Visst är det väl så att de flesta kuggväxlar har kuggprofiler som är kompromisser mellan verkningsgrad, hållbarhet och tillverkningsteknik? Wikipediasidan hävdar att oljefilm ytterligare reducerar friktioner, men i praktiken går det ju åt ett arbete för att skyffla omkring oljan. Dessutom borde det ju bli ett strömningsmotstånd när oljefilmen gnids mellan ytor som rör sig i förhållande till varandra, och även till att formändra filmen, riva isär och sammanfoga den. Växellådan i en bil har minst fyra kul- eller rullningslager, samt en konstruktion som gör att alla drev utom backväxeln brukar vara i konstant ingrepp med varandra. Vid körning på en växel ligger alltså fyra till sex kuggväxlar till och jobbar med att "gnida olja" i olika hastigheter. Utöver detta har vi ju en slutväxel, i värsta fall av hypoidtyp. Klart som sjutton det kostar energi att snurra omkring dessa prylar och det går säkert att bygga effektivare saker, även om det garanterat kommer kosta extra.
Hur är det med automatlådor förresten? Momentomvandlare är ju energislukare, men de har ju ofta lock-up sedan länge, och på senare år används den väl ganska flitigt och inte bara på högsta växeln? Sedan är automatlådorna baserade på planetväxlar med ganska stora roterande friktionsytor som turas om att låsas och slira mot bromsband och lamellpaket, allt med en oljefilm mellan delarna. Jag har hört att dagens automatlådor ger en bränsleförbrukning som är ganska nära den manuella växellådans, vilket jag har svårt att tro på.