Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hygroskopiska styva isoleringsskivor utan innertak? Finns det?  (läst 1046 gånger)

Åsa i Hållen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Jag har en fråga om takisolering i en arbetslokal/verkstad på en fd höskulle.

Bakgrund:
Vi har inrett en lada från 40-talet för användning sommartid för scenkonst mm och skulle vilja förlänga säsongen lite och isolera vissa delar, som vi kan värma upp.
Det behöver inte bli vardagsrumsvarmt, bara så det går att jobba där under oktober och april, typ. Framför allt är det ett tak som skulle behöva isoleras invändigt.

Taket:
Vi har varit uppe på taket när vi bytt vindskivor, satt in takfönster samt bytt några takpannor (tegel) och noterade att pannorna ligger direkt på planktaket (som är i bra skick), utan papp.
Vi skulle gärna vilja ha koll på taket, så vi snabbt kan upptäcka om det läcker någonstans.

Planen:
Vi skulle vilja isolera taket helst med något hållbart material och utan innertak, dels för att spara tid och pengar men också för att snabbt se en läcka.
Finns det en styv isoleringsskiva, som kan fungera som både isolering och innertak, som vi kan skruva upp som den är?

Vi har tidigare lerklinat en del, och har nu fått för oss att vi kanske kan hitta en typ av fuktbuffrande skivmaterial som vi kan smeta lera på, skruva upp (med distanser mellan planktak och isolering, för luftspalt) och sen lerklina lite extra i skarvarna. Måla med typ äggoljetempera.
Är vi helt ute och cyklar? Har någon gjort något liknande?
Tacksam för råd!





 

Åsa i Hållen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Hygroskopiska styva isoleringsskivor utan innertak? Finns det?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-18 kl 20:53 »
Nu svarar jag mig själv!
Fick tips om Träullit, eller träullcement, från en byggnadsvårdsexpert.

Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hygroskopiska styva isoleringsskivor utan innertak? Finns det?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-18 kl 23:01 »
med tanke på jobbet ni ev tänker lägga ner så hade iaf jag velat vara säker på att det är tätt uppifrån.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Hygroskopiska styva isoleringsskivor utan innertak? Finns det?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-19 kl 21:22 »
Jag har hört mycket gott om Träullit och har detta i väggen på ladugården där det har suttit exteriört i många år. Där är det putsat med kalkputs direkt på skivan.

Jag tänker också använda denna typ av skivor inomhus fast tunnare vid renovering av innertaket i källaren. För mig är det inte viktigt vilket isolervärdet är där. Jag hade inte tänkt putsa eller klina där, men har hört att Träullitskivor är ett bra underlag om man har såna planer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser