Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mår detta körsbärsträd bra?  (läst 2765 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Mår detta körsbärsträd bra?
« skrivet: 19 maj-19 kl 19:27 »
Jag noterade att det verkar vara många döda kvistar, vad kan det bero på? Saknas det något i näringsväg eller har vintern varit hård? Har ett päronträd i samma storlek som ser ut att må helt bra några meter bort. Ska jag göra något med kvistarna eller vänta och se om det kommer liv i dom?


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Mår detta körsbärsträd bra?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-19 kl 23:10 »
Jag vet inte inte om ni i Finland hade våran torka...Annars klipp bort dom döda grenarna ifall det är drabbat av grentorka...Liten vetenskap om träd...Har det tidigare vuxit ett plommon eller körsbär på samma plats får man också problem... Som sagt är du säker på att grenarna är döda så klipp direkt...Friska grenar får du inte klippa vid denna tidpunkt...Blir gummiflöde då...

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Mår detta körsbärsträd bra?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-19 kl 15:17 »
Verkar inte vara allt för mycket liv i trädet. Även om man gärna vill att det skall ta sig, så blir det sällan bra. Sedan vad som är orsaken, övervintring eller sjukdomar, det går inte att utläsa av bilden.

Om det fortfarande är så tynande, så är det nog bäst att byta ut det.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Mår detta körsbärsträd bra?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-19 kl 14:32 »
Trädet är ju inte dött, det grönskar i grenspetsarna. En teori är att domherrar har ätit upp knopparna längs grenen. Stenfruktsträd har ju inga vilande knoppar under barken, försvinner knoppen så ersätts den inte av en sovande knopp som hos t.ex. äpple och päron. Domherrar kan faktiskt ödelägga unga körsbärsträd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser