Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighet vid Norska gräns, 6000 kvm söker intresserade av självhushållning  (läst 515 gånger)

Johanna Felt

• Västergötland
En fastighet vid Norska gräns på ca 6 000 kvm söker intresserade av självhushållning till att exploatera den.

Barnfamilj eller ensamstående förälder med barn, etc., etc., person/personer av natur och självhushållnings intresse.

Belägenhet. I norra västra Götaland, nära hav och den norska gränsen. Inga synliga grannar men nära till köpcentra, mm. Åt söder, äng och norra sidan är skog.

”Exploatera den” innebär, odla det man vill, ta vara på det som finns, bo på, kanske utveckla egna projekt,egen produkt/produkter, vara med och skapa drömbostaden, varför inte en pol, en grotta, ett trähus, ett enormt växthus, etc. Här finns all sorts byggmaterial i överflöd till att skapa allt detta. All sorts virke, till VVS, el, allt till förfogan och kan användas till massa kommande projekt. I dagsläge producerar fastigheten inget till försäljning så den behöver få hjälp med driftkostnaden, ca 5 000 kr/mån. Målet är att minimera summan eller helt utesluta den, alltså, ingen hyra utöver detta. Samtidigt som boendet skall ge känslan av ett paradis kan fastigheten också göras försörjande. I planen finns bland annat solceller och vindkraft, planen är att i alla fall fastigheten är helt självförsörjande. Inspirationen här är alla skapande-möjligheterna och den andra stora inspirationskälla är att använda trädgården i den stilen som i programmet ”Mandelmannens gård” men i mycket mindre skala.

Obs, ambitionen är till att skapa fram välbefinnande mål och inte till att få ut en så stor pängarvinst möjligt går. Med andra ord, fastigheten kan också bara användas till mat till eget bruk med egen ström och ha huvudinkomsten från annanstans.

Huvudhuset har många möjligheter, den kan till exempel inredas till 3-4 lägenheter (bli upp till ca 300 kvm boyta) och uthuset kan inredas till 3 sovrum, kök-vardagsrum och bad. Utförandet kan användas till självförsörjning eller eget bruk, lite i stil som i TV4 programmet ”Uppfinnaren”. Ingen ”snickerifabrik” här, nej men en snickeriverkstad kan erbjudas med lika stor snickerikapacitet av maskiner och kunskap. (Jag är en kvinnlig snickarmästare) Jag har redan plockat fram timmerväggarna och resverket från 1909 i huset och alla hela väggar byggda av massiva granitblock på 1,5 m x 50 cm x 60 cm. Även massa, massa annan charm av gammal snickerikonst som jag har tagit fram och tagit vara på. Eldstäder i nästan varje rum, etc… Antika möbler ”väntar på” att någon får tid till de. Allt detta är till eget "välbehag".

Här finns det redan ca 50 olika sorters bärbuskar; vita, röda, svarta vinbär, vin-hallon, rosa, vita och vanliga hallon, 4 olika amerikanska blåbär, 4 sorters krusbär (små gröna, stora gröna, röda och svartvinbärskrusbär), 2 sorters björnbär, björnbärs-hallon. Vita och svarta vindruvor. Goja-bär, havtorn, fläder, tranbär, 2 sorters kivi, fikon, jordgubbar och rabarber.

Ca 25 fruktträd; 6-7 sorters olika äppelträd, 3 sorters päronträd, plommonträd (Opal, Reine Claude, Violetta, små gula och någon mer som jag inte vet namnet på). Mullbärsträd, hasselträ (stora hasselnötter) 3 sorters bigarråträd (gul-röda, svarta, röda) Surkörsbär finns också. Mark till grönsaksodling är det massor av och plats till ett stort växthus. (allt material till ett sådant finns)

Trädgården har också massa blomst, vit och gul jasmin, syren, kaprifol och massa annat…
Höns och kat finns, i planen finns get och ankor, kanske gris.

Arbetsmöjligheterna utanför fastigheten är mycket stora då Norskhandeln är kraftigt stor. Kustbelägenheten gör också området till en stor turistort.

Fastighetens läge har stora potential och dens framtid är att utveckla efter intresset. Här är det huvudsakliga målet att skapa mot personliga välbehag och "kos" som det heter i Norge 😊 egen mat i första hand, nästa, gratis boende sen om man kan tjäna "någon slant" är ju det bra men inte på bekostnad av välbehaget 😊

Någon intresserad? Känner ni någon ni kan tipsa?

efekten

• Law's Of Vibrational Energy
    • -
Hej Johanna, blir riktigt inspirerad att flytta bort från staden när jag läser ditt inlägg.
Ja, ska man bli själv försörjande så är el och vatten en bra start, för då kommer maten och utgifterna minska i stadig takt därefter.
Väldigt inne på att bygga ett jordskepp med intil liggande växthus och finns dessa möjligheter så kan du räkna med mig inom närmare framtid.

Bor för närvarnade i stockholm men känner att jag borde flyttat söderut för ca 10år sedan.
Är utbildad elektriker och brinner för att skapa system som fungerar utan el, som tex kompostering, självbevattning och konserverande av sol värme.
Jobbat som it tekniker senaste åren och känner att det är dags att sadla om och ta vara på dom olika färdigheterna man skördat under årens lopp.
Har stor erfarenhet från bygg branch sedan tidigare, saknar att pressa kroppen och att skapa genom den.

Tar mig gärna ut och ser mig omkring inom närmaste framtid om tillfälle ges.
Hursom så önskar jag dig all lycka med projektet.

Varma kramar,
Leo Flores.
( " flawless037 " på instagram )

Law's Of Vibrational Energy.

Johanna Felt

• Västergötland
Leo, i somras var det en skrämmande torkperiod, grannen mistade nästan alla sina fruktträd, deras brun sinade ofta. Jag vattnade då varje dag, ville se hur långt min vattenkälla kunde sträcka sig. Jag räddade allt, hade hela tiden vatten i överflöd. Min borrning måste vara på en källa, säkerligen kopplad till havet. Underbart gott vatten och bäst av allt, ständigt i överflöd. Här är allt "eget", vatten, kött, mat, el skall bli och avlopp.

Jag är också galet snickarpassionerad så kan bara INTE låta bli och bygga. (har mästarbrev i finsnickeri men bygger också, hade egen inrednings-snickerifirma i Genève, vägg i vägg med byggare, var där 18 år) Djur och underhöll är allt jag får till i dag, ensam är ett h......, man bara helt enkelt INTE räcker till....

Drömmen är självhushållning men allt i odlingdväg och djur men också BYGGA, varför inte en grotta, ett trähus, pol i massiv granit, block 50 x 60 cm.... (poolen nästan klar, redan helt byggd ;-) Bara härliga granitblock!)

F.... att man inte har tusen händer...  ;-)

När man kan och har material till allt, surt att inte få till det bara för att man är ensam......

efekten

• Law's Of Vibrational Energy
    • -
Förstår dina känslor men tycker det är oerhört beundransvärt att du ens försöker ensam.

För min egen del så är jag mitt i att avsluta ett privat internet projekt som bör vara över andra veckan i januari.
Sedan börjar en ny kula för mig och kan väl tänka att komma för en visit i mitten på Januari.
Hoppas det inte är för långt fram och att en katt kan få följa med och se vad vi eventuellt har för kommande äventyr.

Appropå sommarens torka, ja det var torrt i stort sätt hela sverige och det glädjer mig i att du träffat rätt i ditt borrande. Då är ju vatten mer eller mindre löst.
Då undrar jag hur ser det ut med kopplingar till EL, för så som jag ser det kan det underlätta att börja vara uppkopplad på kommunalt nät nått år innan man kopplar ur sig så att säga, min tanke är att kunna sälja all överproduktion av el jag räknar med kommer uppstå i framtiden.

Hoppas på fler svar och tycker faktist det är lite konstigt att inga fler visar intresse.
 ::)

Med tacksamhet och lycka.
L.
Law's Of Vibrational Energy.

Johanna Felt

• Västergötland
...det är väl samhällets utveckling som gör folk ointresserade av självhushållning, i dag så skall man sitta på Iphone, restaurang och resor, inget annat är av intresse....

Är uppkopplad till vanligt elnät men vill ha egen el.

Ingen "panik" med starten, det sker inget förrän till våren. Sänd mig dina kontaktuppgifter på meddelanden, kan sända dig bilder och vi kan pratas vid.

häls. J

Johanna Felt

• Västergötland
...ingen brådska fram till vår -sommar :-)

Mariann

• Västergötland
Låter Helt fantastiskt Johanna! Har skickat pm. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 5 användare
båten, MissFerguson, eremit1, backabjorn, Lena på Högen

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser