Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Södermanland Tanke om samverkansaktiviteter  (läst 3891 gånger)

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
Södermanland Tanke om samverkansaktiviteter
« skrivet: 30 jun-18 kl 10:28 »
Goförmiddag,
Ska strax ut till torpet igen och fixa. Har klurat lite på en sak när jag går där ute i skogen. Eftersom jag är själv i mitt lilla projekt så uppstår det ibland behov av hjälp. Det har jag löst med goa vänner (som egentligen är stadsbor :) men som accepterar mitt val av tossiga ideér). Det har då slagt mig då och då att det kanske är fler som behöver ett extra par händer eller timmar på sin egna gård/ställe.

En grov skiss/tanke på något som skulle kunna avlösa det där är någon form av samverkansaktiviteter. Man bestämmer en dag/plats och lite vad som behöver göras i stort. Självklart handlar det om att ge och ta. Har man fått hjälp så åker man och ger hjälp. Jag ser dessa fördelar;
- Tunga saker blir gjorda enklare
- Unvika att snöa in på saker som är onödiga
- Få miljöombyte/inspiration
- Energiboost

Är det någon som gått i liknande tankar?
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark utan tillfartsväg, en liten stuga utan el eller vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 300 meter från något som kan kallas farbar stig/väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tanke om samverkansaktiviteter
« Svar #1 skrivet: 30 jun-18 kl 10:39 »
Jättebra idé, ett bekymmer är att vi är rätt spridda.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sayerbýr

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jun-18 kl 10:58 »
Jättebra idé, ett bekymmer är att vi är rätt spridda.
Sant, tänker kanske mest på de som är i skogarna Södermanland/Västmanland. Andra i landet kan ju såklart göra sina egna versioner i sin närhet.
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark utan tillfartsväg, en liten stuga utan el eller vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 300 meter från något som kan kallas farbar stig/väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-18 kl 14:09 »
Jag hade gärna varit på om det inte vore för avståndet...
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 30 jun-18 kl 15:27 »
Goförmiddag,
Ska strax ut till torpet igen och fixa. Har klurat lite på en sak när jag går där ute i skogen. Eftersom jag är själv i mitt lilla projekt så uppstår det ibland behov av hjälp. Det har jag löst med goa vänner (som egentligen är stadsbor :) men som accepterar mitt val av tossiga ideér). Det har då slagt mig då och då att det kanske är fler som behöver ett extra par händer eller timmar på sin egna gård/ställe.

En grov skiss/tanke på något som skulle kunna avlösa det där är någon form av samverkansaktiviteter. Man bestämmer en dag/plats och lite vad som behöver göras i stort. Självklart handlar det om att ge och ta. Har man fått hjälp så åker man och ger hjälp. Jag ser dessa fördelar;
- Tunga saker blir gjorda enklare
- Unvika att snöa in på saker som är onödiga
- Få miljöombyte/inspiration
- Energiboost

Är det någon som gått i liknande tankar?
Jadå, Jag ska berätta en historia. Retro bäddsoffan som ingick i köpet på torpet gick sönder. Så kunde jag inte sova ordentligt då ville jag skaffa mig en soffa att sova i ordentligt men stötte på det problemet du beskriver hur jag ska bära in den i torpet. Så bad jag hjälp från en god vän som bor i närheten, enda människan som jag ville be om hjälp och kunde hjälpa mig men han sa att han inte kunde, då blev jag ganska förtvivlad och visste inte hur jag ska lösa problemet och resultatet blev den här  https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190526.0  Det gav inte heller det resultatet jag hoppades på, än i alla fall.

Tillbaka till soffan började jag tänka olika lösningar som jag själv kunde klara av.. själlös fabrik soffa från Ikea eller annan tillverkare som kommer i delar, en hammock (fortfarande själlös) tillslut blev en tillfällig lösning i form av en tältsäng. Men bevakningen på Blocket fortsatte för fullt och då dök upp en härlig, handgjord kökssoffa som var skapad på 1800 talet då kunde jag inte hålla mig tillbaka nästan kände på mig positiva vibben i soffan! Jag tänkte inte hur det ska gå till utan bara bestämde mig att åka dem sju milen för att köpa den, när jag ändå åkte passade jag på göra en rutt och fylla på 11 kubik släpet med en till pinnsoffa, ett skänk, en kista och en pigtittare allt var handgjord av människor på 1800 talet och i början av 1900 talet, och till och med en modern tid parkbänk. Fick hjälp för att lasta in och körde hem utan att veta hur jag ska lasta av allt själv. Till min egen förvåning lyckades jag lasta av allt själv utan att göra minsta skada på nåt och nu har torpet fått samtida möbler fullt av själ. Fortfarande är det ett mysterium för mig själv hur det kunde gå till men jag känner mig glad och tillfredsställd på ett oförklarligt sätt för att jag kunde greja det hela själv. Man gör mycket när man måste, vi människor har mycket mer kapacitet än vi tror.

Men att göra saker tillsammans är faktiskt mycket roligare, när det går att göra så. Jag är med på din samverkansaktivitet! Hur långtifrån Avesta har du ditt ställe?

Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-18 kl 16:17 »
Brorsan undrade hur i fridens namn jag lyckades få upp ett tungt gammalt skåp på övervåningen, förklarade att jag lyckades välta det uppför en trappa inne på logen.
-Jo, fast detdär skulle väl stå på nedervåningen... 

o:)

sayerbýr

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-18 kl 18:41 »
Avesta? Tja... 2 timmar cirka skulle ja tro. Lite långt kanske initalt. Men är det helgsaktiviteter som när jag hänger med en av mina polare så brukar det vara svängar ända upp till Östersund. Så då pratar vi 6-7 timmar.

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 01 jul-18 kl 05:54 »
Brorsan undrade hur i fridens namn jag lyckades få upp ett tungt gammalt skåp på övervåningen, förklarade att jag lyckades välta det uppför en trappa inne på logen.
-Jo, fast detdär skulle väl stå på nedervåningen... 

o:)
Brorsan få hjälpa till nu! Skåpet nedför ??? blir mycket tyngre än Newtons äpple..
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 01 jul-18 kl 06:15 »
Ok 2hr drive :-\  När jag inte jobbar för både kungen och mig, jobbar jag för mig och mina, så alla dagar har jag nåt att göra men å andra sidan anstränger mig inte heller mer än nödvändigt så kan jag klämma in nåt i mina dagar. Så hör gärna av dig innan du planerar! Så kan vi ta den här cyber godhet till verkligheten.     

sayerbýr

• -
« Svar #9 skrivet: 01 jul-18 kl 08:51 »
Låter bra VS, tack. Det finns mycket bortskänkes saker i Dalarna så jag har nog anledning att åka förbi där också helt appropå.
När jag fått till vägen så ska det nog förflyttas minst ett härbre :). Om jag hittar ett lämpligt.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #10 skrivet: 13 jul-18 kl 23:06 »
Jag hade gärna varit på om det inte vore för avståndet...

Råkade se att det står Hälsingland på dig, så kanske du har lust att göra något liknande här?  Vet inte vilken ort du finns, men det går ju alltid att ordna samåkning om man blir några stycken.

Ester Blenda

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 jul-18 kl 21:12 »
Här är en mellan Katrineholm och Eskilstuna som gärna samverkar och hjälps åt vid behov. Nyinflyttad och känner inte så många i krokarna än. Reser helst inte längre än 1 timme enkel väg med bil men är ganska flexibel. Jobbar heltid dagtid så säkrast helger.

sayerbýr

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jul-18 kl 21:59 »
Råkade se att det står Hälsingland på dig, så kanske du har lust att göra något liknande här?  Vet inte vilken ort du finns, men det går ju alltid att ordna samåkning om man blir några stycken.
Bra där!
Det är helt OK att låna tråden för att lyfta fram fler län där det kan bli något.
TPSS verkr förövrigt löjligt skön att hänga med så ni får säkert skoj!

sayerbýr

• -
« Svar #13 skrivet: 14 jul-18 kl 22:03 »
Här är en mellan Katrineholm och Eskilstuna som gärna samverkar och hjälps åt vid behov. Nyinflyttad och känner inte så många i krokarna än. Reser helst inte längre än 1 timme enkel väg med bil men är ganska flexibel. Jobbar heltid dagtid så säkrast helger.
Mellan K-holm och E-tuna. Hm,
På vilken sida hjälmaren är du? Eller mer mot Hållsta till? Tror inte det är mer än en timme till mitt tillhåll.

Om allt går som det ska så åker tältet upp imorgon. Sen är det bara att sätta igång att röja ur 40 av rörig historia :)
Då kan det bli aktuellt med denna aktivitet. Det är några som redan aviserat sitt intresse. Det kan bli hur kul som helst!
Nytt folk är alltid kul att lära känna!

Ester Blenda

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 jul-18 kl 22:23 »
Jag bor utanför Äsköping. Du? Låter som ett spännande projekt du är igång med!

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #15 skrivet: 14 jul-18 kl 23:40 »
Bra där!
Det är helt OK att låna tråden för att lyfta fram fler län där det kan bli något.
TPSS verkr förövrigt löjligt skön att hänga med så ni får säkert skoj!

Jag har faktiskt erfarenhet av sånt här sen tidigare, så jag vet hur bra det kan fungera. Vi var fem stycken som träffades en gång i veckan och bidrog utifrån förmåga - vilket alla hade mer eller mindre. Tråkiga saker blev roligare, tunga saker blev lättare. Vi var bra på olika saker, vilket gjorde att vi fick en ganska bra kunskapsbank också. Jag har försökt länge att få igång något där jag bor nu, men det går trögt. Folk anser att de har för mycket att göra, så de hinner inte hjälpa någon annan. Att de själva också kommer att få hjälp verkar de inte fatta. Får väl se om det går att få kontakt med TPSS, som uppenbarligen inte hunnit läsa min fråga än.

sayerbýr

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jul-18 kl 22:16 »
Jag bor utanför Äsköping. Du? Låter som ett spännande projekt du är igång med!
Du har mail :)

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 16 jul-18 kl 00:39 »

Kustregionen.

sayerbýr

• -
« Svar #18 skrivet: 21 jul-18 kl 18:04 »
https://sayerbyr.wordpress.com/2018/07/21/partyt-kan-borja/
Då är jag framme vid att dra igång utrensningen av 30-40 år av historia från torpet.
Första passet Söndag 22 Juli. Alltså imorgon. Möter upp vid 11-12 eller när det passar de intresserade.

Där kan det gå åt ett gäng mantimmar. Som jag öppnat upp för tidigare så är dealen, en timme hos mig ger en timme hos dig.
Det finns inga som helst faciliteter. Så passa på att bajsa hemma innan du åker :) Eller ta med papper. Har iåfs alltid papper med. Tänker försöka få med en 25 liters dunk vatten. Något att tugga på kan vara ide. Typ torrfoder :D för det är väl det enda som håller hela vägen i denna värme.

Vi kommer att promenera 300-400 meter genom skog/terräng så anpassade kläder för det är lämpligt.
Min parfym idag var djungelolja. Och det är knöligt att komma fram med skottkärra så om du inte har en cross eller TGB 30 (eller liknade) tänk inte ens tanken på att din bil kommer fram. Min är 4x4 och något höjd. Funkar inte.

Vet att några har aviserat sitt intresse. Så jag ställer nu upp dörren och kollar om det blir något. Jag åker såklart oavsett.
För att göra det enkelt så bestämmer vi en plats där vi möts och tid. Ta det genom PM.
Kommer kolla av denna tråd/PM vid 21-22 cirka en sista gång.

Mötesplatsen kommer att vara i närheten av Eskilstuna/Västerås på/avfart. Sen någon mil till in i skogen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser