Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Östergötland Mjölkvarn i hus som rivs i slutet av januari.  (läst 626 gånger)

Magnus_Redin

• Östergötland
Östergötland Mjölkvarn i hus som rivs i slutet av januari.
« skrivet: 16 dec-19 kl 01:23 »
Jag gör ett försök att rädda en småskalig mjölkvarn från skroten. När den senast var i drift maldes det satser på några hundra kilo men det är industriutrustning för kontinuerlig drift. Det är en valskvarn med siktbord och en vacuumfläkt som håller undertryck i kvarnen och suger mjölet till siktbordet där det siktas fram som färdigt eller åter till valskvarnen. Utrustningen behöver trefasström, ett utrymme med två våningar och valskvarnen som kan stå på marknivå väger nog ca 2 ton. Det finns inga uppenbara mekaniska fel men att plocka isär, rengöra och återmontera är ett tusentimmarsprojekt.  Någon som känner någon som kan nyttiggöra sådan utrustning? Det är en fördel om intresset finns i Östergötland.

Bonnlurk

SV: Mjölkvarn i hus som rivs i slutet av januari.
« Svar #1 skrivet: 10 jan-20 kl 21:57 »
Det vore intressant att få mer information om detta. Hur tänker du, ska du behålla den och söker renoveringshjälp. eller skänka/sälja den?
Är tanken att avyttra den är jag intresserad av att ta hand om den. Kontakta mig gärna i PM så kan vi diskutera saken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 2 användare
kloge74, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser