Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samarbete på gård  (läst 366 gånger)

chris_taiga

• Ångermanland
Samarbete på gård
« skrivet: 02 aug-19 kl 17:19 »
Hej
Jag och min sambo bor i Ångermanland, 5 mil nordväst om Sollefteå.
Vi flyttade hit för 2 år sedan, till ett torp på ca 3 hektar. Huset är inget att hurra för men det visste vi med oss när vi flyttade upp. Här finns mången fina furor och en av de största anledningarna till att vi flyttade upp var för att jag ville timra vårt eget hus.
Vi har dessutom köpt till 6 hektar gammelskog, i huvudsak för att rädda den undan sca som hade för avsikt att jämna den med marken. Här är mycket vackert och fridfullt, med porlande bäckar och källor.. ormbunkar i brösthöjd, mossor och lavar, vackra blomster och ovanliga orkidéer.
Här finns stora mängder bär och svamp, goda fiskevatten och oändliga myr och skogsmarker. Här får man vara ifred och vara sig själv.

Vi har nyligen köpt en till gård ca 5km längre upp på skogen. Gården är i mycket bättre skick än det torp vi nu bor på. Huset är stort, timrat och tilläggsisolerat, 3-kammarbrunn, el, vatten från grävd brunn... finns många byggnader på gården som ladugård, skulle, fäbodar, vedbod, brödstuga, gästhus, garage med smörjgrop. 2 traktorer och diverse redskap som slåtterkross (betesputs) vedmaskiner, plog med mera.
Gården är på ca 5 hektar varav 4 hektar är ängsmark och resten utväxt granskog.

Vi köpte gården för att vi tänkt bedriva en verksamhet där. Jag planerar att timra några mindre stugor som jag tänker hyra ut till slädhundsfolk från Sydeuropa under säsongen, och på sommaren tänkte jag köra "bo på lantgård" där barnfamiljer kan få bo i stugorna och få delta i mindre sysslor på gården, få insikt i hur man gör yoghurt, klippa får, hässja hö med mera.

-Ja, vi ska skaffa får, grisar, kanske ett par kor, kaniner, kalkoner, höns med mer.
Vi vill inte skaffa för stora antal djur, utan försöka hålla det måttligt och för husbehov och inte för att producera och sälja.

Nu söker vi försiktigt efter ett par som vill bo på gården. Vi söker er som vill vara med och driva djurhållningen och gården tillsammans med oss.
Det är väldigt viktigt att vi klickar och att personkemin stämmer. Vi måste kunna arbeta bra tillsammans.
Ni behöver inte betala någon hyra, utan bara stå för elräkningen. Det är vattenburen värme i huset så elräkningen kan hållas väldigt låg bara man eldar.

Trivs vi väldigt bra tillsammans så är vi förmodligen även öppna för att driva verksamheten tillsammans också. Förutom att hyra ut till slädhundsfolk och bo på lantgård, så finns även idéer om natur och eko-turism.. Inte bara i trakten och i Ångermanland, men även i nordnorge då vi har en liten vildmarkstomt där.

Vi vill INTE ha något kollektiv, utan söker alltså ett par. Det är mycket enklare om man inte blandar in för mycket människor. Vi vill hålla det enkelt och effektivt.
Ni som svarar måste vara händiga och drivna och ha en stor kärlek till djur och natur.

Lite om oss.
Jag jobbar heltid med att bygga upp vårt torp från grunden. Jag bygger i kraftigt rundtimmer. Jag har 20 hundar, är väldigt intresserad av djur och natur. En stor passion är fotografi.
Har tidigare jobbat på bondgård i 15 år.
Är 32 år gammal.

Min sambo är lika gammal som jag, vi har inga barn.
Hon jobbar som socionom, är väldigt duktig på att spinna garn, sticka och pyssla, plocka bär och svamp.

Gården ligger ca 15km från närmsta butik och bensinstation, det är 55km till Sollefteå och ca 35km till Hammarstrand.

Vid intresse, hör av er i privat meddelande.

Mvh
Chris & Ellinor

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 4 användare
majkat, Oskari, kickan1971, sakletaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser