Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Smarta självhushållarknep, goda råd, aktiviteter, böcker, hemsidor eller prylar.
Maila petter@alternativ.nu Max 500 tecken och gärna bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallon och rotskott  (läst 328 gånger)

Xroar

• -
Hallon och rotskott
« skrivet: 12 jun-19 kl 11:11 »
Hejsan, Håller  på med en odling där hallon och björnbär ska ingå. Det är ett enda stort land som sitter ihop med jordgubbar och annat. Funderar på hur jag ska lägga upp hallonodlingen för att minska problemet med rotskott. Har märkt att det börjat dyka upp lite hallonskott här och var och känner mig lite orolig för att det ska bli mycket arbete med att kontrollera spridningen. Funderar på om man kan gräva ett litet dike runt hallonen för att begränsa spridningen. Eller om man ska satsa på de sorter som sprider sig mindre.
Annars kan jag ju tänka mig att hålla efter rotskotten förhand bara det inte blir allt för mycket arbete. Många skriver att man ska ha gräs runt o sedan hålla efter rotskotten med gräsklipparen, man detta blir inte riktigt praktiskt för mig då det känns som att gräset tar av min odlingsyta och ger extra jobb med att se till att gräset inte sprider sig till hallonen. Funderar också på om man kan göra en barriär av rabarber och sparris för att kontrollera hallonskotten och då ha hallonen i ena hörnet av odlingen.

Är det någon som kan delge lite erfarenheter och råd?

Tångräkan

• Åland
SV: Hallon och rotskott
« Svar #1 skrivet: 12 jun-19 kl 17:19 »
Hallon är en skogsbrynsväxt som sprider sig där den trivs. Och i naturen växer den ju i diken så det lär inte hjälpa. Personligen tycker jag det funkar bäst att köra med gräsklippare runt eller hålla efter för hand. Det är lätt att bli "dumsnål" när man odlar men här lär det inte hjälpa med sparris eller rabarber och jordgubbarna kommer inte att bli långvariga. Håll hallonen för sig själva, det blir enklast för dig hur du än väljer att hålla efter dem. Men rotskott kan nog "poppa" upp ändå. 

Xroar

• -
« Svar #2 skrivet: 12 jun-19 kl 21:11 »
Hallon är en skogsbrynsväxt som sprider sig där den trivs. Och i naturen växer den ju i diken så det lär inte hjälpa. Personligen tycker jag det funkar bäst att köra med gräsklippare runt eller hålla efter för hand. Det är lätt att bli "dumsnål" när man odlar men här lär det inte hjälpa med sparris eller rabarber och jordgubbarna kommer inte att bli långvariga. Håll hallonen för sig själva, det blir enklast för dig hur du än väljer att hålla efter dem. Men rotskott kan nog "poppa" upp ändå.

Kom på en grej, borde ju fungera att rama in hallonen med en täckväv, och sedan göra hål i väven för att odla något. Dvs odla hallon i ett hörn och sedan täck väv som ett L med någon annan bärbuske i.

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-19 kl 05:10 »
Min farbror har hallon i pallkragar. Tjocka lager med spån mellan pallarna. Tror även han har duk under allt. Dyker ändå upp hallonskott utanför och överallt i pallarnas omgivning.

Be

• Finland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-19 kl 16:07 »
Hallonbuskar är väl sådana? De vandrar helt enkelt. Andraårsskotten ger bär, efter det kan de skäras bort så att man ger plats för nya skott. Då hålls beståndet friskare också.
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 10 användare (3 dolda)
ärt, MT-71, hofboss, Adels, simon.arvestrand, LimJans, jacob.silverstielk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser