Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Radioamatörer och cykelkamrater  (läst 664 gånger)

Jontemyra

• -
Radioamatörer och cykelkamrater
« skrivet: 12 mar-19 kl 14:51 »
Hej ja har länge vart intresserad av radiokommunikation då det sker gratis och är ett komplement till andra medium som är mer utsatta under strömavbrott tex.

Vill därför ta en licens sent om sides, för er insatta vet ni kanske att det är distriktmöte i Borås den 16 där ja tänker börja med att knyta kontakter och kunskap.

Så är det någon som känner sig manad och är lika ny på detta alternativt nån som har kunskapen att låta mig ta till mig så mycket det bara går av info och upplevelser är du välkommen att höra av dig för det och ännu hellre ses i Borås.

Jag befinner mig i alingsås just nu och samåker gärna det börjar kl9 den 16 mars med loppis och mötet är kl13.

Väl mött!
skogstrance och freeganism

Vedklyvaren

• Värmland
SV: Radioamatörer och cykelkamrater
« Svar #1 skrivet: 12 mar-19 kl 17:37 »
Finns licensfria alternativ(!) 27 Mhz kanske är insomnat men 69 Mhz är på gång.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 mar-19 kl 18:30 »
Jaktradio på t ex 31 och 155 MHz är ju också "nästan" licensfri. Likaså PMR-radio på 446 MHz.

Vedklyvaren

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-19 kl 21:25 »
Jaktradio är reserverat för just jakt om man ska vara paragrafpetimeter och det ska man visst på detta forum. 446 hörs inte längre än en näverlur.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 13 mar-19 kl 07:52 »
Nja, det är skillnad på olika 446 MHz-apparater. En del av dem (de som även kan utnyttja de licensfria frekvenserna runt 433,92 MHz) har inte mer än 10 eller 50 mW uteffekt, och de räcker knappt längre än hörhåll. En del billiga apparater har mycket "döva" mottagare vilket inte heller är bra för räckvidden. Men en 446 MHz-radio som är välbyggd, har bra antenn och som använder den tillåtna uteffekten (0,5 W) ska man inte förkasta utan vidare.

En nackdel med de lägre frekvenserna (27 och 31 MHz) är att en antenn för så låg frekvens egentligen behöver ett ganska stort och utbrett jordplan för att fungera bra. Man kan knappast få någon vidare räckvidd med en liten, kompakt handhållen radio med påbyggd "gummipinne", hur tekniskt bra radion än är.  För de frekvenserna är det fast monterad antenn med flera meter långa spröt som gäller.

piggetröska

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-19 kl 12:28 »

446 hörs inte längre än en näverlur.

😌😌😌!

Men när fäbodflickorna ställde sig på en bergsknalle och tutade en signalmelodi så hördes det rätt långt ..

piggetröska

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 mar-19 kl 12:38 »
I rubriken till denna tråd efterlyser TS också cykelkamrater.

Finns det ett  (för mig okänt) samband (!) mellan radioamatörer och cyklister?

Vedklyvaren

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-19 kl 14:16 »
 Fanns ju den klassiska militärradion RA 200 med två mans besättning. En trampar och en pratar.
« Senast ändrad: 13 mar-19 kl 14:53 av Vedklyvaren »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 13 mar-19 kl 19:54 »
Så gott som alla Ra 200 är dock bortskrotade sedan över 20 år.
Försvarsmakten satte körförbud på alla kvarvarande Ra 200 någon gång i mitten av 90-talet sedan det hade kommit in klagomål på att de störde annan radiotrafik för mycket, sändaren uppfyllde inte alls moderna krav på att vara fri från övertoner och annan oönskad utstrålning.  I samband med det krävde man in alla exemplar som fanns ute hos hemvärnet och andra frivilligorganisationer, och skrotade bort dem grundligt. Ra 200 ersattes av en modern kortvågsradio som heter Ra 195.

Normalt driftfall för Ra 200 var dock inte trampgeneratorn, i vanliga fall drevs den med nifebatterier som laddades i förväg från elnätet eller elsystemet i fordon. Det fanns också en spänningsomvandlare för att kunna driva Ra 200 direkt från 24 V-elsystemet i en bil.

Vedklyvaren

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-19 kl 21:51 »

En nackdel med de lägre frekvenserna (27 och 31 MHz) är att en antenn för så låg frekvens egentligen behöver ett ganska stort och utbrett jordplan för att fungera bra. Man kan knappast få någon vidare räckvidd med en liten, kompakt handhållen radio med påbyggd "gummipinne", hur tekniskt bra radion än är.  För de frekvenserna är det fast monterad antenn med flera meter långa spröt som gäller.

För en sann radioamatör är det livets mening att spänna upp långa trådar mellan träd för att få kontakt med någon likasinnad i Burundi som han lika gärna kunnat e-posta till.

piggetröska

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 mar-19 kl 23:37 »

sändaren uppfyllde inte alls moderna krav på att vara fri från övertoner och annan oönskad utstrålning. 

Som rätt okunnig på frekvensområden tycker jag mig fatta att det är viktigt att ligga på rätt våglängd, annars är man ute och cyklar.

Bianca Castafiore

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 22 mar-19 kl 18:18 »
Jag lyssnar ibland, men har för närvarande ingen fungerande sändare. :)

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

Jontemyra

• -
« Svar #12 skrivet: 31 mar-19 kl 20:08 »
I rubriken till denna tråd efterlyser TS också cykelkamrater.

Finns det ett  (för mig okänt) samband (!) mellan radioamatörer och cyklister?
Hej nej men eftersom ja planerar med en näranoll budget så tänker ja att det är ett bra alternativ att ha med sig runt jorden, räckvidden får lida när sekinerna saknas annars kan man ju skaffa en batteridriven långvåg på ~2kg.
skogstrance och freeganism

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser