Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Start av kollektiv på befintlig gård med liten djurbesättning  (läst 387 gånger)

kentaur47

• Dalsland
Hej! Vi är ett par på 55 o 58 år med utflugna barn. En av sönerna bor tillfälligt i ett mindre hus på gården. Vårt hus har 1-2 rum för ytterligare singelperson eller par.  I sinom tid finns även sonens friggebod tillgänglig.

Gården är lite drygt 20 ha, fördelat på skog och öppen mark. Vi har bott här i närmare 20 år. Gården ligger i södra delarna av Dalsland.

Vår tanke är att dela på gårdens sysslor med fokus på djur och odlingar. Finns mkt yta att odla på. Vi har två växthus, som för stunden liknar någon slags djungel. Men det blir gott om tomater och chilli.

Vi har även en del skog att ta tllvara på främst för vedförsörjning.

Man kan ha med sig egen häst om så önskas, finns minst 2 stallplatser att tillgå. Tyvärr funkar det i dagsläget inte med mindre djur som hund o katt p g a hund som redan finns här.
Vi har två hundar, som är som två viktiga och säkert rätt bortskämda familjemedlemmar. I stallet bor två katter som dessvärre med all rätt är livrädda för en av hundarna.

Ett stort djur, odlings och naturintresse är nödvändigt.

På gården finns i dag en liten hönsflock, två hästar, 1 fjällko ( som mjölkas varje dag) och hennes kalv, En mindre besättning av oxford down får.

Vi tänker oss att vi jobbar tillsammans med gårdens sysslor och underhåll. Då kök och övriga rum förutom sovrum blir gemensamt är det väl trevligt om vi kan
äta tillsammans åtminstone några dagar i veckan.

Vi vill gärna pröva vår tanke om att delad gemenskap och intresse kan bli dubbel glädje. Vi tänker starta upp tidigast i början av nästa år men hör oss för redan nu.

Hyran kommer inte att vara hög. Ca 2500/rum inkl el och tillgång till internet via wifi. Någon form av gemensam matkassa? Olika ansvarsområden som bestäms vecko eller månadsvis såsom mat/ handlingsansvar. M.m. Alla måste vara beredda på ganska stort ansvar emellanåt. Vi vill gärna att alla är delaktiga i ansvarstagandet om samtliga djur. Här på gården äter vi endast mkt närproducerat kött. Och så mkt närproducerade grönsaker som det är möjligt. Men vi blir inte sura om någon vill äta bacon och falukorv, även om det inte kommer från gården. Men vårt framtida mål är största möjliga självförsörjning.

Med ev egen häst blir en kallhyra för den ca 500/månad. Enorma hagar och paddock.

Finns inget syfte alls att tjäna pengar på detta utan bara ett slags gemenskapsexpriment med likasinnade.

Vi tänker att det vore bra med någorlunda lika i åldrar men var inte rädd att skriva om du är 20 o känner att detta kunde vara något för dig. Vi vill välkomna alla som kan dela vår passion för djur, natur och gemenskap

Vid intresse så skriv ett så utförligt brev om dig/er själva som möjligt så återkopplar vi till er så fort vi kan.
« Senast ändrad: 16 aug-19 kl 08:28 av kentaur47 »
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Yvon Asselmeyer

Hej! Jag heter Yvonne och är 58 år. Är boende i en 2:a på södermalm i Stockholm.
Jag har bott i kollektivhus här i stockholm och även på Väddö när barnen var små.Var även med att starta ett kooperativt daghem på 80-talet. Har varit urtrött på storstadslivet en längre tid nu. Det ni erbjuder låter jätteintressant. Jag gick en 4 månaders trädgårdskurs på Kapellagården på Öland i min ungdom och har även haft kolonilott 2 år. Red i tonåren. Jag är ensamstående nuförtiden.
Yrken jag arbetet med en längre tid och har utbildning inom är drama/ mediapedagogik och köksbranschen där jag mestadels varit kockassistent och kallskänka .Jag har även i perioder tillverkat och sålt hantverk som keramik, kasperdockor, stickat mm. Har ingen färdig plan på hur jag ska försörja mej om jag skulle flytta in. Ett alternativ skulle vara att jobba deltid i Stockholm och dela lägenheten med en vän eller söka arbete i Dalsland.. Är superintresserad att hälsa på! svara gärna på min mailadress: yvona3@yahoo.se eller ring 0739076253  MVH Yvonne

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser