Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla bastulavar  (läst 289 gånger)

visvid

Behandla bastulavar
« skrivet: 10 feb-19 kl 15:37 »
Tänkte behandla lavarna i bastun, innan första användningen och undrar vad det finns för alternativ till paraffinolja? Paraffinolja är visst inte så bra att ha mot huden (http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170524/hudvard-nder-lupp/) så jag undrar om tex linolja skulle funka som alternativ? Klarar den värme och stora temperaturväxlingar bra? Ska det isåfall vara råpressad eller kokt linolja? Härsknar den?
Finns det andra produkter man bör/kan använda?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla bastulavar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 16:41 »
 Hade inte givit dem någon ytbehandling. Om du tvunget vill för hygiensjäl så är väl tvål eller såpa något som inte påverkar huden o beter sej konstigt med värme.
Vad har du för träslag i Lavarna? Talade nyligen med en man som bygger bastu o valde asp. Klokt val men nog svårt att få fatt i. Rätt svår att hyvla då den luddar sej. Men det finns ju sandpaper.
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 10 feb-19 kl 20:11 »
Har för mig att jag har sett al rekommenderas som virke till bastulavar också.  Under alla förhållanden bör det vara ett lätt träslag (låg densitet, dålig värmeledningsförmåga) för att man inte ska bränna sig när man sätter sig på en het lav. Och det är bra om det är fritt från tjära, kåda mm som kan svettas ut ur träet när det blir varmt i bastun.

Och jag håller med om att det inte bör ytbehandlas alls, annat än möjligen brännas lätt med blåslampa för utseendets skull.

David Johansson

« Svar #3 skrivet: 12 feb-19 kl 13:16 »
Köpte bastuvax på k-rauta för 119:- som de kunde bryta i olika nyanser. Bra eftersom det då inte tar upp fukt och blir lätt att torka av. Körde med gråa väggar och svarta lavar, blev faktiskt riktigt schysst.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 feb-19 kl 13:31 »
Använd bivax på bastulavar. Naturligt och miljövänligt - och ett gott resultat på köpet!
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 12 feb-19 kl 13:53 »
Bivaxet blir väl rätt kladdigt i värmen i en bastu, det har ju ganska låg smältpunkt.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 feb-19 kl 15:19 »
Lägger man bara på så tunt lager bivax som man gjorde förr i tiden, så suger träet upp vaxet.
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 12 feb-19 kl 16:10 »
Sen är ju frågan om bivaxet ger någon fördel jämfört med att inte behandla dem alls, också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser