Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket är mest miljövänligt.  (läst 945 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
Vilket är mest miljövänligt.
« skrivet: 29 dec-18 kl 11:04 »
Köra en gammal Mercedes diesel 60-90 tal på rapsolja, olivolja eller annan matolja, eller en Mercedes CDI från början av 2000 talet på mack diesel?

torbjorn

  • Inlägg: 11087
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #1 skrivet: 29 dec-18 kl 11:40 »
Ur klimatsynpunkt är nog det bästa att köra en äldre, så bränslesnål bil som möjligt på lokalproducerad vegetabilisk olja (alltså inte t ex olivolja eller palmolja som har fraktats lång väg). Dock bör man ju komma ihåg att rapsolja m fl stelnar vid några plusgrader, så det kan bli problem att hålla en sådan bil igång på vintern.

Men om man ser på den lokala miljön och att inte förpesta de närmaste grannarna onödigt mycket så är nog CDI:n att föredra.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #2 skrivet: 29 dec-18 kl 12:14 »
Rapsolja är ibland billigare än diesel, så det är intressant.
Kan man blanda något i rapsoljan, för att den ska funka bättre på vintern?
Har en flaska ICA rapsolja och den blev inte stel i kylen, fast mjölken frös.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #3 skrivet: 29 dec-18 kl 12:40 »
Ja, jag håller definitivt på rapsoljan. Men för den som inte är hemmakokare eller lagd åt konverteringshållet så finns det ju HVO och RME på mackarna.

Ren rapsolja brukar man fixa förvärmare till för att på relativt enkelt sätt kunna köra rakt av på vintern med.


Så mycket skit jag fått i filtret senaste tiden på macken så vet i fan om det inte går bättre att köra på ren rapsolja även på vintern...

torbjorn

  • Inlägg: 11087
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #4 skrivet: 29 dec-18 kl 14:29 »
Rapsolja är ibland billigare än diesel, så det är intressant.
Kan man blanda något i rapsoljan, för att den ska funka bättre på vintern?
Har en flaska ICA rapsolja och den blev inte stel i kylen, fast mjölken frös.

Man kan förestra rapsoljan till RME för att få den att fungera bättre på vintern. Eller också kör man inte på ren rapsolja utan använder den bara till att dryga ut fossil diesel eller något annat köpt bränsle med.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #5 skrivet: 29 dec-18 kl 15:52 »
Vad händer om man blandar i dåligt brännvin?

Skogsvilde

  • Inlägg: 12017
  • Raka puckar!
    • -
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #6 skrivet: 29 dec-18 kl 16:58 »
Vad händer om man blandar i dåligt brännvin?

Man kan riskera att förändra tändpunkten så pass mycket att man får motorn att slå tvärstopp.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #7 skrivet: 29 dec-18 kl 18:32 »
Tror inte sprit går så bra, den borde inte vara så blandbar med oljan. Det man helst vill ha är ju dessutom något som sänker oktantalet (eller egentligen höjer cetantalet). Etanol höjer oktantalet.

torbjorn

  • Inlägg: 11087
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #8 skrivet: 29 dec-18 kl 20:22 »
Det stämmer bra. Sprit och dieselolja blandar sig inte. I synnerhet inte om spriten är vattenhaltig.
Och om man ska få en dieselmotor att gå på sprit krävs det lite speciella åtgärder. Den måste ha högre kompression än en normal diesel, och spriten måste blandas med tillsatser för att höja cetantalet och smörja dieselpump och spridare (s k tändförstärkare, jag tror att det rör sig om bl a olika slags glykoler och estrar - alltså någonting liknande bromsvätska eller syntetisk tvåtaktsolja).

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #9 skrivet: 29 dec-18 kl 20:26 »
Då glömmer vi spriten och kör nyktert.
Förut blandade man i fotogen på vintern, men det går väll inte att köpa billigt idag?
Vad kan man blanda i idag istället, förutom diesel?

Skogsvilde

  • Inlägg: 12017
  • Raka puckar!
    • -
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #10 skrivet: 29 dec-18 kl 22:04 »
Då glömmer vi spriten och kör nyktert.
Förut blandade man i fotogen på vintern, men det går väll inte att köpa billigt idag?
Vad kan man blanda i idag istället, förutom diesel?

Det mest ekonomiska i dag är att förvärma det tilltänkta bränslet.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Tännlappen

  • Inlägg: 3144
    • -
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #11 skrivet: 29 dec-18 kl 22:54 »
 :D...Bara bra att hålla igång dom gamla järnen.... Kul att se dom på vägarna... Säkerligen mest miljövänligt också...Nytillverkning minskas...Sign Torbjörn skrev ju något om grannar  :D ... Naturligtvis är det ett asocialt beteende att utsätta grannarna för typ svart kimrök  :o...ren pestdimma...kvävande stank av dizzel...outhärdlig stank  :o...Håller man sig i skinnet och sköter sin bil så borde det bli riktigt nice... Värsta miljöbovarna är väl dom som köper nytt stup i kvarten...Uteliggaren är nog den mest miljövänliga...men den unnas inte tak över huvudet...Den ska gärna frysa ihjäl i miljöns namn....Att ha någon miljövänlag på samhällets lägsta stege går ju inte an....Det ska gärna vara medelklass eller uppåt som ska vara miljövänliga för att det ska räknas och därmed få uppmärksamhet och pris för det  :D ... Vet inte hur känsliga gamla dizzlar är men skvättar av lacknafta kanske går att trycka i dom med matolja... Briggsar som är gamla verkar inte ha problem med lite målarspill...

  • Gäst
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #12 skrivet: 30 dec-18 kl 00:40 »
Då glömmer vi spriten och kör nyktert.
Förut blandade man i fotogen på vintern, men det går väll inte att köpa billigt idag?
Vad kan man blanda i idag istället, förutom diesel?
Vet att i veteran traktor kretsar var diskussioner för 20 år sedan hur man skulle få tag på bränsle som motsvarade gångna tiders fotogen. Då påstods att det som såldes som eldningsolja i b l a Norge o Tyskland och som användes där i oljekaminer INTE var samma som vår eldningsolja utan snarare att betrakta som fotogen (!).

Nu har det hänt en del på 20 år. I Norge skall det visst numera vara förbjudet med oljeeldning i vanliga bostadsområden, men tillåtet i hytter. Så då kanske eldningsolja fortfarande finns att köpa där?
Kollade priserna för 10 år sedan, var då något lägre än för diesel.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #13 skrivet: 30 dec-18 kl 09:35 »
Vet att i veteran traktor kretsar var diskussioner för 20 år sedan hur man skulle få tag på bränsle som motsvarade gångna tiders fotogen. Då påstods att det som såldes som eldningsolja i b l a Norge o Tyskland och som användes där i oljekaminer INTE var samma som vår eldningsolja utan snarare att betrakta som fotogen (!).

Nu har det hänt en del på 20 år. I Norge skall det visst numera vara förbjudet med oljeeldning i vanliga bostadsområden, men tillåtet i hytter. Så då kanske eldningsolja fortfarande finns att köpa där?
Kollade priserna för 10 år sedan, var då något lägre än för diesel.

Samma år som vi gick med i EU, så hämtade jag en lastbil i Norge och den hade en två kubiks extratank som det var eldningsolja i och det var som vanlig diesel fast röd och inte alls lik fotogen, utan bara billigare än diesel

Förra året när Norsken flytta hem fick jag ett fat norsk eldningsolja av honom, den kändes fetare än svensk diesel och bilen rök och gick mycket bättre.
Inbillar mig att den var mer lik dieseln som fanns förr eftersom lukten påminde om det.

Ser ingen ide med att skaffa sånt och blanda i rapsoljan, det blir bara besvärligare än att ta svensk diesel och det vore intressantare med något miljövänligare.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #14 skrivet: 30 dec-18 kl 09:39 »
Räknas rapsolja som fosilfritt bränsle?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #15 skrivet: 30 dec-18 kl 09:44 »
Jo, men det finns givetvis de som tjafsar om att bonden kan ha kört på fossildiesel när han tog fram rapsen.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #16 skrivet: 30 dec-18 kl 09:57 »
Då blir Chevan en miljövänligare bil om man bara kör på rapsolja, än lillepluttebilen?
« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 10:12 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #17 skrivet: 30 dec-18 kl 10:09 »
Beror på hur man räknar...

Lillepluttbilen kan ju också gå på rapsolja eller sprit om det är en bensinare. Däckslitaget är mycket lägre och den går säkert på 4 dl rapsolja per mil eller en sjuttifemma hemkört.


Jag har tagit vår lilla pluttbil på jobb bara för att det känns rätt ibland, fastän skatteverket tycker att jag skall använda firmabilen. Har dock inte testat den på rapsolja än, men i sommar när frun inte ser så skall det testas ;D

Jag skall förresten ta en liter av 10-kronors rapsoljan och ställa i frysen för att se. -18 är ju ett bra test att börja med.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 154
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #18 skrivet: 31 dec-18 kl 10:12 »
Ett litet inlägg bara angående HVO. Detta är citerat från Preems hemsida:
Vilken klimatnytta har HVO?
Valet av råvara är den kritiska faktorn för HVO-dieselns klimatnytta. Det finns alltså bra och hållbar HVO och det finns HVO där råvaruvalet medför stora negativa miljökonsekvenser (palmolja och PFAD). Klimatnyttan handlar om vilken råvara producenten väljer att använda sig av vid tillverkningen av HVO:n.

Alltså, kolla vad som finns i HVO:n.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #19 skrivet: 31 dec-18 kl 10:55 »
Ja, jag håller definitivt på rapsoljan. Men för den som inte är hemmakokare eller lagd åt konverteringshållet så finns det ju HVO och RME på mackarna.

Ren rapsolja brukar man fixa förvärmare till för att på relativt enkelt sätt kunna köra rakt av på vintern med.


Så mycket skit jag fått i filtret senaste tiden på macken så vet i fan om det inte går bättre att köra på ren rapsolja även på vintern...

Vad är det för skit du fått i bränslet?
Vad tankar du på för mack?
Har hört av flera häromkring att OK och Preem inte är bra
Jag tankar MK1 på fordon som står länge och har aldrig haft problem med alger och skit.

ensamhet

  • Inlägg: 3675
    • Lappland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #20 skrivet: 31 dec-18 kl 10:59 »
Ett litet inlägg bara angående HVO. Detta är citerat från Preems hemsida:
Vilken klimatnytta har HVO?
Valet av råvara är den kritiska faktorn för HVO-dieselns klimatnytta. Det finns alltså bra och hållbar HVO och det finns HVO där råvaruvalet medför stora negativa miljökonsekvenser (palmolja och PFAD). Klimatnyttan handlar om vilken råvara producenten väljer att använda sig av vid tillverkningen av HVO:n.

Alltså, kolla vad som finns i HVO:n.

Är det sånt bränsle som ökar risken för alger?

torbjorn

  • Inlägg: 11087
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #21 skrivet: 31 dec-18 kl 19:00 »
Är det sånt bränsle som ökar risken för alger?

Nej. Det är rapsolja / RME som alger kan växa i. Men det är knappast något problem i inlandet, utan mest nära kusterna och i södra Sverige, där luftfuktigheten är högre och det sällan blir några långa kalla perioder på vintrarna.
I riktigt besvärliga fall kan det växa bakterier och alger i ren fossil diesel också, men det ska nog tropikklimat till för det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #22 skrivet: 31 dec-18 kl 21:28 »
Tror nog inte det har med vilket bolag man tankar på egentligen (Statoil och St1 är de jag fått vatten och filterigensättande partiklar hos) utan mer om de fyllt på strax innan man kommer dit. Men att tanka blankdiesel minskar säkert risken.

Fast macken vid Södertälje är kanske extra drabbad, och Q-star som jag tankar ungefär lika mycket hos som Statoil har ännu inte orsakat problem. Men det kan vara slumpen (eller systematiskt andra tanktider där).

torbjorn

  • Inlägg: 11087
    • Medelpad
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #23 skrivet: 31 dec-18 kl 21:57 »
En sak jag observerade hösten 2016 då jag tankade mycket diesel i dunkar, var att Statoils diesel var gulaktig och oftast ganska grumlig, medan St1:s var helt klar, som lacknafta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9964
    • Östergötland
SV: Vilket är mest miljövänligt.
« Svar #24 skrivet: 31 dec-18 kl 22:24 »
Då hade nog den St1-macken blankdiesel.

Det där du noterade med klargul och grumligt gul har jag också noterat, men mest tänkt att det varit mikrobubblor i den grumliga. Men det kanske är partiklar i Pernoden...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser