Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockerrör sökes  (läst 190 gånger)

Grow2Tall

• Värmland
Sockerrör sökes
« skrivet: 02 dec-18 kl 10:55 »
Hej, skulle vilja köpa sockerrör, antingen i bitar eller frön om någon har! ;D

Znibban

• Skåne
SV: Sockerrör sökes
« Svar #1 skrivet: 05 dec-18 kl 08:33 »
Tror inte att det går att odla i vårt svenska klimat, för då hade det redan funnit på fälten!

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-18 kl 22:24 »
Tror inte att det går att odla i vårt svenska klimat, för då hade det redan funnit på fälten!

Inte ute i fält men går väl i skyddade och soliga lägen, alternativt i växthus! Har ingen planering att sälja utan ha det för eget bruk!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-18 kl 02:06 »
Sockerrör är nog svårodlat kan bli uppåt 6 meter så passar inte i alla växthus.
Jag skulle titta mer på sweet sorghum, eller durra som det kallas i sverige. Går att odla där man odlar majs.

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-18 kl 08:22 »
Sockerrör är nog svårodlat kan bli uppåt 6 meter så passar inte i alla växthus.
Jag skulle titta mer på sweet sorghum, eller durra som det kallas i sverige. Går att odla där man odlar majs.

Anta inte att det enbart finns en sort sockerrör då flera olika variationer med olika egenskaper finns. Om vi odlar det h Sverige så hinner inte sockerröret att växa till sig till 6m. Farbror Grön, författare till "Alla Fingrar Gröna", odlade sockerrör i pallkrage på sin takodling! Jag har även odlat den som krukväxt för ett par år sedan men dog vid ett tillfälle av rotröta.
Så jo, det får utmärkt att odla sockerrör i Sverige.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser