Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitsceck- spara eller slakta ??  (läst 5128 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:vitsceck- spara eller slakta ??
« Svar #20 skrivet: 22 maj-07 kl 20:18 »
men om det finns folk som har haft vitscheckar , och de har mått bra så kan det ju inte gälla alla.

om det är en Tysk jättescheck som har alla svarta markeringar rätt- förutom att den inte har några vita fläckar på sidan är det då en vitscheck ???det är väl egentligen det som är den stora frågan för mig.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #21 skrivet: 23 maj-07 kl 14:17 »
Citera
men om det finns folk som har haft vitscheckar , och de har mått bra så kan det ju inte gälla alla.
Om jag förstått rätt beror det hela på var kaninen har pigment eller ej. Och enbart vid KK. En brokad kanin kan se ut som en "vitscheck" så det är inte alltid man med säkerhet vet att det är just detta.

Har själv sett just vitscheckar på rasen Engelsk scheck som aldrig blivit vuxna utan tynat bort pga magproblem (där syskonen varit helt friska).
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #22 skrivet: 23 maj-07 kl 17:30 »
men om man inte ska para två scheckar kan man ju inte få fram fler renrasiga tysk jättescehck, detta verkar ju helt skumt, de ska ju vara renrasiga för att man ska stä'lla ut dom. är det bara vitscheckar som blir dåliga eller alla eftersom man "inte ska p ara två sceckar" ?????
känner mig lite lost här.....
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 23 maj-07 kl 20:38 »
Tydligen är det ett anlag som kallas "english spot", och kallas En i engelsk text.

Har kaninen fått det från både mamman och pappan, En En, kan den få problem. Detsamma gäller albinokaniner med samma En En anlag.

Som jag fattar artikeln Mmmm hänvisar till, så växer En En sämre.  

Eftersom kaninen i trådstarten växte bäst, så tror jag inte det är en EnEn kanin, och den kan säljas.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #24 skrivet: 23 maj-07 kl 21:37 »
d et låter bra för den största av de små är nu bokad och ska flytta till linköping när hon blir stor nog. köpare är upplyst om att det ev. skulle kunna finnas problem och jag bett henne att följa med i denna diskussionen så hon vet vad som sägs om hennes kanin...
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 24 maj-07 kl 11:41 »
Citera
men om man inte ska para två scheckar kan man ju inte få fram fler renrasiga tysk jättescehck, detta verkar ju helt skumt,
Ja, visst är det dumt att man stävar efter att ha tecknade kaniner i hela stammen på de tecknade raserna. Du får bra djur även mellan tecknad-icke tecknad men du får en lucka i stammen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #26 skrivet: 09 jun-07 kl 18:58 »
kaninungen i fråga växer och verkar må jättebra. den nya ägaren är upplyst om denna tråd och har följt med i diksussionerna.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:59 av brantas »
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #27 skrivet: 12 jun-07 kl 12:50 »
Citera
och detta tror jag inte är helt sant... har jag förstått det rätt har alla Tysklands 16 Bundesländer egna lagar (bl a för djurskydd) och det är bara i Hessen det inte är tillåtet att para två skäckar (eller två långörade vädurar, två blå dobermann, två merle-färgade  collies osv osv):
Det var en tysk kvinna som berättade detta för mig. Egentligen är det lika olovlig i Sverige för vi får inte para två djur med kända defekter (precis som på hund o häst osv).

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser