Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Ångermanland Gård uthyres eventuellt säljes.  (läst 15123 gånger)

HenrikÖ

• Ångermanland
Ångermanland Gård uthyres eventuellt säljes.
« skrivet: 20 maj-18 kl 22:05 »
Har en fantastisk liten gård om ca 3ha två lador boningshus i gott skick o ett gama hus med jordkällare odlingar i gång bärbuskar gården ligger mellan Långsele o Bispgården 50 meter till sjön åt två håll magiskt ställe med vedservitut.

Ayshe

• Östergötland
SV: Gård uthyres eventuellt säljes.
« Svar #1 skrivet: 20 maj-18 kl 22:20 »
Pris?

Visionaryrealist

« Svar #2 skrivet: 20 maj-18 kl 22:44 »
Vedservitut? Är det ett avtalsservitut eller officialservitut? Hur formuleras ett sånt? Inte sett ett förut så jag blev lite nyfiken

Postat med Alternativ.nu´s app

HenrikÖ

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-18 kl 21:31 »
vet ej man tar just bara sin ved på anvisad plats åker hem o eldar o håller huset varmt bra ellerhur

HenrikÖ

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-18 kl 21:36 »
500000 hyr ut för 4000/månad eller kanske dela!?

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 22 maj-18 kl 09:20 »
Det låter som skogsfångsservitut på ett begränsat område. Om man går efter ortprismetoden är priset en aning för högt om det inte handlar om ett hyrköp.
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

Luffarsjäl

• Fri i själen, fånge på jorden!
    • Lappland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-18 kl 13:14 »
Pm!
Söker politisk och kulturell asyl...

Landet

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 22 maj-18 kl 14:40 »
Det låter som skogsfångsservitut på ett begränsat område. Om man går efter ortprismetoden är priset en aning för högt om det inte handlar om ett hyrköp.
Vet du skick, läge mm? Svårt att gå på ett medelpris annars, särskilt utanför större städer.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 22 maj-18 kl 16:30 »
 :) "Location Location Location" ännu en trend som blev lönsamt för penningstyrda samhället. Skicket är något som frälser vanlig villa Svensson. Om man står inför ett pris belopp som man blir tvungen att låna pengar borde fastigheten antingen har det kapacitet att ge en avkastning som täcker boende kostnaden eller borde det finnas en tillräcklig stor stad på lagom avstånd för att tjäna pengar på. Fäster man vid ett fantastiskt läge som inte ger nån av de möjligheter har man inte varit snällt mot sig själv. Jag kan ha fel men det är så jag tänker en aning alternativt.       
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

HenrikÖ

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-18 kl 19:53 »
hej medborgare om någon är intresserad ring mig på 0706542340 använder inte datorn så ofta fred på jorden Henrik

Landet

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 22 maj-18 kl 20:46 »
:) "Location Location Location" ännu en trend som blev lönsamt för penningstyrda samhället. Skicket är något som frälser vanlig villa Svensson. Om man står inför ett pris belopp som man blir tvungen att låna pengar borde fastigheten antingen har det kapacitet att ge en avkastning som täcker boende kostnaden eller borde det finnas en tillräcklig stor stad på lagom avstånd för att tjäna pengar på. Fäster man vid ett fantastiskt läge som inte ger nån av de möjligheter har man inte varit snällt mot sig själv. Jag kan ha fel men det är så jag tänker en aning alternativt.     
Så vad baseras "ortprismetoden" på?

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 23 maj-18 kl 05:12 »
På denna tråd baserades den på två saker

1. Ge en indikering till folk med självhushållar visioner att tänka ännu mer kritisk innan de går inpå ett eventuellt köp
2. Samtidigt att inte trampa på intet ont anande ägarens/säljarens tårna (utan att ge en godtagbar orsak i varje fall)

Och sen kom du med dina frågor och tvingade mig att göra det ändå. Nu avslöjade jag mitt motiv bakom varför jag helt plötslig blev en wannabe värderingsman. Vad hade du på hjärtat från början?   

Landet

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 23 maj-18 kl 07:35 »
 Jag undrade om du satt inne med mer kunskap om det som annonserades ut då du tyckte det låg högt i pris.

Om du inte visste mer än vad som står i annonsen tycker jag det är ofint att påpeka att den ligger över "ortprisindex" gör du så på andra annonser också?

"I denna tråd baserades den på två saker

1. Ge en indikering till folk med självhushållar visioner att tänka ännu mer kritisk innan de går inpå ett eventuellt köp"

Tänka ännu mer kritisk?
Hur många hus/fastigheter har du köpt?
Går du enbart på att stället ska ligga under "ortprisindex" när du köper fastighet? Det är därölr jag frågar vad som ingår i din prisjämförelse. Det är ganska mycket mer än location x 3 som bestämmer priset.

"2. Samtidigt att inte trampa på intet ont anande ägarens/säljarens tårna (utan att ge en godtagbar orsak i varje fall) "
Så du menar att din subtila hintning enbart skulle uppfattas av smarta köpare (men inte nog smarta att förstå att objektet ligger över "ortprisindex" men inte säljaren?

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 23 maj-18 kl 19:25 »
Irrelevant kritik och frågor baserad på förvrängd innehåll på mina svar! Hur ska jag svara på dem? Ursäkta mig men jag uttrycker mig bara ärligt, om du missförstå mig kan jag inte heller göra nåt åt det. Jag ser inget "reellt" värde på att svara men vill ändå fortsatt respektera dig så att mitt ego få inte vinna över ditt ego ;D så svarar jag så här.

Jag har kollat på torp/gård med några hektar tillhörande mark i decennier och billigaste området i landet är just kring Sollefteå med omnejd, det här är ett färsk exempel som jag kollade precis åt dig där värderingsman använder just det ordet du fastande på "ortprismetoden"

https://www.kronofogden.se/download/18.77420b161614b6f2024e50a/1525674057459/F-550-18+Vu_Sollefteå_Väst-Nyland_1_38.pdf 

Ord krig är inte min grej..det enda krigs variant som jag gillar är kuddkrig...So long Landet   

Landet

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 24 maj-18 kl 20:28 »
Allt är relativt. Jag undrade bara om du hade mer info om stället eftersom du tyckte priset var högt. Jag gissar också att du som de flesta väger in mer än bara priset vid värderingen av en fastighet?

Toll

• En man i sina bästa år!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 25 maj-18 kl 10:05 »

Frågorna till trådstartaren är relevanta eftersom det är en avfolkningsbygd samt riktigt kalla vintrar. Så veden är viktig. Bor man mellan Långsele och Bispgården (Graninge kanske?) är det långt (nåja) till sjukhus, skola och arbete.

Läget är viktigt. Det är det enda man inte kan göra något åt när det gäller fastigheter.

Är det myrmark? Nära till vatten? Hur mycket ved får man ta? Odlingsbar mark? Skog? 3 ha är en väldigt liten gård i Ångermanland.

mvh fd Sollefteå-bo.

Och en parantes:

https://www.kronofogden.se/download/18.77420b161614b6f2024e50a/1525674057459/F-550-18+Vu_Sollefteå_Väst-Nyland_1_38.pdf 

Det här är ett fint ställe om man vill bygga nytt och rensa skrot. Nära till Sollefteå. Blir antagligen billigt.
En gubbe kan inte gräla ensam och ett vedträ kan inte brinna ensamt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser