Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighet vid Norska gräns, 6000 kvm söker intresserade av självhushållning  (läst 1026 gånger)

Johanna Felt

• Västergötland
Hej, för tre år sedan köpte jag mer mark i drömmen av självhushåll.
Nu är det tre år som min självhushållnings-odling går ”rätt i dasset” ☹

Jag stått på och odlat massa grönsaker, kämpat med ogräs, också skött allt annat;
Ca 50 olika sorters bärbuskar; vita, röda, svarta vinbär, vin-hallon, rosa, vita och vanliga hallon, 4 olika amerikanska blåbär, 4 sorters krusbär (små gröna, stora gröna, röda och svartvinbärskrusbär), 2 sorters björnbär, björnbärs-hallon. Vita och svarta vindruvor. Goja-bär, havtorn, fläder, tranbär, 2 sorters kivi, fikon, jordgubbar och rabarber.

Ca 25 fruktträd; 6-7 sorters olika äppelträd, 3 sorters päronträd, plommonträd (Opal, Reine Claude, Violetta, små gula och någon mer som jag inte vet namnet på). Mullbärsträd, hasselträ (stora hasselnötter) 3 sorters bigarråträd (gul-röda, svarta, röda) Surkörsbär finns också. Planerat också ett stort växthus. (allt material till ett sådant finns)

Trädgården har också massa blomst, vit och gul jasmin, syren, kaprifol och massa annat…
Höns och kat finns och vill också ha bin, get och ankor, kanske gris…

Men så har jag INTE ENS TID TILL att skörda det som växer ☹

Är ensam om allt så allt jag får till är underhåll men inte ens tid till att ta vara på skörden.

Tidigare snickrade jag massa och utvecklade fastigheten. Jag har redan plockat fram timmerväggarna och resverket från 1909 i huset och alla hela väggar byggda av massiva granitblock på 1,5 m x 50 cm x 60 cm. Även massa, massa annan charm av gammal snickerikonst som jag har tagit fram och tagit vara på. Eldstäder i nästan varje rum, etc… en pool av massiva granitblock är nästan färdig…
Nu står också alla snickar-projekt helt stilla… och de antika möblerna ”väntar på” att någon får tid till de.

Jag är en kvinnlig snickarmästare och har massa idéer till förbättring av fastigheten, lite i stil som killen i TV4 programmet ”Uppfinnaren”. Ingen ”snickerifabrik” har jag här som han, nej men massa snickeriverktyg, maskiner och kunskap som ger exakt lika stora bygg och snickerikapaciteter.
Massa roliga projekt kan verkställas, varför inte en grotta, ett hus i ett träd, ett enormt växthus, mm…
Fortsätta och skapa drömbostaden.... Här finns all sorts byggmaterial i överflöd till att skapa allt detta. All sorts virke, till VVS, el, allt till förfogan och kan användas till bostaden eller massa kommande projekt. Huvudhuset har många möjligheter, den kan till exempel inredas till 3-4 lägenheter (bli upp till ca 300 kvm boyta) och uthuset kan inredas till 3 sovrum, kök-vardagsrum och bad. Det estetiska i all den gamla konstruktionskonsten är verkligen tillvaratagen. Allt detta utförandet kan användas till självförsörjning eller till ett helt eget bruk.

Samtidigt som boendet utvecklas till en känsla av ett paradis kan fastigheten också göras helt självhushållande. I planen finns bland annat solceller och vindkraft. Fastighetens alla dessa skapande-möjligheterna är så inspirerande och den andra stora inspirationskälla är trädgårdens ca 6 000 kvm som dröms att användas som i programmet ”Mandelmannens gård” men i mycket, mycket mindre skala.

Jag har nu kommit till insikt att alla dessa planer och drömmar går ”RÄTT I DASSET” som ensam om allt… Finns det någon här, en barnfamilj eller ensamstående förälder med barn, etc., etc., person/personer av natur och självhushållnings intresse som skulle vilja att delta?

I första hand som självförsörjande, om intresset finns också till andra projekt, det är ju också välkommet.

Belägenheten av fastigheten är i norra västra Götaland, nära hav och den norska gränsen. Inga synliga grannar men nära till köpcentra, mm. Åt söder, äng och norra sidan är skog. Det speciellt intressanta är att arbetsmöjligheterna utanför fastigheten i just detta området är mycket stora om man bara vill vara självförsörjande till endast eget bruk. Här är norskhandeln kraftigt stor och kustbelägenheten gör också området till en stor turistort. Jobb i Norge är lätt att få, 5 min till gränsen.

Fastighetens läge har stora potential och resurser som kan utveckla den till en dröm och ge den en framtid helt efter önskade intressen om man är flera. I första hand självförsörjning på mat och personliga välbehag. Nästa, varför inte en drömbostad och härliga projekt, gratis boende sen om man kan tjäna "någon slant" på projekten är ju det bara bra men först och främst kommer välbehaget 😊

Låter ett deltagande intressant för någon här inne? Känner ni någon ni kan tipsa?

LisaViknerKaplan

• Skåne
Vi är en barnfamilj som är mer än intresserade, detta är rena drömmen. kontakta mig via pm, eller på min mobil 0709484305.

Mvh Lisa

Jenny Demmers

• Västergötland
Hej!

Jag är intresserad. Singeltjej som lever med en hund och en katt. Säger samma; pm el 0708-190582.

vadskajagheta

• Uppland
Hittat några än? :D

Jontemyra

• -
Detta låter ju fantastiskt, tar gärna en sväng förbi på min trampcykel innan urkult- om ja tar mig dit i år.

Väl bekomme!

Postat med Alternativ.nu´s app

skogstrance och freeganism

Johanna Felt

• Västergötland
Jo men visst 😊välkommen 😊

Aggi Vinterlykke

Hej! Vi är en svensk-norsk barnfamilj som tycker detta låter helt fantastiskt. Sålde vårt hus i Norge förra året för att kunna leva mer fritt och tillsammans. Maila mig gärna på a.vinterlykke@gmail.com och berätta mer om vad du har tänkt. :)

Johanna Felt

• Västergötland
Tanken är att skapa en tillvaro som på "Mandelmannens gård" och leva i stil med de i programmet "Uppfinnaren". Är det en livsstil som ni brinner för och som passar? Självförsörjningen må byggas upp, i dagsläge försörjer gården inte alla behov så något extrajobb eller en deltid tills vidare kan behövas. Den stora fördelen är att allt material finns. Möjligheterna är många via husets placering och bygg-och skapmöjligheterna är enorma.

Johanna Felt

• Västergötland
Gärna familj med barn, 12-14 åringar bor i området

Johanna Felt

• Västergötland
Har nu fått av en vän allt utstyr till mjölkning av en ko så det kommer också att bli en Dexter ko (googla på rasen, en mininko) och en get :-)

bubbeli

• Södermanland
Hej
Har du huset fullt eller finns det plats för en som behöver omplanteras?
Har körkort B och D
I rätt miljö kommer jag klara mer än de ca 20timmar i veckan jag klarar nu.
Bra på mycket, hålla efter ogräs och samla och ta vara på bär och frukt tex.
Kvälls sysslor passar mig mycket bättre än morgon sysslor.
Sy och handarbete har jag kunskaper om.
Q53   Yess
B.

Johanna Felt

• Västergötland
Är sällan här så det kan ta tid att se när någon skriver. Många intresserade men mindre till att bo provisoriskt så i starten. Det behövs tid till att få upp fler bostäder så husbil och kampingvagn kan vara lösningen så i början. Är ni inte "kräsna" så med en gång så hör av er 😊 sänd pm med en mail adress så bilder kan sändas och ett nummer som man kan nå er på 😊

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 6 användare
JohnA, Jenny Demmers, hsd, Ett svart får, nyhem, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser