Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eko-by prodjekt  (läst 2813 gånger)

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
Eko-by prodjekt
« skrivet: 18 jun-18 kl 13:34 »
Jag behöver människor att starta upp mitt prodjekt med.
Gården ligger utanför norra kungälv och är 36 ha stor. 6 ha med åkermark när huset.
Det är en stor skog med mycket ek,hassel,bok m,m
Jag satsar på min skogsträdgård som skall breda ut sig.
Skissar på odlingen runt om åkrarna.
Jag har många planer och söker nu folk som har samma driv.
Det jag erbjuder är att planera och forma denna gård med mig som skall utvecklas till en eko-by där vi lever tillsammans.
Alla olika kunskaper sökes.
Gården har inga skulder till banken och skall aldrig heller ha.

Hör av vid frågor, svårt att säga allt jag menar, allt finns i huvudet och ses heller än skriva allt via nätet.
Jag är inte 100% strikt, går med öl i näven på gården och bryr mig inte vad folk har i ciggen men detta är ingen flumm projekt! Låt oss bli äldre tillsammans på detta ställe och ha sköjj..

Det man sår får man skörda.

Ayshe

• Östergötland
SV: Eko-by prodjekt
« Svar #1 skrivet: 22 jun-18 kl 14:07 »
Hur tänker du? Ska det finnas djur på gården? Djur som slaktas?

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #2 skrivet: 30 jun-18 kl 11:51 »
Om man vill så finns det möjlighet till det.
Det är en jävla massa vildsvin överallt där som måste skjutas av när de bökar upp trädgården.
Och det är ca 2 mil till havet så att ordna en båt till att fiska kommer vi se till att vi har ;)
Men jag vill inte ha en massa djur som slaktas för att sälja å få in cash.
Men till eget såklart, vi behöver gödsel med till gården.
Ser helst att gården har eget system.

Ayshe

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-18 kl 17:10 »
Ok. Då är jag ute. Jag vill inte ha att göra med våld och dödande. I min värld respekteras djuren och deras vilja att leva.

Skogstypen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 jul-18 kl 10:48 »
Om man vill så finns det möjlighet till det.
Det är en jävla massa vildsvin överallt där som måste skjutas av när de bökar upp trädgården.
Och det är ca 2 mil till havet så att ordna en båt till att fiska kommer vi se till att vi har ;)
Men jag vill inte ha en massa djur som slaktas för att sälja å få in cash.
Men till eget såklart, vi behöver gödsel med till gården.
Ser helst att gården har eget system.

Tycker detta låter väldigt spännande! Vill gärna veta mer.

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #5 skrivet: 15 jul-18 kl 10:54 »
Det kommer mera info, måste ta bilder, skriva ner lite mera hur jag tänker så folk får en bättre bild av hur jag menar.
Skall ner om några veckor å då finns möjlighet till å följa med :)
Dels å förbereda för alla hasselnötter, kommer bli en bra skörd i år.

Griftefrid

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-18 kl 18:52 »
Är själv ifrån trakten även om jag just nu är ute på vift.
För tillfället vet jag inte riktigt hur livet ter sig mer än en månad framåt, men är antagligen åter i Västra Götaland i vinter. Oavsett är det gott att se det livas till i närområdet. Är du sugen på att diskutera planerna över en öl är jag inte blyg! Befinner mig i Värmland, och tar mig mot Lappland om dryga veckan. Vet ej om du fortfarande är kvar kring Torsby, men om så skicka ett PM.

Ha det gott.

Taina

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-18 kl 11:34 »
Hej du Rödskägg med energi! Hur går detta projekt framåt i sommarhettan?

Jag blir glad av att läsa dina inlägg! Är en gammal kvinna och kommer troligen aldrig att lönearbeta mer. Vi, min sambo och jag, tittar ibland på gårdar på nätet men mer än så blir det inte eftersom vi är "laid-back" tillsammans. Dessutom har jag kommit på att jag inte orkar vara så driven som jag en gång varit, tur att ha kommit till insikt.

Den stora skräcken numera är att inte få dö på egen plätt uti skog och mark. En mardröm som förföljer dagligen. Det är så eländigt att ha fastnat i tätbygden så länge trots att jag inte hör hemma där. Och oj, livet är kort - trodde det skulle vara i evigheters evighet. Nåja jag är bara 60 snart fyllda.

Vad är det jag kan göra därborta ovan Kungälv? Bor i Partille så det är ingen väg att köra  :).
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #8 skrivet: 27 aug-18 kl 01:00 »
planerar å skissar en hel del. Är bort å jobbar i Norge/Island hela sommaren för att få ihop nog med pengar för att vara fri hela vintern och renovera huset samt inskaffa olika saker som kan behövas.
Skriv till mig på messenger om ni har frågor eller bara tjöta lite om olika idéer.

Håller på att spela in en film om hur jag har tänkt det hela som jag kommer släppa å hoppas det kickar igång underbara människor som vill det samma.

Kommer hem till Sverige och runt den 9-11 kommer jag vara på gården i Kode.
Dels för att se över mina plantor hur de har klarar sommaren och ifall vildsvinen har röjt mera.
Om folk har tid å lust så hojta till å kom.

Patrik Idsjö på messenger.

Slåttergubbe

• Småland
« Svar #9 skrivet: 06 okt-18 kl 19:10 »
Hej,
Hur går det med detta projekt?
Har du fått folk med på idén?
Jag och min partner (och vårt barn som kommer ut ur magen i november) letar likasinnade och ett ställe att köpa/hyra billigt. Vi har flyttad från Ångermanland för att komma närmre våra familjer i Skåne och Danmark, vi vill dock fortfarande bo på gles- och skogsbygd. Kanske vi hittar hem i Värmland? Känner du till nånstans vi kan hyra där det finns en bra grund för gemenskap?

Mvh Helena

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #10 skrivet: 14 okt-18 kl 13:35 »
Hej, svårt att hitta folk till eko-byn. Tror jag inte har framfört till 100% vad jag menar och tror svenskar är lite bekväma av sig / inte alla :).
Jag skall sälja mitt hus i Värmland nära sunna där en stor permakulturs gård finns, ridgedale permaculture och trevliga grannar som odlar.

Ursäkta sent svar, jobbar i Norge mycket och är inte alltid inne på näten :).
Men det hade varit trevligt å träffas å prata mera ifall. Med vänlig hälsning, patrik

Qråkan

• -
« Svar #11 skrivet: 14 okt-18 kl 19:54 »
Jag är väldigt intresserad av att testa detta i framtiden.  ;D Går dock inte nu för jag har skola  :'( :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser