Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning till att börja smida ( Småland)  (läst 2835 gånger)

zaijdan

• Småland
Utrustning till att börja smida ( Småland)
« skrivet: 20 jun-18 kl 12:48 »
Hej!
Jag letar efter diverse utrustning till att börja smida lite hemma.
Har du ässja, verktyg eller städ över så ring gärna!
Marcus 070-3435170

Håkan B

• Värmland
SV: Utrustning till att börja smida ( Småland)
« Svar #1 skrivet: 20 jun-18 kl 14:25 »
Du kan ju alltid bygga dig en egen ässja . Liknande den här men det finns många varianter på tuben billig smides hammare kan du köpa på Biltema som duger till en början  . https://www.youtube.com/watch?v=kymfOQEO-5c

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jun-18 kl 07:11 »
Vad kan man använda som städ?

Eller var hittar man ett rejält städ?

Landet

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 21 jun-18 kl 09:15 »
Sätt in en köpesannons i lokala tidningen. Bäst resultat brukar man kunna få i lokala veckotidningar.

Tillfälligt vill du ha något tungt och platt, beror ju på vad du ska smida. En rejäl I-balk eller liknande på en stubbe kan också funka men det sjunger en del när du slår på den. Järnvägsräls på stubbe.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 jun-18 kl 11:57 »
Städ och annan grövre materiel finns ofta kvar bland resterna av gamla hoprasade bysmedjor. Men det är sällan någon ids gräva fram dem för att annonsera ut dem, man får nog leta på dem själv och sedan höra sig för med eventuell ägare om det går för sig att rädda dem.
I värsta fall kan en stor sten med någotsånär plan översida duga som städ. Men i så fall kanske man får bygga upp sin smedja där stenen finns, om den är svår att flytta.

Och i övrigt gäller ju det gamla talesättet "smeden gör sina verktyg själv".

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser