Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 2482 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« skrivet: 11 mar-19 kl 14:16 »
Jag behöver köpa en egen bil.
Budget är typ så lite som möjligt.
Jag måste kunna transportera mig själv, två barn och en hund modell större.
Bilar jag har tyckt mycket om att köra är Subaru trendy och suzuki Swift.
Jag mekar gärna själv. Men det är ju bra om det inte behöver göras så ofta. ;)
Jag kör mycket på dåligt plogade vägar och grusväg. Så markfrigång är trevligt, fyrhjulsdrift också men absolut inte krav.

Ge mig era bästa tips på billiga lättmekade bilar som inte drar allt för mycket soppa.  :D :D
 
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-19 kl 15:39 »
Jag är mycket nöjd med min Saab 9-3 från 2001. Den lagar jag själv när det är nåt, delar finns nya eller på skroten. Få "dator-grejer" som behöver åtgärdas. Det är en halvkombi så det går att få med massor. Lite snålt benutrymme bak möjligtvis om föraren är lång.
En sån får du för väldigt lite nu för tiden. På med bra däck och stå emot eventuella impulser att sänka den så tycker iallafall jag att den tar sig fram där jag behöver (brant grusväg är mitt mesta i terrängväg) även på vintern.

En lite nyare 9-3:a (efter 2004) kan du få tag på som biopower dvs etanol/bensinhybrid och då får du ner skatten till runt 1100 om året.

De är ju dock från en tid när bensinen inte kostade skjortan. Jag kan köra min på 0,7 men ligger högre när det blir stad och bilköer.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-19 kl 16:38 »
Äldre VW Polo eller Golf skulle jag säga.
En modell innan 88:a då avgaskraven kom. Lämpligen max -84 årsm.

Tittar själv efter en sådan som extra bil. Ingen el att tala om så kan krångla. Minimalt med hightech på motor. Billiga reservdelar.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

mattias_33

  • Inlägg: 293
    • Hälsingland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-19 kl 17:28 »
Budget så lite som möjligt?
Regeln är väl ju äldre bil desto fler timmar att meka.
Titta på en ny Dacia duster annars. Eller den där skåpbils varianten peugeot har. Bägge går ju lös på runt 150 000kr ny.
Dang Dang We!

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-19 kl 18:46 »
Forumet levererar som alltid :)
Ska kolla närmare på saab. Men den känns stor.
Har haft en golf, tyckte den var lagom stor. Hunden kan ju också sitta i ett säte.

Funderar på något som snart blir skattebefriat som jag kan vårda med kärlek.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-19 kl 19:17 »

Funderar på något som snart blir skattebefriat som jag kan vårda med kärlek.


En snabb kolla på blocket visar att det just nu finns en (1) Subaru äldre än 1991 och med gällande besiktning till salu i Sverige.

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-19 kl 19:21 »
Om högsta prioritet är en bränslesnål bil så skulle jag föreslå Opel Kadett 1,6i '88-90. Dock har väl de flesta sådana rostat bort vid det här laget.
Vill man ha en VW som går riktigt snålt, så kan man hålla utkik efter en Golf II med 1,8 l 66 kW-motorn med centralinsprutning, motorkod RP. Ungefär samma årsmodeller gäller för den också. Den mindre 1,6 l -motorn av samma generation har en konstig elektroniskt styrd förgasare som är betydligt mer krångelbenägen.

Om man är säkerhetsmedveten och vill ha en billig småbil med lite bättre krocksäkerhet, airbag, ABS mm, så bör man nog sikta på mitten av 90-talet eller senare. Dock är sådana bilar tyngre än 80-talets småbilar (som följd av mer och tjockare plåt för att förbättra krocksäkerheten), så bränsleförbrukningen kan bli något högre.  Beträffande bilar av den generationen kan man föreslå t ex VW Golf III, tidiga Audi A3, Mitsubishi Carisma, Citroën ZX, Peugeot 306 (eller motsvarande skåpbilar, Berlingo resp Partner).

En sak man bör vara medveten om, om man tänker skaffa en 80-talsbil för att ha länge, är att även om reservdelar är billiga nu så dröjer det nog inte många år förrän mycket börjar vara utgånget och svårt att få tag i. Och de är redan sällsynta på skrotarna.

Det är fel att det inte finns några avgaskrav på bilar före '88.  De första lindriga avgaskraven började gälla från 1972 års modeller i Sverige, skärptes en hel del 1976.  '87 och '88 fick man 6000 kr i rabatt på accisen (dåtida försäljningsskatt) om man köpte en bil med katalysator, och det blev obligatoriskt från 1989.
För lätta lastbilar med totalvikt över 2500 kg fanns i stort sett inga avgaskrav alls förrän omkring 1990.

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-19 kl 19:22 »
En snabb kolla på blocket visar att det just nu finns en (1) Subaru äldre än 1991 och med gällande besiktning till salu i Sverige.

Subaru före mitten av 90-talet var extremt rostkänsliga, och det finns ytterst få kvar överhuvudtaget.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-19 kl 19:29 »
Det är fel att det inte finns några avgaskrav på bilar före '88.  De första lindriga avgaskraven började gälla från 1972 års modeller i Sverige, skärptes en hel del 1976.  '87 och '88 fick man 6000 kr i rabatt på accisen (dåtida försäljningsskatt) om man köpte en bil med katalysator, och det blev obligatoriskt från 1989.
För lätta lastbilar med totalvikt över 2500 kg fanns i stort sett inga avgaskrav alls förrän omkring 1990.
Helt rätt torbjorn, det jag tänkte på var katalysatorn som kom då och den vill jag undvika på grund av kostsam reparation och störande fel på bilprovningen. Första generationen av VW Polo/Golf och även jetta har väl inte el i sin förgasare? Minns att de var manuell chocke på dem. På sin höjd ett membran att byta i förgasaren om de stått ett tag.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-19 kl 19:39 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #10 skrivet: 11 mar-19 kl 19:59 »
Det är förmodligen dags för en ny ABS-givare, man skall aldrig tro att det är enkelt bara för att en försäljare hävdar det. Hade det varit enkelt hade de fixat det själv.

Suzuki swift som nämndes i startinlägget har jag haft, årsmodell 2010 tror jag. Upplevde den som mycket simpel och enkel att reparera själv. Bästa nyare småbilen jag har erfarenhet av.

Angående gränsen 1988 för katalysator så har den ändrats till 1993 nu, EU-anpassning. Så länge katalysatorn bara sitter där så behöver den inte funka.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-19 kl 20:17 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?
SRS är väl airbag? Då måste den in på märkesverkstad och “nollas”. Om du inte vet någon som har ett verktyg/program/kompetens för det. Vad det gäller ABS så håller jag med tidigare svar. En givare som gett upp. Vilken? Ja du har 4 att fälja på :).
Troligen är detta en 90-talare?
Hävdar fortfarande att gå ner i ålder är smartare i detta läge. Med tanke på dina kriterier. Finns säkert någon äldre som haft en som gått lite. Passat kan du kolla också innan -86.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #12 skrivet: 11 mar-19 kl 20:21 »
Jag har en VW jetta -88 diesel. Skattefri, drar ca 0,5 hur jag än bär mig åt och reservdelar kostar nästan inget om man skickar efter från nån av de Tyska sidorna.
Wire till motorhuven ca 11 kr, dörrhandtag 20-50 kr, framlysen ca 300 kr
Kamremssats och oljefilter med frakt 431,72 kr, men det fanns billigare på annan firma om jag väntat eftersom det var slut i lager.
Mycket är lika på Jetta och Golf, så en golf är nog en bra ide med.

Annars har jag en SAAB 900-86 till salu. Ganska bra skick och nyss besiktigad.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-19 kl 20:26 »
Finns en golf mk1 turbo diesel ute på Facebook, med lite småfix i Malå, om du är intresserad kan jag visa var.
Tror det var en -84

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #14 skrivet: 11 mar-19 kl 20:32 »
Jag skulle nog inte satsa på någon 80-talsbil. De är för gamla nu, en del reservdelar börjar bli svåra att få tag på, kunskaperna om hur de skall lagas är glömda, de är rostiga och slitna. Även om bilen ser fin ut på utsidan kan varenda skruv vara fastrostad. De få som finns kvar som verkligen är i bra skick är uppköpta av samlar. Vill man ha en billig bil skall man köpa en som är runt 15 år gammal, då är de nästan som billigast och fortfarande relativt nya. Sedan bör man undvika allt sådant som mer än fyra cylindrar, fyrhjulsdrift, automatlåda, turbo (om det inte är en diesel), AC och annat som ökar risken för haveri. På den tiden kunde man fortfarande köpa bilar utan ABS så det bör man också undvika nu om det går.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #15 skrivet: 11 mar-19 kl 20:46 »
Det är förmodligen dags för en ny ABS-givare, man skall aldrig tro att det är enkelt bara för att en försäljare hävdar det. Hade det varit enkelt hade de fixat det själv.

Suzuki swift som nämndes i startinlägget har jag haft, årsmodell 2010 tror jag. Upplevde den som mycket simpel och enkel att reparera själv. Bästa nyare småbilen jag har erfarenhet av.

Jo klart jag förstår att man aldrig ska tro en säljare som säger att ett fel är lätt att laga. Men det finns ju också människor som har gamla bilar och lagar på verkstad, då blir det fort dyrt och man säljer hellre bilen än att lämna in den...

Låter ju lovande att Suzuki swift är lätt-mekad. Den jag körde var fyrhjulsdriven. Älskade den. Kom fram överallt och när man ändå satt fast var den lätt att gräva loss. (Jag bodde längs en sällan plogad väg på svalbard, inte ovanligt med 30-40cm drivor på vägen, en dag hade grannen tröttnat på och ploga i drivan som bildades bakom hans hus, och plogat i en båge runt istället. Det missade jag och tog sats för att komma igenom den rejäla drivan.. Fastnade på mitten, snö under HELA bilen. Lyckades ändå gräva loss mig utan hjälp...)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-19 kl 21:00 »
Hittade en billig golf med följande text i annonsen:

SRS och ABS lamporna lyser, efter att bilen stått helt utan batteri och haft för låg spänning så tändes dessa lampor när det sattes i ett nytt batteri. Är dock inget fel i systemet och bromsar var u.a på besiktningen.

Är det nåt jag kan fixa själv? Låter det som en logisk förklaring till felet?

När det gäller  SRS (airbag) -lampan så brukar den fortsätta lysa tills man har raderat felkoden, om det en gång har förekommit över- eller underspänning i bilens elsystem.  Mycket vanligt om man t ex har använt ett suspekt hjälpstartaggregat för att starta bilen med dåligt batteri, eller om man har kört med trasig generator och batterispänningen har sjunkit allteftersom under körning. En del VAG-bilar har egenheten att SRS-lampan inte slocknar  om man är för snabb eller långsam med att starta motorn efter att ha slagit på tändningen. Om man väntar ca 2 till 5 sekunder mellan tändningstillslag och start så brukar lampan hålla sig lugn.

ABS-system brukar däremot inte vara programmerade på det sättet, utan där slocknar lampan av sig själv så snart felet är borta och man har startat om bilen.
Man ska se upp med att SRS- och ABS-lamporna kan vara "tjuvkopplade" på gamla bilar, för att de ska klara besiktningen.
På en VW är det vanligtvis (dock något beroende på årsmodell) lätt gjort att läsa av och radera felkoder med en diagnoskabel som man köper för några tior på Ebay, och en gratisprogramvara som körs på PC.

Jag skulle inte rekommendera köp av den bilen om du inte har med dig utrustning för att läsa av felkoderna när du tittar på den.
Prova då att radera felkoder, stäng av tändningen, starta om och kör en vända och kolla att de inte kommer tillbaks.
Om du får felkod för en ABS-givare, så talar systemet om i klartext vilken av givarna det är. Men kom ihåg att felkoden inte nödvändigtvis betyder fel på givaren - det kan lika väl vara t ex kabelfel eller fel i styrdonets ingång för just den givaren.

Ett tips är att prova att inte använda startmotorn utan veva eller rulla igång istället. Om lamporna håller sig mörka då, så är det batteriet eller dålig kontakt någonstans kring batterikablarna som är problemet.

Beträffande AC, så ska man passa sig för VAG-bilar från ca 2004 och framåt (samma lömska sak finns också på en del andra bilmärken, men jag tror VAG var både först och har haft mest problem med den). De har nämligen ingen magnetkoppling till AC-kompressorn utan den dras med av motorn hela tiden, även då AC är avstängd. Problemet med detta är att om kylmediet läcker ut ur AC-systemet, så skär kompressorn obönhörligen ihop.  På en "normal" bil-AC, ser lågtryckspressostaten till att magnetkopplingen aldrig kan koppla in kompressorn om det är svår brist på kylmedium.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-19 kl 21:35 »
Jag skulle nog inte satsa på någon 80-talsbil. De är för gamla nu, en del reservdelar börjar bli svåra att få tag på, kunskaperna om hur de skall lagas är glömda, de är rostiga och slitna. Även om bilen ser fin ut på utsidan kan varenda skruv vara fastrostad. De få som finns kvar som verkligen är i bra skick är uppköpta av samlar.

Så är det om bilen går i saltlake, här i Norrlands inland är de i bättre skick.
Har en Mercedes från -80 som stått ute sen slutet av 80-talet och gått 60 000 mil.
Igår när jag skulle se över bromsarna och byta bromsvätska, så var det inge problem att lossa luftskruvarna.

Man behöver inte så mycket kunskap för att laga 80-tals bilar, värre blir det ju nyare de är.


Nu håller jag mest på med Mercedes och även om de är från 60- talet eller lite äldre, så kan man köpa i stort sett hela bilen i delar nytt på Mercedes, även om en del saker måste beställas.
Det sägs även det är hyfsat lätt att få tag på delar till gamla Volvo
Vissa andra suspekta märken är det ont om delar, fast det är ganska nya bilar.

Här uppe rullar det ganska många 60-80 tals bilar, som bruksbilar året runt.

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-19 kl 00:09 »
Koll på blocket visar att det inte finns någon Suzuki före -91 godkänd på besiktningen.

Gjorde misstaget förra året att köpa en koreansk bil årsmodell 00, 1 ägare 9000 mil, ingen rost. Det var som komponenter i bilen bara föll itu, alltså inte av slitage, utan av ålder. Tröttnade och skrotade eländet nu vid nyår.

Håller med Torbjörn om att det finns en åldersgräns, f n snart 80talsbilar, där eftermarknaden på reservdelar tar slut och det är renrakat på skrotarna.

Återstår märken med klassiska modeller där veteranklubbar håller igång reservdelstillverningen. T e x, som ensamhet påpekar, Mercedes. Volvo är ett bra kort. En doldis, i min mening, är engelska bilar. Har på 2000talet haft en engelsk Ford. Ingen brist på nytillverkade reservdelar eller plåtdelar från England (fick motorrumsbrand i denna bil, annars hade den fortfarande rullat).

Men skałl barn regelbundet åka i bilen skall de kanske sitta i baksätet, med tanke på krock(o)säkerheten. Om där överhuvudtaget finns några säkerhetsbälten. Har för mig att Volvo hade bälten bak, finns säkert någon på forumet som har bättre koll på det.
« Senast ändrad: 12 mar-19 kl 00:14 av piggetröska »

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #19 skrivet: 12 mar-19 kl 08:30 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1


fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-19 kl 08:48 »
Är en Honda CR-v från 98 ett idiotiskt val? drar den massa bensin och går sönder hela tiden??

Jag har tittat på Saab, dom är värkligen bra pris för mycket bil. Men jag får myrkrypningar av att jag minns obehagliga människor i min bardom som kört saab.

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

docswood

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #21 skrivet: 12 mar-19 kl 08:59 »
Det är en helt okey bil. Har en granne som är helt nöjd med sin -98:a, den har gått 48000mil i huvudsak runt Östersundsområdet.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-19 kl 09:26 »
Det är en helt okey bil. Har en granne som är helt nöjd med sin -98:a, den har gått 48000mil i huvudsak runt Östersundsområdet.

Den jag tittat på har gått ca 20 000 mil. Så finns chans att den har några mil kvar då.. Ska till "stan" imorgon, funderar på att besöka en bilhandlare bara för att titta på olika bilmodeller.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #23 skrivet: 12 mar-19 kl 09:35 »
Är en Honda CR-v från 98 ett idiotiskt val? drar den massa bensin och går sönder hela tiden??

Jag har tittat på Saab, dom är värkligen bra pris för mycket bil. Men jag får myrkrypningar av att jag minns obehagliga människor i min bardom som kört saab.

Haha samma här fast med cr-v! Och den första generationen är så otroligt ful. Ser ut som en misslyckad amfibiebil :)

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #24 skrivet: 12 mar-19 kl 11:02 »
Haha samma här fast med cr-v! Och den första generationen är så otroligt ful. Ser ut som en misslyckad amfibiebil :)

Haha vilken tur att vi inte ska köpa bil tillsammans då ;) Konstigt egentligen, att val av bil är så emotionellt. Det är ju egentligen bara något som ska ta en från A till B....
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #25 skrivet: 12 mar-19 kl 11:30 »

Men skałl barn regelbundet åka i bilen skall de kanske sitta i baksätet, med tanke på krock(o)säkerheten. Om där överhuvudtaget finns några säkerhetsbälten. Har för mig att Volvo hade bälten bak, finns säkert någon på forumet som har bättre koll på det.

Krav på säkerhetsbälten i baksätet tror jag kom från 1972 års modell. Men många biltillverkare hade bälten bak redan tidigare, i bilar som skulle säljas på svenska marknaden.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #26 skrivet: 12 mar-19 kl 11:56 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #27 skrivet: 12 mar-19 kl 13:18 »
Fastfrusen!

Om du brukar köra samma väg på landet några år i rad så borde du ha sett att vid visa vissa hus står en bil eller flera som aldrig flyttar på sig. Om du i stan kollar BAKOM lågpris bilsäljare eller billiga verkstäder så kommer du upptäcka flera, ibland ett helt kompani med sena 80 och 90 talsbilar, samma sort som står på landet, som aldrig rör på sig. Med stor sannolikhet tillhör Golfen du frågar om samma kategori.

Om  det vore så enkelt som att laga avgassystemet så hade antagligen Golfen och de andra vraken varit besiktigade och rullat på vägarna. Istället är det luftmassemätare, ett obekant antal sensorer på korsan tvärsan, glapp i kablar emellan dessa o s v som kan krångla.

Att felsöka deras elfel är lite av lotteri. Har du tur går det på 1 timme. Har du otur verkar det ha löst sig på 1 timme, men efter 2 dagar stannar bilen med 'samma' fel. Eller så lägger du 20-60 timmar på felsökning utan att bilen börjar rulla eller klarar besiktningen.

Hör lite då och då folk säga att de gillar att meka. Men det är sällan jag hör samma personer säga att de också gillar eller brukar laga elektronik. Frågan är om man inte behöver båda färdigheterna för att kunna reparera en bil tillverkad efter 1988-90.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #28 skrivet: 12 mar-19 kl 13:25 »
Klokt resonemang piggetröska. Håller helt med dig. Elfel är bland det värsta. Rost går att laga utan massor av kunskap eller verktyg. Mer mekaniska lösningar än elektriska lösningar är något som jag iallafall siktar på.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #29 skrivet: 12 mar-19 kl 17:24 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?

Har på senare tid tryckt ihop flera bilar som känns som nya och varit helt rostfria, med samma besiktningsresultat.
Sista köpte jag en Opel med ca 6000 mil på mätaren, för jag behövde däcken och sen gick den till skrot.
Från och med nu köper jag inga "lite nyare bilar" för jag tycker de är hopplösa att hålla på med.

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #30 skrivet: 12 mar-19 kl 18:25 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?

Läs av felkoder först. Eftersom lambdavärdet är lågt och både HC och CO höga, så får motorn alldeles för fet bränsleblandning.
Troliga felorsaker:
1) Igensatt vevhusventilation, trasiga slangar till den eller liknande. Vanligt på bilar som bara har gått i småkörningar och sällan eller aldrig får gå flera timmar i sträck med genomvarm motor. En del VW har en backventil i vevhusventilationen, med ett gummimembran som kan bli hårt med tiden.
2) Trasig termostat så att motorn aldrig blir riktigt varm.
3) Fel på motortempgivaren, så att insprutningssystemet tror att motorn inte har blivit varm. Det är vanligt på VW att den blir "halvdålig", så den mäter fel men det blir aldrig någon felkod för trasig givare. Observera att om bilen har skilda givare för motorstyrsystem och tempmätare, så är det givaren för motorstyrsystemet som ska misstänkas i detta fall. INTE givaren för tempmätaren.
4) Fel på lambdasonden eller skadat kablage (t ex krypström eller avbrott i jordledning) till den. Det har hänt på Golf att kabeln till lambdasonden bränns sönder om jordflätan till motorn är dålig eller lös, då går all startmotorström genom lambdasondskabelns skärm vilket den inte alls tål.
5) Bilen är konverterad för körning på E85, men ägaren har tankat bensin ändå.
6) Om motorn har centralinsprutning (Mono-Motronic, sitter på den 1,8 l 66 kW-motor som användes i Golf III fram till '98): Luftförvärmningen ur funktion av någon anledning (t ex trasiga slangar eller fastrostat spjäll.

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #31 skrivet: 12 mar-19 kl 19:35 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1
Du glömde nämna tändkassetterna som varje saabägare hade med sig i reserv i bagaget för att kunna byta i vägrenen om det behövdes, vilket det ofta gjorde

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #32 skrivet: 12 mar-19 kl 19:39 »
Klokt resonemang piggetröska. Håller helt med dig. Elfel är bland det värsta. Rost går att laga utan massor av kunskap eller verktyg. Mer mekaniska lösningar än elektriska lösningar är något som jag iallafall siktar på.
Jag lagar mycket hellre elfel än rost. För det finns nog inget jag hatar mer än rost på gamla bilar. Och efter att man lagat upp rosten går det ju bara till nästa saltade vinter innan det kommer tillbaka. Och när det kommer till insprutning är mekanisk insprutning (K-jet) mycket värre att hålla på med än de tidiga elektroniska (L-jet, motronic) som satt i måna europeiska bilar på den gamla goda tiden. Jag tycker inte heller om elektronik i bilar men det finns annat som är värre.

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #33 skrivet: 12 mar-19 kl 20:28 »
Black Sheep, du tillhör den lyckliga skaran som både kan svetsa och felsöka el  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #34 skrivet: 12 mar-19 kl 20:34 »
Black Sheep, du tillhör den lyckliga skaran som både kan svetsa och felsöka el  :)
Bara jag slipper felsöka K-jetronic och gamla äckliga förgasare  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #35 skrivet: 12 mar-19 kl 21:05 »
Du glömde nämna tändkassetterna som varje saabägare hade med sig i reserv i bagaget för att kunna byta i vägrenen om det behövdes, vilket det ofta gjorde

De där tändkassetterna tillverkades av SEM i Åmål.  SEM gjorde också tändsystem till Husqvarna motorsågar mm en gång i tiden, och de var ungefär lika (långt från) driftsäkra.
SEM och andra Åmåls-firmor har i många år varit bra på rent elektromagnetiska saker - allt från tändmagneter med brytare till de gigantiska roterande omformare som används för strömförsörjning till det svenska järnvägsnätet - men det verkar som om de borde hålla sig borta från elektronik.
SEM har för övrigt hållit på med tändsystem i över 100 år vid det här laget, firman kom till under första världskriget som en kristidstillverkning av tändmagneter som inte längre gick att importera från Tyskland.


torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #36 skrivet: 12 mar-19 kl 21:07 »
Bara jag slipper felsöka K-jetronic och gamla äckliga förgasare  ;)

K-jetronic är i alla fall trevligare än de ännu äldre mekaniska insprutningssystemen som byggde på dieselteknik.
Och det kan ha sina sidor att felsöka och reparera gamla dieselpumpar också.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #37 skrivet: 12 mar-19 kl 21:41 »
De där tändkassetterna tillverkades av SEM i Åmål.  SEM gjorde också tändsystem till Husqvarna motorsågar mm en gång i tiden, och de var ungefär lika (långt från) driftsäkra.
SEM och andra Åmåls-firmor har i många år varit bra på rent elektromagnetiska saker - allt från tändmagneter med brytare till de gigantiska roterande omformare som används för strömförsörjning till det svenska järnvägsnätet - men det verkar som om de borde hålla sig borta från elektronik.
SEM har för övrigt hållit på med tändsystem i över 100 år vid det här laget, firman kom till under första världskriget som en kristidstillverkning av tändmagneter som inte längre gick att importera från Tyskland.
Aha! Där kom svaret alla väntat på! haha nu vet vi varför det står tåg och dräller överallt. De har glömt ta med sig den dära mojängen ;)
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #38 skrivet: 12 mar-19 kl 22:50 »
Aha! Där kom svaret alla väntat på! haha nu vet vi varför det står tåg och dräller överallt. De har glömt ta med sig den dära mojängen ;)

Nu har du chansen att tjäna storkovan och samtidigt bli nationalhjälte! ☺️

pacmyc

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #39 skrivet: 25 mar-19 kl 01:59 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1

Allvarligt, tycker du Saab är lättmekad? Den är ju katastrof, och dålig kvalitet..
Enda fördelen med saab är att de har extremt lågt andrahandsvärde och man får mycket för pengarna. Men detta beror just på att de alltid går sönder!

Har man inga krav på storlek, hög säkerhet osv så är min rekommendation Skoda Felicia. Hade själv en 98:a som andra bil och den funkade super. Hitta en rostfri för under 10.000 så är det bara tura och köra.
Annars en Skoda Octavia om man vill upp i storlek / säkerhet till Golf-nivå. 15.000 kr räcker fint för en fin tidig 2000-talare.

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #40 skrivet: 27 mar-19 kl 12:53 »
Allvarligt, tycker du Saab är lättmekad? Den är ju katastrof, och dålig kvalitet..
Enda fördelen med saab är att de har extremt lågt andrahandsvärde och man får mycket för pengarna. Men detta beror just på att de alltid går sönder!

Har man inga krav på storlek, hög säkerhet osv så är min rekommendation Skoda Felicia. Hade själv en 98:a som andra bil och den funkade super. Hitta en rostfri för under 10.000 så är det bara tura och köra.
Annars en Skoda Octavia om man vill upp i storlek / säkerhet till Golf-nivå. 15.000 kr räcker fint för en fin tidig 2000-talare.

Trollar du pacmyc?
Jag svarar som jag brukar, en Saab är en riktig bil och inget som klåpare ska ge sig på att laga. Man kan behöva köpa en torx-sats istället för flatmejseln du är van vid från dina skodor, då blir det mycket enklare ska du se.

Och vad gäller tändkassetterna så jodå det kan vara bra att känna till. Det finns många som har bytt ut dem på T7-motorerna, och stötdämparfjädrarna fram på den nyare 9-3 modellen. Två kända fel på två olika modeller, det kan jag leva med. Och bjuda på ett till, orginalturbon på gamla 9-3 går sönder efter 7-10 tusen mil om man inte tar hand om den. Allt det här lär redan vara åtgärdat på en bil i prisklassen som tråden gäller då de lär ha gått mer än så.

Skogsvilde

  • Inlägg: 12022
  • Raka puckar!
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #41 skrivet: 27 mar-19 kl 13:48 »
En elbil är lättmekad och förbrukar ingen bensin alls.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #42 skrivet: 27 mar-19 kl 14:28 »
Beträffande Saabs tändkassetter så bör man komma ihåg att de tillverkades av firman SEM i Åmål, och alltså inte av någon "riktig" underleverantör till bilindustrin.  SEM har i många år gjort brytarlösa tändsystem till småmotorer, t ex Husqvarna motorsågar och röjsågar, och inte heller de är särskilt driftsäkra. Däremot var firman en gång i tiden i världsklass när det gällde brytarstyrda tändmagneter.
De verkligt stora driftproblemen med de Saab som inte redan har fallit för åldersstrecket, är de problem med vevhusventilationen som konstruktörerna aldrig lyckades lösa tillfredställande på de nya motortyper som kom från nån gång i mitten av 90-talet. Observera dock att det ENDAST är bilar med en "riktig" SAAB bensin- eller FFV-motor som berörs av detta problem. De Saab-modeller som har en motor från annat håll i GM-koncernen (främst "snikmodeller" och dieslar) är inte drabbade.
Det verkar som om vevhusventilationsproblemet inte är så besvärande på bilar som bara går i långkörningar på landsväg, det är större risk för igensättning eller igenfrysning om bilen mest går i stadstrafik eller korta körningar (mindre än en timmes drift innan motorn stängs av och får kallna). Risken för problem minskar om man byter olja ofta och använder en olja med bra sotlösande egenskaper.

Det är bara drivaggregatet som skiljer mellan en elbil och en bensinbil av samma märke. Man får precis lika mycket besvär med dåliga chassikonstruktioner, elektronik som inte har med framdrivningen att göra mm, oavsett vad det sitter för maskineri under huven.

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #43 skrivet: 27 mar-19 kl 16:03 »
Problemet med vevhusventilationen löstes med modell 6 tror jag det var, alltså sjätte versionen av själva ventilationen. Det är gjort på alla bilar som servats på Saab, det förutsätter jag iaf. Jag monterade min själv så fort jag köpt bilen och det har inte varit några problem under de dryga 10 tusen mil jag kört sen dess. Vad som händer imorgon vet man aldrig men än så länge har det funkat fint så jag tycker det verkar vara löst.
Jag ska inte lova något men som jag har uppfattat det hela hade nyare 9-3 (alltså från 2003) inga problem med oil sludge. Dvs följden av att köra med dålig vevhusventilation - motoroljan blev till klet i sumpen. 9-5 är jag inte lika insatt i men hade tänkt bli då en 9-5 kombi blir nästa bil i Saabsamlingen.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #44 skrivet: 27 mar-19 kl 16:49 »
Haha, nu jävlar snackar vi detaljnivå.
Eftersom det inte finns ETT vettigt svar på denna fråga så kanske det är enklare att lyfta fram de större skillnaderna.
Smaken och kunsken TS har eller kan skaffa sig eller har i sitt närmaste nätverk kommer nog att avgöra mer än hurvida det är en torxnyckel eller flatmejisel som används.

En verkstadshandbok från nätet och lite läsförståelse så går det mesta. Som att renovera en Audi A4 -96:s 1.8T motor när en spännare gått.
Drar den mer eller mindre än X liter, rostar den lätt, (tvättar en ofta eller iallafall när en kört i saltblask så minskar ju risekn för rost oavsett bil), går det att få tag i delar enkelt, Så lite elstyrda saker som möjligt.

Sen kan ni som är era märken och åsikter trogna fortsätta vara det. Ingen av er kommer dö finare än den andra för det. För att vi dör inom en framtid. Det är det enda som är säkert. Däremor har ni gjoret det svårare för TS att välja bil...
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #45 skrivet: 27 mar-19 kl 18:17 »
Ytterligare en sak att tänka på, är att det kan vara mer värt att ha en bil som inte behöver mekas så mycket med, än en som är lättmekad men kräver ständigt underhåll.
Jag tror inte många av dagens bilägare känner sig särskilt pigga på en återgång till 50-talet med rundsmörjning av ett dussin nipplar var 100 mil, oljebyte i motorn var 300 mil, helrenovering av bromshydrauliken vart tredje år, renovering av generator, startmotor och tändfördelare var 5000 mil, omborrning av motorn + nya kolvar innan 10000 mil osv.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #46 skrivet: 27 mar-19 kl 18:26 »
Här har du en skiss på cykelbilen Fantom, den är nog både lättmekad, bränslesnål och framförallt miljövänlig.

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #47 skrivet: 27 mar-19 kl 21:19 »
Ytterligare en sak att tänka på, är att det kan vara mer värt att ha en bil som inte behöver mekas så mycket med, än en som är lättmekad men kräver ständigt underhåll.
Jag tror inte många av dagens bilägare känner sig särskilt pigga på en återgång till 50-talet med rundsmörjning av ett dussin nipplar var 100 mil, oljebyte i motorn var 300 mil, helrenovering av bromshydrauliken vart tredje år, renovering av generator, startmotor och tändfördelare var 5000 mil, omborrning av motorn + nya kolvar innan 10000 mil osv.
Man kanske kan finna en kompromiss? På åttiotalet var de flesta smörjnipplar borta och både generatorer och startmotorer hade god hållbarhet. Tändfördelarna brukade funka bra utom att man fick byta fördelarlock med kanske 10.000 mils intervall. Men det är snabbt, enkelt och billigt att göra och många nyare bilar måste ha nya tändspolar tätare än så. Och omborrning av motorn och nya kolvar, det behövs inte direkt på åttiotalsbilar heller.

Nej, jag tror ändå att den optimala bilen är en volvo 240 med en någorlunda modern liten dieselmotor i. Kan man bara hålla efter rosten så har man bil livet ut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #48 skrivet: 27 mar-19 kl 23:40 »
Ja, en mercedes från 80-talet skulle jag kunna åka i livet ut, men inte en 240.

Men just nu är jag rätt nöjd med den Hyundai i20 diesel som rullat lite över 20 000 mil, drar 0,4 l/mil och att den inte är skattebefriad gör inte så mycket eftersom skatten ligger på en tusing om året. Kamkedja och jag tror, bortsett från lite fix med handbromsen att den håller lika många mil till. 2 vuxna, 3 barn och 45 kilo hund går att åka runt med (men då får man ingen packning med). Den är liksom förutsättningen för att ungarna skall kunna skjutsas som de görs.

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #49 skrivet: 28 mar-19 kl 06:15 »
Ja, en mercedes från 80-talet skulle jag kunna åka i livet ut, men inte en 240.
W123 eller något från den generationen då, men inget som Bruno Sacco designat

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #50 skrivet: 28 mar-19 kl 06:53 »
De här problemen med täta tändspolebyten skulle jag vilja säga bara gäller vissa enstaka modeller av 90- och 00-talsbilar (t ex VAG-bilar från mitten av 90-talet, och Ford med Zetec-SE -motorn). Och i nästan samtliga de fallen har biltillverkarna tagit fram bättre tändspolar som levereras som reservdel idag. Numera är det bara riktigt skumma pirattändspolar som är dåliga kopior av de från början misslyckade konstruktionerna.

Synd att W123 är så svår att hålla rostfri när den börjar bli gammal, det finns många misslyckade lösningar med dubbel- och trippelplåtar som är omöjliga att hålla rostskyddade i det chassit. Motorerna är inte heller så roliga, dieslarna är ganska bränsleslukande även jämfört med andra märkens dieselmotorer från 80-talet, och bensinmotorerna (102) brukar kräva topplocksrenovering och kamkedjebyte efter 10000-15000 mil.

ensamhet

  • Inlägg: 3677
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #51 skrivet: 28 mar-19 kl 07:53 »
Nu börjar ni snacka om bilar, som är något att ha.
Jag har alltid kört Mercedes diesel utom nu på slutet och då hade jag inga bekymmer och problem med bilar.
De gick nästan aldrig sönder och om de gjorde det var det billigt att laga.

W123 är inte nå bra, då är det bättre med W110, 111 (fena) eller 114, 115 (compakt), men de börjar vara dyra nu.
W124 är lite bättre beträffande bränsleförbrukning och prestanda.
De går ganska långt också, har haft de som gått 40-60 tusen och fortfarande är lättstartade.

Motorerna verkar tåla mycket effekt. Känner flera som plockar på stor turbo och intercooler och Dieselmekens insprutningspumpar med större element och lägre bränsleförbrukning om de kör som folk.
De går även att köra på diverse oljor som rapsolja mm.
Men däckkostnaden ökar eftersom de spinner hej vilt med dom när kör drifting.
Ni kan ju kolla på den här W123 med motor från W124

https://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw&list=PL9KUpdfVwt0ITNi98EmBxe6uboD7uQ_FD&index=13&t=10s

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #52 skrivet: 28 mar-19 kl 08:44 »
Haha, nu jävlar snackar vi detaljnivå.
Eftersom det inte finns ETT vettigt svar på denna fråga så kanske det är enklare att lyfta fram de större skillnaderna.
Smaken och kunsken TS har eller kan skaffa sig eller har i sitt närmaste nätverk kommer nog att avgöra mer än hurvida det är en torxnyckel eller flatmejisel som används.

En verkstadshandbok från nätet och lite läsförståelse så går det mesta. Som att renovera en Audi A4 -96:s 1.8T motor när en spännare gått.
Drar den mer eller mindre än X liter, rostar den lätt, (tvättar en ofta eller iallafall när en kört i saltblask så minskar ju risekn för rost oavsett bil), går det att få tag i delar enkelt, Så lite elstyrda saker som möjligt.

Sen kan ni som är era märken och åsikter trogna fortsätta vara det. Ingen av er kommer dö finare än den andra för det. För att vi dör inom en framtid. Det är det enda som är säkert. Däremor har ni gjoret det svårare för TS att välja bil...

Bra inlägg!
Vi är flera med åsikter som vi gärna lyfter fram, det lyfter ju även fakta till ytan. Och ja, det blir svårare för TS att välja :) Det bjuder vi på :)

Jag har tillgång till Saabentusiaster som kan det mesta, det gör mitt liv enklare. Tyvärr har jag även grannar som tycker att volvo är det bästa när de är svårt sänkta, ryker svart och har en mindre supernova i extraljus i fronten. Läge för diskussioner med andra ord. Men det är kul med folk som är intresserade och hade jag haft en 740 hade vi säkert hjälpts åt mycket.

TS: Har du tillgång till kunskap i närheten så kolla vad de kan tänka sig att jobba med.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #53 skrivet: 28 mar-19 kl 15:27 »
Haha här går disskutionernas vågor höga
Inte blev det lättare att välja.
Mesta tiden kommer bilen gå på småvägar och ett par gånger och retur österrike.
Klurigt att veta vad jag vill ha.
Kör nu en relativt ny VW passat. Mitt smeknamn på den är "motorvägspråmen" den behöver bara komma i närheten av en snödriva så sitter man fast. Har inte så mycket markfrigång så man kör ständigt med andan i halsen på småvägarna här ikring. Saknar både motorvärmare och dragkrok... Men den är grymt trevlig att ligga i 140 på autobahn med. Nu behöver jag dock en egen bil.

Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.



 

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #54 skrivet: 28 mar-19 kl 16:29 »
Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.
Toyota RAV4? Eller suzuki vitara

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #55 skrivet: 28 mar-19 kl 17:13 »
Bilar med bra markfrigång och framkomlighet som inte är fyrhjulsdrivna, håller på att falla för åldersstrecket nuförtiden. För 30-40 år sedan hade man kunnat rekommendera en gammal VW eller Skoda med svansmotor.

Men ser man på lite modernare saker så är ju en möjlighet att slå till på någon relativt stor framhjulsdriven bil med nivåreglering, t ex Citroën C5. En sådan som är runt 15 år gammal och har fått ett knippe 2:or av bilprovningen för fel som inte är särskilt märkliga (typ läckande avgassystem, hoprostade bromsar, glappa leder i framvagnen) kan man få nästan gratis, de är förvånansvärt bränslesnåla för sin storlek, grovsmidet är driftsäkert och man får en massa spännande småfel på köpet. Det enda som är riktigt otrevligt ur reparationssynpunkt på en C5:a är om man måste byta handbromsvajrar. En stor del av vajerhöljet utgörs nämligen av ett styvt, böjt stålrör, som inte alls är lätt att lirka ut från sin plats och sedan in igen. Man MÅSTE ha bilen på lyft för att gå iland med det jobbet, man kommer helt enkelt inte åt om den står på pallbockar eller en måttligt hög smörjbrygga. Och eftersom jobbet är så pass besvärligt så lönar det sig att köpa vajrar av bästa kvalitet, alltså inte billigast möjliga piratdelar.

Vill man ha bra framkomlighet ska man se till att bilen inte har ett alltför missbildat antispinnsystem, eller åtminstone ett antispinnsystem som går att stänga av när föraren har retat upp sig för mycket på det.

Ska du köra mycket med släpvagn bör du också kolla vad bilen har för tillåten släpvagnsvikt. Och lär dig skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt på släpvagnen, och den verkliga innebörden av att ha B, utökad B eller BE-behörighet på körkortet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 12022
  • Raka puckar!
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #56 skrivet: 28 mar-19 kl 17:24 »
Haha här går disskutionernas vågor höga
Inte blev det lättare att välja.
Mesta tiden kommer bilen gå på småvägar och ett par gånger och retur österrike.
Klurigt att veta vad jag vill ha.
Kör nu en relativt ny VW passat. Mitt smeknamn på den är "motorvägspråmen" den behöver bara komma i närheten av en snödriva så sitter man fast. Har inte så mycket markfrigång så man kör ständigt med andan i halsen på småvägarna här ikring. Saknar både motorvärmare och dragkrok... Men den är grymt trevlig att ligga i 140 på autobahn med. Nu behöver jag dock en egen bil.

Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.

Subaru outback eller forester.
Förvånansvärt bra bilar. Våran diesel går riktigt billigt och även bensinaren går bra.
Bra markfrigång utan att vara hög och svajig.

175 har jag testat våran i men då sörplar det till i tanken.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #57 skrivet: 29 mar-19 kl 08:35 »
Skogsvilde har nog löst det här.

Vill du ha markfrigång så får jag motvilligt ge med mig, Saab är ingen terrängbil :)
Subaru har riktigt bra grejer. Verkar vara hållbara och jag har ännu inte träffat någon som varit missnöjd med sin och de finns med markfrigång som är lite bättre än vanliga personbilar.
De blir såklart dyrare eftersom många vill ha en begagnad men sköter du den ligger även till framtida försäljningspris högre än för en tysk eller ännu värre fransk bil.
Skulle jag bli tvungen att köpa en nytillverkad bil skulle jag välja en Subaru.

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #58 skrivet: 29 mar-19 kl 09:24 »
Subaru har haft ganska mycket problem med läckande topplockspackningar. Att byta är ett stort jobb så man bör åtminstone kolla upp noga att bilen man köper inte dricker kylvatten, har grå olja eller ryker från expansionskärlet. Sedan är de inga bensinsnåla bilar, de är stora och tunga.

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #59 skrivet: 29 mar-19 kl 10:15 »
Jag tror jag har skrivit det förut - kanske till och med i denna tråd - men jag instämmer i att Subaruägare brukar vara mycket nöjda med sina bilar. Å andra sidan verkar det som om de som inte vill betala för mycket för sina Subaru, får skruva jämnt och ständigt. Är det inte läckande topplockspackningar så är det någon motor som drar olja pga att kolvringarna är slut. Eller t ex slirande koppling, ett skuret vevlager, havererat dubbelmassesvänghjul, osv osv.  Det verkar också vara ganska stor förbistring med vilka delar som passar på vilken Subaru - på samma modell och årsmodell kan det t ex förekomma olika storlekar på bromsskivor, olika fabrikat på bromsok och därmed olika bromsbelägg, man vet inte förrän man har plockat isär om det är normalt svänghjul eller dubbelmassesvänghjul, osv osv.
Så om man ska köra en billig Subaru, får man nog rikta in sig på att riva först och beställa reservdelar sedan, när det är något som ska repareras. Och så måste man hålla sig med en körbar bil till för att inte bli strandsatt medan man väntar på delar.

sayerbýr

  • Inlägg: 497
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #60 skrivet: 29 mar-19 kl 11:49 »
Neeeeeeej torbjorn :D.... vi var ju så nära att lösa detta haha
En saab entusiast var ödmjuk nog och inse att den modellen inte hade markfrigång.
Du vet och kan för mycket. Det är inte nyttigt alla gånger. Ibland måste en bara köra och lite på sitt flyt. TS kommer inte att få tag på ny bilen detta år om vi fortsätter så här.

Vi borde ta fram 4 alternativ sedan lägger alla en röst. Inge om, men och kanske. Sen får TS köpa en sådan ;)
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

skräptanten

  • Inlägg: 3572
  • Liten gård, möe arbete
    • Småland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #61 skrivet: 29 mar-19 kl 12:51 »
Jag behöver köpa en egen bil.
Budget är typ så lite som möjligt.
Jag måste kunna transportera mig själv, två barn och en hund modell större.
Bilar jag har tyckt mycket om att köra är Subaru trendy och suzuki Swift.
Jag mekar gärna själv. Men det är ju bra om det inte behöver göras så ofta. ;)
Jag kör mycket på dåligt plogade vägar och grusväg. Så markfrigång är trevligt, fyrhjulsdrift också men absolut inte krav.

Ge mig era bästa tips på billiga lättmekade bilar som inte drar allt för mycket soppa.  :D :D
Här har du några idéer som är check på åtminstone billigt, funkar för dina transportkrav (2 barn, hunden och du själv), lättmekade på slitdelar (elektronik är ju alltid svårt på hyfsat moderna fordon) och markfrigången samt bränslesnålhet. Dock inte fyrhjulsdriften, men å andra sidan gör
4WD att vissa grejer blir mer svårskruvade i gengäld:

Mercedes Vito, skåpvarianten (finns även med en massa säten för den som har fler kids än du). Drar c:a 0,6 liter diesel per mil. Plats fram för förare samt ett dubbelsäte där du kan ha barnen, om hunden är OK med att åka i skåpet, som btw är gigantiskt. Åtminstone 00-talsmodellen är bakhjulsdriven, så in med något tungt i bakluckan så är den terränggående också...iaf väldigt dålig skogsbilväg på vintern (har testat själv) :) . Vanliga fel är elektroniken (finns många potentiellt lysande varningslampor) och rosten, drivlinan är dock bra.

Opel Vivaro / Nissan Primastar / Renault Trafic - samma bil med 3 olika namn, oxå skåpvarianten (ty även den finns i modell "transportera fotbollslaget"). Samma säteskoncept fram som Viton. Framhjulsdrift, markfrigång som duger till den ovan nämnda skogsbilvägen iaf. Eftersom den är något större än Viton så lite törstigare; 0,75 l diesel per mil. Driftsäker drivlina, men diverse elektronikfel som kan vara svåra att felsöka, har dock inga nämnvärda problem med rosten.

Ett aber med dieselbilar av dessa årsmodellerna är skatten, det är bara att medge...annars blir det till att köpa något skattebefriat, och då får du allt du önskat dig utom bränslesnålheten och 4WD  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #62 skrivet: 29 mar-19 kl 14:02 »
Neeeeeeej torbjorn :D.... vi var ju så nära att lösa detta haha


Jag tror vi kan rädda det hela fortfarande: Om du kan höja budgeten lite grann initialt från kanske 20 kkr för en skaplig 90-talare (som säkert får problem förr eller senare, inga bilar är ju säkra kort egentligen) och köpa en subaru i bra skick så kommer du slippa många problem under ditt ägande. Sen kan du sälja till en hyfsad peng.
Då får du dessutom åka skönt under tiden, det är ju inte fel det heller. En gammal bil som är lätt att laga men som du får laga ofta kanske du ändå inte vill ta på en långresa. Komma fram lomhörd och stel två dagar för sent är ingen höjdare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #63 skrivet: 29 mar-19 kl 14:40 »
Vissa bilar är ju helt hopplösa på vintern, men mycket vinner man i framkomlighet om man har riktigt bra vinterdäck på drivhjulen. Fyrhjulsdrift light...

Jag har både kört ett par 100 milsturer och fällt en älg med minibilen, och det gick bra. Man får en som gått dryga 10 000 mil för 30-40 000 kr.

Vet egentligen inte så mycket om moderna bilar, men de har blivit bättre i mycket även om de börjar bli lite för tillkrånglade.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #64 skrivet: 31 mar-19 kl 22:10 »
haha inte ska det vara lätt inte.  ;D
Det ser ut som att jag kan pussla ihop sommaren med exets bil och att låna av min mamma. Då behöver jag inte köpa förens i höst. Jag ska jobba större delen av sommaren. Så då kan budgeten gå upp lite.
Subaru låter lovande. Det är ju många som kör det här ikring.
Körde till en skidanläggning med motorvägspråmen i helgen, på torra asfaltsvägar är det som sagt riktigt trevlig. Men så kom jag fram och skulle parkera. Grus och is och slask, trångt och hål i vägbanan. Då kom jag ihåg varför jag INTE ska ha den här bilen.  ;) ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 12022
  • Raka puckar!
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #65 skrivet: 31 mar-19 kl 22:28 »
haha inte ska det vara lätt inte.  ;D
Det ser ut som att jag kan pussla ihop sommaren med exets bil och att låna av min mamma. Då behöver jag inte köpa förens i höst. Jag ska jobba större delen av sommaren. Så då kan budgeten gå upp lite.
Subaru låter lovande. Det är ju många som kör det här ikring.
Körde till en skidanläggning med motorvägspråmen i helgen, på torra asfaltsvägar är det som sagt riktigt trevlig. Men så kom jag fram och skulle parkera. Grus och is och slask, trångt och hål i vägbanan. Då kom jag ihåg varför jag INTE ska ha den här bilen.  ;) ;)

Självklart så dyker det upp problem med subarun oxå.
Våran -09, diesel, 25000 mil har behövt byta länkarmarna till krängningshämmaren bak.
Bromsklossar och så la nivåregleringen av till xenonljuset av, det är staget som är det vanligaste problemet. Då åker man till biltema och köper delar och bygger sig ett nytt stag.
Du verkar köra lite längre sträckor och det mår dieseln bara bra av.
Servicen kan man enkelt göra själv på -09 diesel. Bara byta luftfilter, oljefilter och diselfilter.
Köp inte äldre dieslar om det inte finns dokumentation på ett motorbyte. Dom hade lite otur med en robot som la packningar fel innan dess.
Det finns enormt mycket information att läsa till sig.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Svart

  • Inlägg: 483
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #66 skrivet: 29 apr-19 kl 09:20 »
Jag köpte 9-5:an jag gått och letat efter i lördags. 7 mil sen tändes motorlampan, tändkassetten är på väg att ge upp. Men jag står fast vid mina ord - det är Saab man ska ha och att byta tändkassett tar bara några minuter (om man har en torxmejsel. Jag tittar på dig, du som kom med ofina ord en enda gång och sen försvann igen :) ) så jag bjuder på denna erfarenhet. Men det är retligt att någon annan än jag ska få rätt :)

För övrigt så är det en stor rymlig bil i gott skick och jag tycker redan om den. Grabben är fyra och älskar den så honom kan det nog bli folk av rätt snart.

fastfrusen

  • Inlägg: 1088
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #67 skrivet: 08 jun-19 kl 09:33 »
Letandet går vidare. Lånar min mammas bil nu. En vinröd Peaugot 406 icke-kombi typ 15 år gammal.
Har blivit ganska kär i den. Trevlig att köra, drar inte mycket soppa och jag blir glad av att se den. Men den är ju inte så praktisk.

Jag får köpa den om jag vill. SVÅÅÅRT Den har dragkrok, så den skulle kunna gå under kategorin köp liten bil och släpvagn. Men släpvagnar är ju lika dyra som en bättre begagnad bil!!
Å hur kul är det att köra släpvagn på småvägar i vinterväglag bakom lilla röda pärlan?

Nåja, första grejjen att fixa om hon ska bli min är att diska (??) kanalerna för luftkonditioneringen. Mössen har hängt där i vinter och det luktar inte direkt mysigt när man drar på fullt flås. Nu kör jag och hunden med rutorna öppna när vi raggar runt på byn. Men till vintern lär man ju behöva använda fläkten. Nån som har tips på hur man gör? Skulle gärna fixa det hur som, eftersom mamma älskar bilen så om inte jag köper den kommer hon ha kvar den. Skönt för henne att slippa lukta musskit hela vintern. Å bra tack för lånet grej!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #68 skrivet: 08 jun-19 kl 10:27 »
Om bilen har kupéluftfilter, så börja med att titta till det. När det finns kupéluftfilter och det ändå luktar illa ur ventilationen, så är det oftast det som är fullt med kompost, musskit mm.
Det kan också löna sig att plocka bort saker som eventuellt är lätta att ta bort (fläktmotor, värmeelement mm), för att kunna se in i luftkanalerna och få klart för sig var lorten sitter.
Min erfarenhet av Peugeot och värmesystem är att fläktmotorn så gott som alltid är lättåtkomlig, och det är 50 % chans att det på en viss modell är praktiskt möjligt att dra ut värmeelementet med måttlig insats.
Under alla förhållanden lönar det sig att läsa på i verkstadshandbok och/eller öva genom att källsortera en likadan bil på skroten, innan man ger sig på värmesystemet i den bil som ska repareras.

Vasa

  • Inlägg: 42
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #69 skrivet: 08 jun-19 kl 12:04 »
fastfrusen, Om du nu inte ska köpa mammas lilla roda pärlan kan jag rekommendera Nissan Terrano drar visserligen lite mer bränsle (men går att sänka lite genom att skifta mellan fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift) men behöver inte mecka alls och dem flesta små byten kan man göra själv enkelt, en riktig robust byggd bil som duger lika bra på vilken svår terräng som helst under vilka väder förhållande som helst och även på motorvägen. Jag har en som nu har hunnit bli 21 år gammal och aldrig i hela mitt liv har jag haft en så driftsäker bil som ger mig trygghet i alla möjliga lägen.

Jag bor i skogen utan plogade vägar och jobbar i samhället. Innan jag flyttade till skogen från lägenhet i storstan gjorde jag en noggrann genomgående undersökning om en passande bil för min annorlunda livsstil, som skulle vara lika bra i skogen och på motorvägen då blev fyra bilar kvar att välja mellan Nissan terrano, Subaru Forester, Suzuki Jimny och Lada Niva, Terranon vann och det var en äkta seger.

Men notera att om du måste dra hästsläp eller annat släp med högre totalvikt måste du ha BE behörigheten och bilen har lite högre skatt än exempelvis Jimny. Lycka till!           

torbjorn

  • Inlägg: 11096
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #70 skrivet: 08 jun-19 kl 16:41 »
Nu är det väl inte så lätt att hitta en begagnad Terrano idag. Många av dem blev inte så långlivade, och resten har väl gått på export till Afrika.
För ett antal år sedan hade jag flera bekanta som körde Terrano, och de var inte precis problemfria. Bekymren var av ungefär samma slag som på vanliga personbilar av märke Nissan - dels rost, och dels transmissionshaverier, framför allt då dåliga kullager. Det jagades ständigt bakaxlar på skrotarna, och det var alltid missljud någonstans i någon axelväxel, fördelningslåda eller växellåda.
Motorerna tycks ha hållit bra men runt omkring motorerna fanns det mycket av lite väl komplicerad teknik som säkert inte ställer till några bekymmer medan bilen är ny, men som kräver en kunnig och engagerad entusiast - alltså definitivt inte första bästa runt-hörnet-verkstad - när den har fått några år på nacken. Ett exempel på detta är den 2,4 l bensinmotor som hade dubbla tändstift i varje cylinder och mycket komplicerade avgasreningsinstallationer med bl a någon vakuumtank av järnplåt (modell konservburk) som ständigt rostade sönder.

Vasa

  • Inlägg: 42
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #71 skrivet: 09 jun-19 kl 12:22 »
När du nämner det, kommer jag också på att jag sällan möter andra Terrano på vägarna, på vissa gånger har de faktiskt vinkat till mig när jag fick ögonkontakt, nu förstår jag varför. Hursomhelst måste jag vara tacksamt för att jag äger ett väldigt bra exempel.

Nej, jag kan då inte rekommendera direkt en bil modell men några egenskaper som man borde ta hänsyn till är en växellåda som går att skifta mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift och lågväxel. Tillräckligt med hästkrafter förhållande till bilens vikt och högre markfrigång. De egenskaper tillsammans med rätt axelavstånd hjälper en bil att ta sig fram säkert var som helst förutsett att man har bra däck.

Alla bilar går sönder nån gång och är lättmekad om man är kunnig och ingen bil är det om det är tvärtom. Bränslesnålheten kan man påverka själv en aning om man själv har ecodriving egenskaper som förare.         


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 5 användare (1 dolda)
LineLine, Palle500, carusogugge, Fundersam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser