Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjärtnöt  (läst 629 gånger)

Lasse_C

Hjärtnöt
« skrivet: 09 aug-18 kl 19:38 »
Letar efter en eller flera plantor av hjärtnöt. Kan även tänka mig att byta en peng mot nyfallna nötter för egen odling. Även grå valnöt, plantor och nötter, är intressant. Manchurisk valnöt finns redan på gården. Bor utanför Ulricehamn. /Lasse

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Hjärtnöt
« Svar #1 skrivet: 09 aug-18 kl 23:13 »
Hjärtnöt är ju en specialform av den japanska valnöten. Är även grundformen intressant? Japansk valnöt finns att plocka uppe på Änggårdsberget i Göteborg, det står en hel dunge träd där och det brukar ligga drivor med nötter på marken på höstarna. De blir ganska små och alla gror inte men tar man ett dussin så blir det alltid ett par plantor. Denna sommar kanske nötterna är större, om inte träden torkat ihjäl.

Lasse_C

« Svar #2 skrivet: 10 aug-18 kl 06:20 »
Tackar för tipset! Får ta och kolla upp japansk valnöt också. /Lasse

Lasse_C

« Svar #3 skrivet: 18 aug-18 kl 17:52 »
Hittade en vacker planta av hjärtnöt hos Hegleplant i Orrviken. Kolla gärna deras sida på FB. Min gode vän skulle hit på bockjakt och for och hämtade plantan och tog hit den på tåget! Nu står den på en väl vindskyddad plats och ska få all tänkbar omsorg!

Fortfarande intresserad av nötter från hjärtnöt och grå valnöt!

yuan

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 okt-18 kl 22:41 »
Hej. Jag brukar plocka en del grå valnötter i parker i Örebro, de har gett plantor tidigare år... 
Har några från i år, men vet inte hur jag får dem till dig.

Lasse_C

« Svar #5 skrivet: 02 nov-18 kl 21:11 »
Hej och ursäkta sent svar. Har skördat mina egna manchuriska och fått tillsänt mig en omgång nötter från Kinnekulle, oklart vilken sort 😎. Stratifiering pågår och jag har nog inte plats för fler krukor i nuläget. Stort tack för din omtanke!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser