Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Smarta självhushållarknep, goda råd, aktiviteter, böcker, hemsidor eller prylar.
Maila petter@alternativ.nu Max 500 tecken och gärna bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärgen avtar  (läst 172 gånger)

Pumba

• Småland
Äggfärgen avtar
« skrivet: 14 apr-19 kl 19:20 »
Hej,

Är det normalt att äggfärgen avtar under säsongen?

Jag har framförallt en kopparmaran som började värpa i höstas runt oktober/november, värpte väldigt mörka ägg i början, över vintern så minskade äggläggandet till ungefär hälften för att för ca 6 veckor sedan komma tillbaka till normalt, men nu senaste veckorna har färgen på äggen minskat, det är fortfarande brunt men är inte så långt efter min Lohman höna i äggfärg.

Har även märkt att de grön-turkosa äggen från min CL höna tappat lite i den gröna färgen jämfört med hur de var för 6-7 veckor sedan.

Är det normalt att det minskar ner så eller tyder det på att något ämne saknas?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äggfärgen avtar
« Svar #1 skrivet: 14 apr-19 kl 20:24 »
 värper de ofta så blir färgen sämre.. och värper de sällan så blir färgen starkare...
Fjäderfän och kaniner

Pumba

• Småland
SV: Äggfärgen avtar
« Svar #2 skrivet: 14 apr-19 kl 21:24 »
värper de ofta så blir färgen sämre.. och värper de sällan så blir färgen starkare...

Känns ju inte helt orimligt med tanke på att det var ganska stor skillnad i antal ägg i början på säsongen, i vintras kanske de va 2-3 ägg per dygn på 14 hönor, nu är det närmre 10 på samma tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser