmanslag” som är oftast aningens större grupper med folk som träffas och spelar tillsammans. Tror alla extra insatser (fika, kassör) kan vara välkomna, även om jag inte känner till läget i Närke.

Jag är uppvuxen inom folkmusiksvängen och spelar själv. Genom åren har jag spelat och känt folk i flera olika områden i Sverige (iofs inte just i Närke). Men du ska veta en sak, att det finns ganska gott om folk som inte är superstjärnor på sitt instrument! Folk som är glada i att spela även om det inte alltid låter perfekt.

Ett tips, som kanske kan passa även där du bor, är att testa nyckelharpa. Jag spelar både nyckelharpa och fiol. Det är förstås subjektivt, men nyckelharpa är lättare i början, Det låter inte lika illa/falskt och det är färre som har spelat sedan de var barn (och därför som vissa fiolspelare är överdrivet tekniskt fokuserade/klassiskt skolade och kanske intimiderande för en absolut nybörjare Att spela tillsammans med). Hyr en harpa eller ta några lektioner. Köp inte ett instrument utan att ha testat lite innan och snacka med nån som kan (många skrotiga hembyggen till överpris ute på marknaden). I ett trevligt spelmanslag kan du säkert hitta någon som kan ge dig lektioner. Sist men inte minst, du behöver absolut inte kunna noter. Det kan hjälpa, men med ett spelmanslag, en liten diktafon till träffarna och youtube kommer du långt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 2 användare
Ett svart får, JoPeJu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser