Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?  (läst 161 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 968
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« skrivet: 10 jan-19 kl 23:41 »
Om man från 12/24 V ackumulatorer kortvarigt behöver 230 VAC och en hel del watt, plus rejäl startström därtill, krävs en riktigt rejäl inverter. Jag har svårt att tro någon annan teknik kommer i närheten av den elektroniska inverterns verkningsgrad, men de tycks vara både dyra att köpa och knepiga att bygga själv. Om driftbehovet ändå är så kortvarigt och sällsynt att verkningsgraden inte är kritisk kanske det går att slarva ihop sig en gammaldags motorgenerator av skrot? -Ett havererat elverk med synkrongenerator som drivs av en bilstartmotor, elmotorn från en hydraulpump eller kanske någon skrotad kinesisk elmoped. Mer än 50% verkningsgrad kanske man i alla fall kan hoppas på?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 11254
  • Raka puckar!
    • -
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 01:21 »
En inverter på 2000w ligger på 3-4000:-
Du kan lätt gå ge 7-8000:-.

Det beror på hur pass ren sinus du vill ha.

En billig där kan du inte köra äldre klockradio,  den drar sig ;D
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

  • Inlägg: 10445
    • Medelpad
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-19 kl 08:43 »
En möjlighet kan ju vara att göra en svänghjulsomformare (typ Ilgner-omformare, som användes för valsverksdrifter en gång i tiden), och låta den samarbeta med invertern.

Dvs växelströmsgenerator med ett stort svänghjul på axeln + en liten likströmsdriven hjälpmotor.
När det tillfälligt behövs stora strömuttag, kör upp generatorn i synkront varvtal med hjälpmotorn och fasa in den mot växelriktaren.  Sedan får svänghjulet leverera den energi som behövs för att t ex dra igång en besvärlig enfas asynkronmotor.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 11254
  • Raka puckar!
    • -
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-19 kl 10:26 »
En möjlighet kan ju vara att göra en svänghjulsomformare (typ Ilgner-omformare, som användes för valsverksdrifter en gång i tiden), och låta den samarbeta med invertern.

Dvs växelströmsgenerator med ett stort svänghjul på axeln + en liten likströmsdriven hjälpmotor.
När det tillfälligt behövs stora strömuttag, kör upp generatorn i synkront varvtal med hjälpmotorn och fasa in den mot växelriktaren.  Sedan får svänghjulet leverera den energi som behövs för att t ex dra igång en besvärlig enfas asynkronmotor.

Ganska meckigt och sannolikt halvdyrt. 
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 6 användare
anjo, TEF 20, hsd, Grönalisa, majkat, Kronhjorten

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser