Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västerbotten Skogsliv, gårdsliv, kollektiv  (läst 535 gånger)

bjork1111

• Västerbotten
Västerbotten Skogsliv, gårdsliv, kollektiv
« skrivet: 21 apr-21 kl 21:18 »
Är du redo att satsa och flytta ut till skogen? Vi är fyra personer som bor i ett kollektiv 50min norr om Umeå. Gården är nu redo att expandera. Vi söker 1 eller 2 personer, vi ser gärna en till kvinnlig person för balans i gruppen. Vi söker dig som har ett starkt kall att värna om Jordens, Djurens och Naturens bästa. Vi strävar efter att göra gården självförsörjande och hållbar för Jorden.
Vi jobbar andligt med Ljusarbete och Shamanism, och praktiskt med att bygga, designa för permakultur och med massa roliga projekt (det vi håller på med nu är studio / kontor / syhörna, året-runt växthus, dammar). Gården är 2 hektar med många olika fina “rumsligheter” har skog runtom och åkrar som utsikt, med en skogstjärn på promenadavstånd och havet 10 min bort med bil. Mataffär 10 min bort. Två tiny houses finns på gården, 2 friggebodar och ett huvudhus med 2 vån och källarplan, tvättstuga m.m. Ladugård/Samlingplats, Garage och ett Snickeri finns också. 

Visionen med gården är:   
- Att vara en kraftplats och en knytpunkt för helande energiflöden på jorden.
- Att vara en symbol för hur vi kan leva hållbart, i samklang och balans med naturen.
- Ett sanctuary för eventuella djur som kommer hit, de ska få leva det bästa livet här!
- De som bor här har en naturlig vilja att ge tillbaka till jorden, win/win för alla.
- Harmonisk plats för människor där alla får lika mycket plats. (HBTQ-öppenhet en självklarhet)
- Ärliga samtal, transparens och respekt för olika perspektiv
- Att på sikt ha en verksamhet på gården som täcker utgifter så vi kan livnära oss via gården.
- Gården skapar gärna sammanhang för meningsfulla helande möten (för jorden och människor): Gatherings, Festivaler etc. (Vi har haft en festival här redan, Moder Jordfestivalen 

Du matchar nog in med oss om du:
- Är redo att satsa på ett liv för Jordens bästa och är mogen att slå rot (inte bara söker ett ställe att bo på tillfälligt)
- Har samma ledstjärnor i livet som de som beskrivs i den här annonsen :-)

Vi som bor här har massa olika bakgrunder och passioner, har levt olika slags “kapitel” i livet och ägnar oss nu åt att bygga upp den här platsen men att ha skoj/roligt och vila är lika viktigt! :-)
Inflytt är möjligt inom kort. Boendet är i en friggebod med el med möjlighet till utbyggnad, och såklart är vardagsrum och kök m.m i storhuset allas :) Hyran är på ca.2000 i månaden, ibland mindre ibland mer vintertid, men runt där landar det, vi delar på driftsräkningarna. På sikt vill vi skapa gemensam gårdsinkomst så hyran minskar för alla.

Skriv gärna ett utförligt svar så vi verkligen kan få en känsla om vem Du är, bland alla svaren!

Med varmaste hälsningar
Johannes, Björk, Simon & Hillevi

Carolus

• Skåne
SV: Skogsliv, gårdsliv, kollektiv
« Svar #1 skrivet: 22 apr-21 kl 03:40 »
Ni verkar ha ett trevligt kollektiv!

Jag måste gratulera att ni har kommit så långt.

Genom åren på forumet har jag läst om flera initiativ till ekokollektiv, men de har svårt att realiseras.
Först skall man få ihop en startgrupp, vilket har en del svårigheter då folk bor utspritt i det här relativt stora glesbefolkade landet.

Sedan skall man hitta ett ställe/gård som man har råd att köpa.

Det verkar som ert kollektiv har en viss ideell/andlig inriktning. Lite som Mundekulla i Småland.

Apropå självhushållning: mitt intryck är att shamaner i ursprungsbefolkningar är allätare. Har ert kollektiv någon inriktning/policy i den frågan?

bjork1111

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 23 apr-21 kl 18:18 »
Tackar, ja det har tagit sin lilla tid att komma till den punkt vi är idag :)

Angående mathållning har ingen uttalad policy i dagsläget. Vi är två som äter veganskt, en som äter vegetariskt och en som inte vill definiera alls men äter så mkt som möjligt saker som går att gro i Sverige, just nu är det 36 kg blåbär bl.a 😄

Carolus

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-21 kl 22:57 »
Ok! inget fel på blåbär. Jag frågar då det finns vissa personer som säger att kött är en god grönsak, och eller att 'de odlar bacon o fläsk' 🤔

bjork1111

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 24 apr-21 kl 15:26 »
Haha...hajar. Djuren är något vi ser, hedrar, sentient levande fantastiska kännande kloka varelser som är individer, så nej bacon är långt bortom vårt vokabulär 😊 här räddar vi spindlar, getingar osv osv

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 6 användare (1 dolda)
Hjerten, Fikaoscar, vulpesvulpes, sutnopg, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser