Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste husbygget?  (läst 29502 gånger)

kulantummelisa

• Skåne
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #40 skrivet: 16 dec-10 kl 16:06 »
När det kommer till byggregler skiftar dom mycket i olika kommuner.
Blir dock lite fundersam när du skriver att det krävdes torkskåp eller torktumlare.
Vem ställde detta kravet och varför kunde kvalitets-ansvarige låta er undgå det?

Grunden för byggreglerna är samma i hela landet och styrs av främst Boverkets krav vars efterlevnad kommunen genom bl a bygglov står för. På www.boverket.se kan man beställa dem.

Vad gäller torkmöjlighet står i BFS 1993:57-1998:38: "I bostadens närhet skall finnas möjlighet att tvätta och torka tvätt maskinellt i gemensam tvättstuga, om inte förberedd plats för tvättmaskin och för torkning av tvätt finns inom bostaden". Boverkets krav på att "torka tvätt maskinellt" tolkades som torkskåp eller torktumlare. Att vi slapp berodde på att kontrollanten var en synnerligen förståndig mänska som valde att inte anteckna avsaknaden av maskinell torkutrustning i protokollet utan nöjde sig med att påtala det muntligt. Men det är ju kommunen som styr vilka som får vara kvalitetsansvariga så alla kanske inte ser genom fingrarna på torktumlare...

Detta gäller endast för permanentbostadshus - fritidshus klarar sig betydligt lindrigare undan.
« Senast ändrad: 16 dec-10 kl 16:09 av kulantummelisa »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #41 skrivet: 16 dec-10 kl 18:11 »
BFS 1993:57-1998:38: "I bostadens närhet skall finnas möjlighet att tvätta och torka tvätt maskinellt i gemensam tvättstuga, om inte förberedd plats för tvättmaskin och för torkning av tvätt finns inom bostaden"

Hmm
Det där betyder inte att man måste ha torktumlare/torkskåp utan att plats ska finnas att torka tvätt, förslagsvis på lina.
Det betyder inte ens att man måste ha tvättmaskin vid slutbesiktningen utan att plats ska finnas för det.

En sak som är viktig att komma ihåg är att reglerna är skrivna mot byggare/säljare och inte mot köpare.
Så länge man inte har banken som ställer krav (vilket är det största "problemet") så måste man hålla i åtanke att det är ens egna krav som väger tyngst.

Det går att bli kvalitetsansvarig själv om man kan övertala...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

massey-35

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 17 dec-10 kl 21:45 »
finns en liten familj som aftonbladet följde . dom byggde ett hus på lidingö med restmaterial från alla byggen i närheten för noll och ingenting,,,, det tog dom dock några år att få allting.men huset är uppbyggt och dom vart nöjda
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #43 skrivet: 28 mar-14 kl 22:27 »
Den här tråden blev slumpad tråd så jag läste den och tänkte att det kanske var dags att skriva några rader (en massa blir det) om vad som hänt med vårt projekt så här några år senare.
Vårat hus är klart i första fasen, dvs hall och glasveranda är påbyggt, alla rum är inredda och uppvärmningen är ordnad med kökspanna och acc-tank (dubbelmantlad varmvattenberedare, så vi eldar också för varmvatten). Höst, vinter och vår använder jag inte den elektriska spisen alls för matlagning, ska vidareutveckla varför jag tycker det är viktigt.
Taket är inte höjt ännu men bygglovsansökan är inskickad och tanken är att komma igång med byggandet kring första maj.
Vi har sen sista inlägget skrevs blivit 4 i familjen och barnen kommer att behöva egna rum vad det lider så ombyggnaden börjar kännas angelägen.

Vad jag däremot har byggt är ett garage på 86 kvadrat med ett loft på 65, det är inte helt klart men används (vilket också var tanken) ännu så länge för förvaring av virke till ombyggnationen, vilket är rätt mycket.
Virket till garaget är främst skaffat som stock som sågats upp på ett mobilt sågverks som jag också jobbar en del på. Stocken och en del virke är natura betalning för arbete jag gjort delvis som snickare men också på samma sågverk. Även i garagets fall har jag gjutit en sockel för hand som väggarna står på, fönstren är begagnad och port kommer jag att göra en själv (när jag hinner).
Markarbetet bör sägas en del om... Jag har haft otrolig tur som fått hjälp av ett riktigt proffs med ordentlig (läs stor!) grävmaskin mot att jag jobbar på hans gård, det fina i det hela är att jag fick hjälpen i "förskott" och jobbar av allt eftersom. Han bekostade även fyllmaterialet åt mig vilket var toppenbra. Resultatet på hans jobb blev över all förväntan!
Eftersom bygglovet för garaget föll under den gamla plan och bygglagen fick jag också bli kvalitetsansvarig själv, så dock inte på ombyggnaden av huset tyvärr.
Taket är täckt med begagnade betongpannor, där kostade pannorna och frakten ungefär lika mycket.
Tegelläkt och täckläkt till fasaden sågar jag själv på en billig klyvsåg från Jula.

Det nya taket på huset kommer att byggas av virke från nyss nämda såg. Om man jobbar för betalning i virke är det ganska lätt att få jobb hos olika bönder som behöver ett par extra händer i samband med sågningen. Har även hjälpt sågarmästaren med ett bygge och för det fått en massa entums brädor som hyvlas upp till råspont hos en bekant som har en femkuttrig listrikthyvel, ska även göra lite pärlspont där. Utanpå taket kommer att ligga begagnat betongtegel som jag nästan fått (betalde 500 kr för ca 5000 pannor) av en bonde i grannsocknen.
Eftersom huset är en logements-barak (dvs militär) så är fönstren lite speciella, 1300X1300 dubbelkopplade med ett spröjs per ruta och ganska smäckra i konstruktionen, och jag har i tre år letat efter sådana fönster, hittade äntligen 7 stycken så det kommer att bli likadana fönster på ovanvåningen som på bottenvången, kanske rent av blir det något till på bottenvåningen.
Skorstenen måste höjas så jag letar runt efter tegel till den. Har ca hundra silikattegel kvar som jag lägger först, resten får bli rödtegel har knappt 200, en del helslagna men alla i alla fall frostsäkra.

När väl husbygget är klart så kommer jag att bygga en gäststuga, får nämligen bygga 60 kvadrat (eller var det 65?) utan bygglov enligt planbestämmelserna för tomten, tanken är att hyra ut den och på så vis bekosta det egna boendet.
Där kommer ett par tusen av de pannorna som blir över till pass, har även tittat ut träd (som står på någon annans mark) som jag hoppas ska användas till virke.
Tanken är också att bägge hushållen ska klara sig på ett 16 amp abonnemang, därför ska det vara vedspis och eldning för varmvatten i bägge husen. 

Mindre viktigt som jag ska lägga till är jag inte längre jobbar inom båtbranchen utan försörjer mig som snickare, grovarbetare och dräng, inte så stor nytta av 4-5 år på högskolan...
Bifogat en ritning på hur huset ska se ut efter takhöjningen.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gunnar Hed

• -
« Svar #44 skrivet: 27 jan-1