Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minsta krav permanenthus  (läst 945 gånger)

Vedklyvaren

• Värmland
SV: Minsta krav permanenthus
« Svar #20 skrivet: 08 feb-19 kl 23:03 »
 Otroligt hur folk lyckas se hinder istället för möjligheter. När någon klagar på din husvagn så flyttar du den väl? Hur svårt kan det va?

ensamhet

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 08 feb-19 kl 23:14 »
Otroligt hur folk lyckas se hinder istället för möjligheter. När någon klagar på din husvagn så flyttar du den väl? Hur svårt kan det va?

Här uppe på landet, ska det mycket till för att någon ska klaga på husvagnar, bilar bodar mm.
Vet en som de hotat med vite om han inte tog bort merparten av bilarna, han fick ett år på sig att städa eftersom det var närmare 1 000 bilar på tomten efter ett dödsbo, han fick ärva.

skogaliten

• -
« Svar #22 skrivet: 09 feb-19 kl 00:07 »
Innebär då det där att t ex en husvagns- eller båthandlare måste söka bygglov för varje enhet som hen har uppställd vid sin affärslokal, om det inte finns något boningshus på samma tomt? Det verkar orimligt.
Och måste en campingplats söka bygglov för varje gäst som vill ställa upp en husvagn eller husbil där?

Eftersom jag läst hela sidan, så skiljer man på korttidsuppställning, och långtidsuppställning.

Det finns en lång rad diskussioner på campingforum, som berör hur regelverket påverkar campingar, och i vilken mån bygglov krävs för husvagnar som står kvar året runt. Det finns även intressanta frågeställningar, om huruvida husbilar följer samma regler som husvagnar eller ej, om de står uppställda länge på samma plats.
Som "länge" verkar det som sex veckor  eller mer gäller.

Campingen som sådan har ju diverse tillstånd, inklusive bygglov för servicebyggnader m.m., och kan antagligen söka dispens.

Husvagnsförsäljare (m.fl) förstår jag det som, skaffar sig tillstånd (dispens) att generellt ställa upp ett (odefinierat) antal objekt på sin tomt för försäljningsändamål. Den tomt de har är nog klassad som något slags industritomt eller liknande.

skogaliten

• -
« Svar #23 skrivet: 09 feb-19 kl 00:13 »
Här uppe på landet, ska det mycket till för att någon ska klaga på husvagnar, bilar bodar mm.
Vet en som de hotat med vite om han inte tog bort merparten av bilarna, han fick ett år på sig att städa eftersom det var närmare 1 000 bilar på tomten efter ett dödsbo, han fick ärva.

Det är inte så trevligt, att bli granne med någon som samlar på sig en massa en massa skruttiga bilar, hel- eller halvtrasiga husvagnar, gamla mer eller mindre trasiga (större) båtar, eller allmänt skrot.

Här nere på landet, söder om absoluta norrpunkten, så finns det gott om folk som klagar på sånt.

Det blir lätt farligt om barn får för sig att börja leka i "skrotet", och vad avser båtar och bilar, så kan de läcka drivmedel och olja, som kan ta sig ner i grundvattnet, eller ta sig till diverse vattendrag, och dessutom förstöra folks brunnar...

skogaliten

• -
« Svar #24 skrivet: 09 feb-19 kl 00:15 »

En del människor verkar ha märkvärdigt svårt att flytta på saker...Det finns t.o.m. dom som gör det till en konst att irritera sina grannar.

Vedklyvaren

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 09 feb-19 kl 00:21 »
 Så brukar myndigheter inte prioritera husvagnar och dylikt speciellt högt. De har mycket annat att roa sig med.

Sandra89

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 11 feb-19 kl 12:09 »
Känna som att min tråd börjar spåra ut lite..
Jag är inte intresserad av ett svartbygge!

Jag är intresserad av att ta reda på vad lagen säger och om olika kommuner har olika inställning till att bygga smått.

Bara för att jag vill bygga litet o billigt betyder det inte att jag ska bygga dåligt. Vill ha bra isolering, förmodligen bättre än standard för att slippa "värma luften för kråkorna".

Har letat i Boverkets pdf efter specifika mått men tycker texten ibland är svårtolkad o svår att hitta i.

Sen verkar det som att vad lagarna säger inte spelar så stor roll eftersom varje kommun kan ha egna regler?

Eftersom jag mest troligt kommer köpa mark utan tidigare bebyggelse så är det förmodligen ett "permanenthus" kommunen kommer tvinga mig att bygga. Alternativt att jag kan få igenom bygge av ett fritidshus som jag sen kan flytta in i permanent, men det är ju lite fulspel och vet inte om kommunen kan stoppa det?

Eftersom jag inte köpt mark än så vet jag inte vilken kommun jag hamnar i, men mest troligt är någonstans runt Västerås då jag har familjen där.

Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 11 feb-19 kl 15:47 »
Men om du bygger en välisolerad och bra vagn på ett lastbilssläp, så är det säkert ingen som bråkar med dig om du skulle bo i den väldigt länge medan du bygger ditt permanenthus på den obebyggda tomten. Och som du skriver, ett bra gästhus är inte tokigt att ha det som senare.

skogaliten

• -
« Svar #28 skrivet: 11 feb-19 kl 16:53 »
Känna som att min tråd börjar spåra ut lite..
Jag är inte intresserad av ett svartbygge!

Jag är intresserad av att ta reda på vad lagen säger och om olika kommuner har olika inställning till att bygga smått.

Bara för att jag vill bygga litet o billigt betyder det inte att jag ska bygga dåligt. Vill ha bra isolering, förmodligen bättre än standard för att slippa "värma luften för kråkorna".

Har letat i Boverkets pdf efter specifika mått men tycker texten ibland är svårtolkad o svår att hitta i.

Sen verkar det som att vad lagarna säger inte spelar så stor roll eftersom varje kommun kan ha egna regler?

Eftersom jag mest troligt kommer köpa mark utan tidigare bebyggelse så är det förmodligen ett "permanenthus" kommunen kommer tvinga mig att bygga. Alternativt att jag kan få igenom bygge av ett fritidshus som jag sen kan flytta in i permanent, men det är ju lite fulspel och vet inte om kommunen kan stoppa det?

Eftersom jag inte köpt mark än så vet jag inte vilken kommun jag hamnar i, men mest troligt är någonstans runt Västerås då jag har familjen där.

Postat med Alternativ.nu´s app

Det är rätt vanligt på landet, att det söks bygglov för fritidshus, just p.g.a. att regelverket inte är så komplext, och sedan så bosätter man sig i "fritidshuset".

Inom vissa områden/delområden, så vill kommuner ha fritidshus, i andra områden vill kommuner ha permanenthus.

Hur/var kommuner vill det ena eller det andra har att göra med om kommunalt vatten och avlopp finns i området eller ej, och hur mycket kommunen "riskerar" att behöva bry sig om annan infrastruktur i området.

I områden där kommunalt vatten och avlopp finns, är man tvungen att ansluta sig. I "grundvattenkänsliga" områden byggs ofta kommunalt VA ut även i områden avsatta för fritidshusbebyggelse.

Räkna med att det är minst lika kostsamt, oftast dyrare, att låta anlägga godkänt avlopp, samt anlägga (borra) brunn för vatten, som det är att ansluta sig till kommunalt VA där sådant finns.

"Lagarna" runt vatten och avlopp, är en samling regler som ska skydda både ytvatten och grundvatten, idag och i framtiden.
Det är rätt uppenbart, att problemen är olika t.ex. på tättbefolkade områden som Öland och Gotland som är vattenfattiga och nära havet, jämfört med t.ex. mer glesbefolkade, nederbördsrika och sjörika områden i t.ex. mellersta Norrland. Det är inte riktigt samma problem som ska lösas.

Byggregler finns det folk som ägnar hela sitt yrkesliv åt att förstå, tolka och tillämpa. Och de är fortfarande osäkra, trots sitt dagliga arbete med regelverken.

Dessutom varierar regelverken, t.ex. beroende på hur kommunen har klassat ett område.
För att få vederhäftiga svar, så är det lämpligaste att ha ett objekt/byggnad i åtanke.

När du hittat en tomt som någon vill sälja, så kontakta helt enkelt den aktuella kommunens byggenhet, och fråga om det objektet, på just den tomten, alls skulle vara rimligt att ens begära bygglov för. Brukar kallas för "förhandsbesked".

Och jag säger det igen: det kostar ofta både en och två skjortor, att ansluta "friliggande" tomt till elnätet. Det kan vara dyrare än inköpskostnaden för tomten i värsta fall. Ju längre tomten ligger från närmaste kopplingspunkt, desto dyrare.
Jag fick för några år sedan en offert från elnätsleverantören på 30.000kr,  för att koppla en befintlig men av tidigare ägare bortkopplad "sladd" till en ekonomibyggnad i understationen här i byn.
Några hundra meters nyanläggning av el, kan gå på flera hundratusen kronor.

Söker du en tomt, där el finns i tomtgräns/är förberett, så finns sådana oftast inom förberedda områden för endera fritidshus eller permanenthus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 7 användare (1 dolda)
Swartz, Bofinken, Ett svart får, marrapirre, Rolle 007, Lennart MÃ¥rs

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser