Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Värmland ledigt boende i Goda Händer ekoby  (läst 424 gånger)

krokodillen

• Närke
Värmland ledigt boende i Goda Händer ekoby
« skrivet: 22 okt-19 kl 19:35 »
Nu söker vi fler som vill bo i vår ekoby. Vi har två enklare boenden lediga. Dela ett hus eller bo med enklare standard.

Vi är en lantlig ekoby som finns vid sjön Skagerns östra strand i Degerfors kommun. Vår by består av enskilda hushåll i egna boenden. Just nu består ekobyn av fyra vuxna och fyra barn men vi önskar på sikt öka till 8-10 vuxna.

Vi söker dig som brinner för att leva ett hållbart liv. Ett liv där sociala och ekologiska värden kommer högt och strävan efter materiella ting står lägre. Du måste inte vara perfekt och måste inte ha alla svar eller vara expert inom självhushållning eller ekologiskt byggande. Det vi söker är personer som vill och har modet att utmana sig själv. Det är viktigt att du gillar att samarbeta, arbeta praktiskt och vill lära nytt. Du kommer att ingå i ett sammanhang där vi har gemensamma arbetsdagar varje månad, regelbundna möten och gemensamma måltider varje vecka. Då och då hittar vi på sociala grejer tillsammans som att fira någons födelsedag, grilla eller bada i vår bastu.

Men ekobylivet består inte bara av gemensamma aktiviteter. Alla behöver hitta sin egen väg till försörjning. Vi har också egna sociala relationer och familjeliv som tar plats i våra liv. Vi jobbar med olika ansvarsområden som vi sköter individuellt och egna projekt man vill driva. Några av de egna projekt som är igång just nu är bygget av grunden till ett ler-halmbalshus, byggande av små stugor till turistuthyrning och drivandet av ett klimatnätverk i kommunen.

Del av huset Björken
En eller två personer är välkomna att dela hus med Magnus, Elin, Disa 6 år och Kajsa 4 år. I huset bor också två katter.
Ett och ett ”halvt” eget rum. Dvs ett vanligt rum på ca –14 kvm och ett minirum med snedtak på ca 8 kvm med en dörr emellan. Lilla rummet rymmer ex en säng eller skrivbord.
Delat kök med matplats
Delad tvättmaskin
delad toa och delat badrum med toa och dusch
plats för förvaring i källaren

eller

Ovanvåningen av gemensamhetshuset Aspen
Aspen är inte välisolerat men ovanvåningen går att värma med vedkamin. Ovanvåningen består av ett stort rum på ca 45 kvm med mycket snedtak. Nedervåningen är gemensam med två små gästrum, kök, toa/dusch och uterum. Nedervåningen delas av dig/er och eventuella gäster/volontärer. Nedervåningen är svår att värma till komforttemperatur på vintern. Men köket blir varmt om man eldar i vedspisen och i badrummet finns elelement för grundvärme.

eller

Egen vagn eller liknande
Man kan också ställa hit en egen vagn. Om man behöver får man tillgång till köket och toa/dusch i Aspen. Om du är intresserad av detta kan du höra av dig så vi kan räkna ut vad månadskostnaden skulle bli.

Alla som bor i ekobyn har tillgång till gemensamma resurser:
*trädgård med grönsaksland och växthus
*gästrum
*lada med snickeri
*jordkällare
*fiskerätt i sjön
*liten enkel stuga vid sjön för ex gäster eller fester.
*Redskap och verktyg
*vedeldad bastu vid sjön
*höns
*fiskerätt i sjön och enklare båt
*redskap, verktyg och maskiner

Ingå i ekobyn
Som hyresgäst ingår man i ekobyns arbete och gemenskap och är med och tar ansvar för och njuter av ekobyns liv. I vår ekoby har det gemensamma stort utrymme och vi jobbar mycket med tilliten och gemenskapen i byn. Vi lever dock i olika hushåll och eget familjeliv har också en viktig plats.
*Gemensamma arbetsdagar varje månad
*En gemensam underhållsvecka varje år
*Gemensam middag varje vecka
*möte 2-4 ggr/månad
*egna ansvarsområden
*hjälpas åt att sköta trädgård, daglig skötsel av höns, odlingar, snöskottning mm

Månadsavgift för att dela Björken eller ovanvåningen i Aspen
Månadsavgift ca 2220/månad för en vuxen
ca 2480 för två vuxna. Barn betalar ingen avgift
Det är ett cirka-pris då vi räknar ut hyran för att det ska täcka våra utgifter (lång och kortsiktiga). Om ex elpriset går upp eller om vi fattar beslut som påverkar hyran kan avgiften komma att justeras. T.ex blir vissa kostnader lägre när vi är flera som delar. Vi alla måna om att hålla våra utgifter nere..

I avgiften ingår
*el
*bredband (fiber)
*hemförsäkring
*uppvärmning (till stor del ved)
*sop o vägavgift
*sotning

Kostnader som tillkommer
Avgift till gemensamma matkassan 300kr/månad/person och då får man fri tillgång till vissa basmatvaror ex olja, salt, hel säd (vi har kvarn), vetemjöl, linser, bönor, solrosfrön och storinköp av potatis/morötter som vi gör varje höst. Du delar då också äggen från gemensamma höns. Barn betalar reducerad avgift beroende på ålder.
Avgift till bilpoolen. Kanske kan du som hyresgäst ingå i bilpoolen. Beror på hur långsiktigt du tänker bo i ekobyn och om du bor kortare tid hur dina bilbehov ser ut.

Ta gärna kontakt om du är intresserad eller vill veta mera
godahander@gmail.com
Elin: 0735-51 07 15

båten

• Södermanland
SV: ledigt boende i Goda Händer ekoby
« Svar #1 skrivet: 24 okt-19 kl 05:15 »
Hej Elin,
Tack för bra tydlig annons! Det låter trevligt hur ni lever. Jag ä'r intresserad och att isåfall vilja provbo nu 1 månad, kunde det gå? vill se hur det går med arbetsro, ljud, Wifi, mobilstrålning , socialt. hur har ni , mkt Wifi/mobil/ smart meters , eller är ni medvetna o har fast telefon?Intr av att hyra 1, 5 rum, men även d andra alt. är av intresse. el.
Jag är inte väldigt erfaren av kollektiv, men bodde o arbetade med många andra människor på en gammal, manuell  gård, 15 vuxna o 3 barn. även på jobbet bodde jag ½år i en villa med 3 andra. fast vi hade inte möten o matlag , delade bara kök, trädgård o vard.rum. Nu bor jag inneboende.
Är utb. språklärare o konstpedagog för waldorfskolan, jägarexamen, biodynamiskt jordbruksutbildning o erfarenhet, studier i alternativ medicin/helande, som jag övar på mig själv.Har många bra verktyg. Vad gäller Musik, så är det mest klassiskt för min del,m har spelat en del folkmusik + sjungit i kyrkokör länge. Jag är social men behöver även vara ensam.
Hälsningar, Claudia

Frennie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-19 kl 18:16 »
Vi vill skapa en by med strålningsmedvetna. skulle vara intressant att komma i kontakt med dig Claudia.

krokodillen

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 nov-19 kl 11:46 »
Hej Claudia
Förlåt att jag är så seg att svara. Har missat ditt svar :embarrassed2:
Jag har skickat ett personligt meddelande till dig
Varma hälsningar Elin

båten

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-19 kl 23:51 »
Hej Elin,
Tack för ditt öppna privata mail.
Vid närmare eftertanke bleve det iaf mindre strålning än här. Ert ställe lät fint och jag är intresserad. Tål dock inte gluten, komjölk o socker. Undrar även: Är ni ekologiska i maten? Det är iaf jag, även ännu hellre biodynamisk. Skulle kunna tänka mig att kanske komma för en kortare provbo-tid på 2-4 veckor. Eller har ni hyrt ut?
Hälsar vänligen Båten.

krokodillen

• Närke
« Svar #5 skrivet: 28 nov-19 kl 21:15 »
Hej Claudia. Skickar personligt meddelande till dig  :) Mvh Elin

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser