Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Vill du skapa och leva en vision om hållbart och kollektivt boende  (läst 372 gånger)

Maliva

• Skåne
Vi är några personer som har en vision om ett kollektivt boende där vi själva äger boendet och en bit mark. Men vi skulle behöva vara några fler för att kunna köpa ett lämpligt ställe. En gård eller stort hus på landet i Skåne med några hektar mark till. Inom pendlingsavstånd till Malmö (max en timme) med närhet till skog.

Varför vill vi bo i kollektiv? Fördelarna vi ser är möjligheten till gemenskap, delat ansvar, att få mer för pengarna, kunna leva mer hållbart, närhet till natur, djur och en roligare vardag helt enkelt. 
Ett större hus eller kanske flera mindre hus skulle kunna köpas. De som är med och köper äger en andel. Det finns olika beprövade sätt att hantera detta på t ex en typ av bostadsrättsförening. några personer kan gå ihop och köpa boendet och de som kommer till därefter antingen köper in sig på en del eller betalar hyra.

Det skulle finnas möjlighet att odla, kanske ha några djur, kanske erbjuda någon typ av kreativ workshop. Det skulle finnas plats för ca sex – tio personer och något övernattningsrum extra att erbjuda till gäster. 

Det är jätteviktigt att det blir en grupp med människor som har ungefär samma önskemål med ett kollektiv. Gärna människor med intresse för andlighet, skönhet, att njuta av livet och av att leva hållbart. Det skulle vara önskvärt med en restriktiv hållning till alkohol och droger. Viktigt är att kunna ta ansvar för egna känslor och behov och kunna ha fokus på att hitta lösningar.

De som är intresserade måste så klart träffas först för att lära känna varandra och dela vad de önskar få ut av ett kollektiv och hur samarbete se ut. Göra överenskommelser för hur det ska fungera. Hur mycket ska t ex vara gemensamt och vad ska vara enskilt?

Förhållningssätt till det gemensamma – Vilja bidra till hållbarhet för människor, djur och natur. Bidra till att hålla ordning och utveckla gemensamma utrymmen.
Ha för avsikt att delta i gemensamma aktiviteter till någon del och även respektera önskan om avskildhet. Inget tvång att delta i gemensamma aktiviteter men det behöver ändå finnas ett intresse av att delta till någon del i t ex måltider, djurhållning eller odling

Själv är jag 59 år och ser gärna en mix av människor i olika åldrar, kön mm.

Om du tycker det låter intressant så maila mig på violpion@gmail.com så kan prata vidare.

Annika 

fylgja

• Skåne
Det här låter precis som vad jag gått och tänkt på de senaste åren! Perfekt med balans mellan kollektiv-liv och eget liv. Jag kommer gärna på en träff!
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Annaray

• Småland
Hej!

Det låter jättespännande! Jag är inne på exakt samma tankar för mig och min familj (man och två barn, 4 och 8 år gamla). Vi bor för tillfället i Småland men är flyttningsbara, jag har rötter i Helsingborg och längtar ibland tillbaka till Skåne. Jag dyrkar yoga sedan många år tillbaka och är intresserad av en annan slags livsstil där fokus är på det hållbara och gemenskap med andra människor.

Jag mailar dig och hoppas vi kan prata vidare!

//Anna-Lena

Maliva

• Skåne
Hej!
Jag bjuder gärna in dig om du mailar mig på violpion@gmail.com  :)
Må gott!
Annika

Det här låter precis som vad jag gått och tänkt på de senaste åren! Perfekt med balans mellan kollektiv-liv och eget liv. Jag kommer gärna på en träff!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser