Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Norge Enebolig i trivelig bygdesamfunn i Nord-Norge  (läst 341 gånger)

lillepersille

• Norge
Norge Enebolig i trivelig bygdesamfunn i Nord-Norge
« skrivet: 06 dec-18 kl 21:00 »
Jeg jobber med å skape tilflytting til vårt lille bygdesamfunn i Nord-Norge, og tenkte denne husannonsen kunne være noe for forumets medlemmer. Her i Vestbygda er det kort vei til hav og fjell, og for den kreative og ressurssterke finnes det mange muligheter for selvhusholdning. Boligprisene er ikke ille sammenlignet med resten av Norge, og på kjøpet får du et nabolag fullt av hyggelige folk som stiller opp for nye innbyggere. Jeg er selv tilflytter, og trives meget godt på tredje året.

Se annonse:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=134814142

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Enebolig i trivelig bygdesamfunn i Nord-Norge
« Svar #1 skrivet: 06 dec-18 kl 21:53 »
Nästan svårt att tro att det ligger i Lofoten när man ser bilderna, jag skulle ha gissat på betydligt längre söderut

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 dec-18 kl 22:09 »
Bara en villatomt, ingen mark?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lillepersille

• Norge
« Svar #3 skrivet: 08 dec-18 kl 01:09 »
Ett svart får: Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? Hvilken forskjell er det du ser?

Trollmor: Ja, dette er et hus med villatomt og ikke noe mer. Likevel, med rett innstilling og litt sosiale ferdigheter er det neppe vanskelig å skaffe seg litt forskjellige ressurser. Som så mange andre norske bygder dreier dette seg om et samfunn som en gang var fullt av småbrukere og fiskere, men som i dag inneholder bare en håndfull store gårdsbruk. Som følge er det muligheter for dem som ikke tenker like "stort" å utnytte de ressursene som ikke lenger lar seg bruke når traktorene er på størrelse med en hybel.

Jeg fikk en privat melding også om hva slags muligheter som finnes. Det er jo vanskelig for meg å garantere noe som helst - det er ikke jeg som selger huset en gang - men jeg kan jo fortelle litt om min egen erfaring. Jeg og min samboer flyttet hit for noen år siden, på jakt etter et gårdsbruk. Først leide vi et hus (som ikke ligger langt fra dette som nå selges), og fikk vel egentlig kjapt vite at det bare var å glemme å finne noen gård - her var ingenting til salgs. Vi ga likevel ikke opp, prøvde å bli kjent med folk og vurderte alt fra å bo i en bobil og leie litt mark til å restaurere et helt falleferdig hus med litt skog ved siden av. Etter litt frem og tilbake og mange kopper kaffe ble vi etterhvert kjent med en eldre bonde som ville selge bruket sitt, og der bor vi i dag. Tre minutters gange til båten vår og en av verdens beste fiskeressurser, turterreng for en hver smak idet man åpner døra og masse veldig trivelige og ressurssterke mennesker som naboer.

Det vi mangler i bygda er befolkning - her er mange tomme hus, og ikke minst feriehus som brukes 1-2 uker i løpet av sommeren. Det er trist, og vi skulle så gjerne ønsket noen nye ansikter velkommen. Gjerne en familie med barn - her er en fådelt skole med 23 elever, barnehage og diverse annet man trenger i et småsamfunn.

Håper dette var nyttigere informasjon!

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 08 dec-18 kl 12:01 »
Tack för info!  En kompis till en kompis har redan kontaktat någon och fått veta detta.  Själv skulle jag nog inte trivas så långt norrut ...  Regn, blåst, jorden rinner iväg med vårfloden, och lång period med kyla.  Jag skulle nog inte orka med det.

Men kompis-kompisen funderar visst på det.  Visst är det jättebra att vi är olika!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 08 dec-18 kl 19:58 »
Ett svart får: Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? Hvilken forskjell er det du ser?
Jag hade nog förväntat mig kala klippor och vindpinade fjällbjörkar men det där ser ju ut ungefär som vart som helst

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 08 dec-18 kl 21:03 »
Jag hade nog förväntat mig kala klippor och vindpinade fjällbjörkar men det där ser ju ut ungefär som vart som helst
Just därför misstänker jag att det bara är en liten plätt som är så grön och inbjudande, liksom att det bara är en liten del av året som det ser ut så där ...  Misstänksam är vad jag är.   :-[

lillepersille

• Norge
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 08:51 »
Det er nok mange forestillinger om hvordan det er her nord. Selv kommer jeg fra Osloområdet, og vintrene her vi bor nå er langt mildere enn hjemme. Jeg vil tro mange svensker også er vant med strengere vintre enn det vi har her. Riktignok er det mørkt om vinteren, men denne perioden er hva du gjør det til. Mesteparten av året er det jo lyst, og mye av den tiden lysere enn det er sørpå... Bestemmer man seg for at i mørketiden er man deprimert, ja så blir man vel også det, men det er jo lysperioden som er det mest definerende spør du meg. I virkeligheten er det hverken mørkt spesielt lenge, eller så utrolig mye mørkere enn litt lenger sør - forskjellen er at solen faktisk er under horisonten i noen uker. I alle fall - joda, det er jo et kjølig klima og det kan være mye vær til tider, men ser man etter ekte alternativer til dette tror jeg fort man heller bør litt nærmere ekvator, enn sør i Norge og Sverige...

piggetröska

• Skåne
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 14:40 »
I Sverige använder man sig av ett system med klimatzoner för att ange odlingskapaciteten.

www.tradgard.org

Kanske man har ett liknande system i Norge?

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 16:54 »
Mitt problem så långt norrut är skillnaden.  Att "gå i ide" på vintern klarar jag nog, men det intensiva arbetet under den korta sommaren för att få in mitt vinterförråd av mat, bränsle och foder, det skulle snart ta knäcken på mig!  Min kompis rapporterar att häns kompis efterfrågat odlingszon m m.  Jag vet inte om vederbörande tagit direktkontakt via annonsen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 19:51 »
I Sverige använder man sig av ett system med klimatzoner för att ange odlingskapaciteten.

www.tradgard.org

Kanske man har ett liknande system i Norge?
Jodå, det finns i Norge också
https://www.plantasjen.no/pictograms-description/

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 21:12 »
Jodå, det finns i Norge också:  https://www.plantasjen.no/pictograms-description/
Och i det område där den aktuella fastigheten ligger?

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 8 användare (1 dolda)
fjällfäll, alternaiv, Lowet, LimJans, hsd, Aika, Landet

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser