Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisilering från insidan, ombyggnad av loge till snickeri...  (läst 148 gånger)

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
Hi guys!

Jag har en fundering jag kört fast med, det är två rum inne på logen där det tidigare varit djurstallar, de är gjorda i timmer (litet sisådär skick men har bytt och stagat upp det som varit för dåligt) Dessa rum önskar vi varmbona till mekrum samt snickeri i den gamla ladugården.

Det går inte att täta under golvet då detta är friliggande, däremot undrar jag om det går att göra en trossbotten under, samt isolera med utregling på övervåningen, men vad skall det vara i väggarna? En vägg går att isolera från utsidan, resten, dvs två ytterväggar behöver isoleras från insidan, den fjärde väggen är inuti byggnaden och i betydligt bättre skick.

Hela meningen med detta är att slippa kondens på verktyg och maskiner därinne, någonting som håller på att driva mig till vansinne just nu då jag måste bära alla maskiner fram och tillbaka varje gång man behöver använda dem, samt att det inte längre finns något riktigt rum att ställa upp dem i inuti huset, har även önskemål om att ställa dit tyngre maskiner i form av hyvlar och annat i framtiden.

Det behöver kanske inte vara bastutemperatur därinne, men runt 15-16 grader och minst +4 grader samt möjlighet att kunna kallställa vintertid långa perioder då man är bortrest står på önskelistan.

Budget är mycket begränsad och arbetet kommer jag att göra själv så långt det är rimligt med egensågat virke.

Tips och råd kring isolering och kondensskydd i tak och väggar?
Det är som sagt fukt främst  i väggar men också i själva lokalen som oroar mig.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

• Västergötland
Jag vet inte hur det är rent byggtekniskt, men jag har hjälpt till att isolera ett kallgarage/traktorgarage invändigt.
Detta hade timmerstomme i korsvirke, med stående tjocka plank utvändigt.

Vi satte diffusionsöppen vindskydd på insidan och isolerade med så tjockt som timmerreglarna var, gissar runt 100mm eller så. Vanlig stenull. sedan ett laget difföppen vindskydd (ingen plast) och sedan osbskivor.
Det var med vindduk än papp, lite sådär elastiskt inte som den svarta pappen som gärna rivs.

Detta utrymme var inte jätteisolerat, utan användes bara till övervintring av blommor ~8-10c.

För att stadga upp timmerväggar där det inte gör något om det syns, så funkar stående regel runt 50-60mm tjock på båda sidor, men gängstång borrad igenom regel och vägg med fyrkantsbrickor och mutter. Bör vara ialla fall runt 20mm på stången för att orka ta upp krafterna.

Kutterspån vandrar ev kondens ganska bra. lite bökigt att få bra fyllt i väggar om man inte kommer åt uppifrån.

Ventilation är viktigt. Sätt gärna upp ett par hygrometrar på olika ställen Det finns fuktstyrda badrumsfläktar, alt en hygrometer-board till ett relä och fläkt.

/Rikard

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 12 användare (1 dolda)
olleryd, alruna, Gransjötrollet, peterm, ärt, Gika, torpjens, skogstomten, TL, ca, granfot

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser