Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighet vid Norska gräns, 6000 kvm söker intresserade av självhushållning  (läst 342 gånger)

Johanna Felt

• Västergötland
En fastighet vid Norska gräns på ca 6 000 kvm söker intresserade av självhushållning till att exploatera den.

Pensionärer, ensamstående föräldrar, person/personer av natur och självhushållnings intresse, etc.

Belägenhet. I norra västra Götaland, nära hav och den norska gränsen. Inga synliga grannar men nära till köpcentra, mm. Åt söder, äng och norra sidan är skog.

”Exploatera den” innebär, odla det man vill, ta vara på det som finns, bo på, kanske utveckla egna projekt,egen produkt/produkter, vara med och skapa drömbostaden, varför inte en pol, en grotta, ett trähus, ett enormt växthus, etc. Här finns all sorts byggmaterial i överflöd till att skapa allt detta. All sorts virke, till VVS, el, allt till förfogan och kan användas till massa kommande projekt. I dagsläge producerar fastigheten inget till försäljning så den behöver få hjälp med driftkostnaden, ca 5 000 kr/mån. Målet är att minimera summan eller helt utesluta den, alltså, ingen hyra utöver detta. Samtidigt som boendet skall ge känslan av ett paradis kan fastigheten också göras försörjande. I planen finns bland annat solceller och vindkraft, planen är att i alla fall fastigheten är helt självförsörjande. Inspirationen här är alla skapande-möjligheterna och den andra stora inspirationskälla är att använda trädgården i den stilen som i programmet ”Mandelmannens gård” men i mycket mindre skala.

Obs, ambitionen är till att skapa fram välbefinnande mål och inte till att få ut en så stor pängarvinst möjligt går. Med andra ord, fastigheten kan också bara användas till mat till eget bruk med egen ström och ha huvudinkomsten från annanstans.

Huvudhuset har många möjligheter, den kan till exempel inredas till 3-4 lägenheter (bli upp till ca 300 kvm boyta) och uthuset kan inredas till 3 sovrum, kök-vardagsrum och bad. Utförandet kan användas till självförsörjning eller eget bruk, lite i stil som i TV4 programmet ”Uppfinnaren”. Ingen ”snickerifabrik” här, nej men en snickeriverkstad kan erbjudas med lika stor snickerikapacitet av maskiner och kunskap. (Jag är en kvinnlig snickarmästare) Jag har redan plockat fram timmerväggarna och resverket från 1909 i huset och alla hela väggar byggda av massiva granitblock på 1,5 m x 50 cm x 60 cm. Även massa, massa annan charm av gammal snickerikonst som jag har tagit fram och tagit vara på. Eldstäder i nästan varje rum, etc… Antika möbler ”väntar på” att någon får tid till de. Allt detta är till eget "välbehag".

Här finns det redan ca 50 olika sorters bärbuskar; vita, röda, svarta vinbär, vin-hallon, rosa, vita och vanliga hallon, 4 olika amerikanska blåbär, 4 sorters krusbär (små gröna, stora gröna, röda och svartvinbärskrusbär), 2 sorters björnbär, björnbärs-hallon. Vita och svarta vindruvor. Goja-bär, havtorn, fläder, tranbär, 2 sorters kivi, fikon, jordgubbar och rabarber.

Ca 25 fruktträd; 6-7 sorters olika äppelträd, 3 sorters päronträd, plommonträd (Opal, Reine Claude, Violetta, små gula och någon mer som jag inte vet namnet på). Mullbärsträd, hasselträ (stora hasselnötter) 3 sorters bigarråträd (gul-röda, svarta, röda) Surkörsbär finns också. Mark till grönsaksodling är det massor av och plats till ett stort växthus. (allt material till ett sådant finns)

Trädgården har också massa blomst, vit och gul jasmin, syren, kaprifol och massa annat…
Höns och kat finns, i planen finns get och ankor, kanske gris.

Arbetsmöjligheterna utanför fastigheten är mycket stora då Norskhandeln är kraftigt stor. Kustbelägenheten gör också området till en stor turistort.

Fastighetens läge har stora potential och dens framtid är att utveckla efter intresset. Här är det huvudsakliga målet att skapa mot personliga välbehag och "kos" som det heter i Norge 😊 egen mat i första hand, nästa, gratis boende sen om man kan tjäna "någon slant" är ju det bra men inte på bekostnad av välbehaget 😊

Någon intresserad? Känner ni någon ni kan tipsa?

Johanna Felt

• Västergötland
Har nu fått av en vän allt utstyr till mjölkning av en ko så det kommer också att bli en Dexter ko (googla på rasen, en mininko) och en get :-)
Självförsörjningen må byggas upp, i dagsläge försörjer gården inte alla behov så något extrajobb eller en deltid tills vidare kan behövas. Tanken är att skapa en tillvaro som på "Mandelmannens gård" och leva i stil med de i programmet "Uppfinnaren". Är det en livsstil som ni brinner för och som passar? Den stora fördelen är att allt material finns. Möjligheterna är många via husets placering och bygg-och skapmöjligheterna är enorma.

ekoqueer

• Västergötland
Det låter verkligen som något för mig! Både mandelmanns och uppfinnaren är helt i linje med hur jag skulle vilja bo.

Jag är biolog med särskilt intresse av ätbara vilda växter. Drömmen är att bygga upp en skogsträdgård enligt permakultrprinciper. Men det viktigaste är att hitta ett boende där jag kan bo (kanske för alltid men i minst två år) och inte minst odla.

Det är också intressant att se hur andra människor lever sina alternativa liv, antingen bara för inspiration eller för att känna på om det är ett sammanhang som skulle passa mig.

Jag har minst 15 års erfarenhet av större kollektivboende, och gillar det, men bor gärna i mindre sammahang också.

Mellan 7 och 11 juli åker jag med en kompis på en road trip i trakterna Bohuslän -Småland för att besöka olika personer eller ställen där folk lever alternativt. Vill ni ha besök av oss så hör av dig!!

Carina Haganius

Hej Johanna ! Jag Per Haganius och min fru Carina är intresserade av en livsstil liknande din , dina projekt o möjligheter. Hör gärna av dig så vi får pratas vid. skicka PM på FB till Per Haganius eller maila mej per.haganius@hotmail.com    Hoppas vi hörs

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 8 användare (3 dolda)
kulvej, skogaliten, beenice, Wybrewel, carlos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser