Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slicka på ramarna...  (läst 1413 gånger)

mxruben

• Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Slicka på ramarna...
« skrivet: 04 jul-18 kl 17:19 »
Hej,
Jag har ett par lådor med nyslungade ramar som jag vill göra rena och spara till senare. Jag har läst att bina kan fort slicka de rena. Min fråga är var ramarna ska placeras i kupan. Jag vill inte att bina börjar fylla på de igen.... Hur gör man i praktiken?
Nu består min ena samhälle av två yngellådor LN plus en skattlåda med halvramar. Min andra samhälle liknar den första med skillnaden att den har två skattlådor med halvramar. Båda har bra med honung i skattlådorna fast de är inte helt fulla. 
Tacksam för tips :)
Ruben

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #1 skrivet: 04 jul-18 kl 19:52 »
Ställ dom ute i närheten av dina kupor, så städar dom och tar hem. Staplar du på dom så kommer dom ju börja fylla på igen.. Tror jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #2 skrivet: 04 jul-18 kl 22:57 »
Hej

Placera de underst...färdigtslickat och klart på en eller två dagar.
Sedan kan du även låta lådan sitter kvar och så har bin plats för expansion kommande vår.
Enkelt, eller hur?

Ja, det är lika enkelt som det låter.

Själv har jag på så sätt övervintrat samhällen på tre! LN lådor...helt "förkastligt enligt gängse "metod".
Neråt spelar plats på vintern ingen roll?!

mxruben

• Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
« Svar #3 skrivet: 08 jul-18 kl 21:33 »
Tack! Nu är ramarna rena  :)
Det tog tre dagar. Jag satt lådan längst ner som  Kap Horn föreslog. Bina tyckte väl att det fanns honung kvar för de ville inte lämna ifrån sig ramarna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 9 användare (1 dolda)
docswood, Torry, Rassemouse, malinski_, ärt, aston_sol, mommo, Landet

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser