Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Hälsingland Dvärggetter köpes  (läst 1710 gånger)

Spjutsviksgard

• Hälsingland
Hälsingland Dvärggetter köpes
« skrivet: 15 mar-18 kl 08:47 »
Önskar köpa Afrikanska dvärggetter/dvärggetter 3-4 flickor😊 vill då kunna hämta dom i maj/juni.  Någon som har?? Vi bor väldigt bra för att ge en grupp getter ett härligt, roligt get liv med mycket kärlek!😊 mvh

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter köpes
« Svar #1 skrivet: 16 mar-18 kl 19:56 »
Afrikaner till Hälsingland?  När det finns jämtgetter och lappgetter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Spjutsviksgard

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-18 kl 07:19 »
Vi är öppen för förslag. Vi är nya inom detta, har bara höns sen tidigare😊 Läst mycket om getter och har blivit tipsad av en vän att afrikanska vore trevligt😊  men av någon anledning vill vi gärna då ha dvärg getter. Mvh

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 21 mar-18 kl 19:33 »
Den afrikanska dvärggeten har ofta, enligt min erfarenhet, ett tuffare temperament än många andra getraser, och är absolut inte utrotningshotad, vilket flera av de svenska raserna är, vilka är anpassade till vårt klimat.  De mest hotade raserna är lappget, jämtget och göingeget, men även den svenska lantrasgeten är så fåtalig att jag tror du kan få bidrag om du har dem.

Vad ska du ha dina getter till?  Mest kel eller även allt annat som en get kan ge sin människa: mjölk, kött ...

Om ni är roade av spånad, så finns även angorageten, som lär vara mycket mild i sinnet, men jag tror de är både dyra i inköp, ömtåligare och svårare att få tag på.

Getgoing

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-18 kl 20:26 »
Hej! För två år sedan var jag i din sits, jag ville alltså ha afrikanska dvärggetter. Nu har min man fått nytt jobb så Sara, två år och hennes killingbock Lilleman(snart 8 veckor) söker ett nytt hem. De är så gosiga, tillgivna och vana vid barn. Mer som keldjur. Tama,lätthanterliga och hoppar inte över staketet ens en gång. Lilleman måste ju snart kastreras om han inte ska bli en avelsbock som sin far (som också hade ett fantastiskt temperament). Hör av dig om det verkar vara rätt getter för dig! Vänligen Anette

Spjutsviksgard

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-18 kl 08:22 »
Låter väldigt intressant!!! Vi bor på en gård med mycket betesmark så vi vill ha getter för att "hålla snyggt" sen är vi väldiga djurvänner oc h vill såklart ha dom som sällskap. Vill även att mina barn ska få växa upp med djur här på gården♡ Hur kan jag nå dig??  Tror du att det skulle gå att ordna med kastrering hos er? Och vi kan endast hämta i maj tidigast, då vi måste bygga upp en hage och resa vårat vindskydd. Det är otroligt mycket snö här😕 mvh
« Senast ändrad: 22 mar-18 kl 13:20 av Spjutsviksgard »

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-18 kl 20:27 »
Men så kul!  Ni känner väl till funktionen PM?  Det är säkrare att lämna ut kontaktuppgifter i ett sådant!

Getgoing

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-18 kl 08:28 »
 Tack Trollmor för tipset! Jag har läst dina insändningar med STOR behållning under den här tiden. Vänligen! Nu har jag svarat där jag skulle.

mess59

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 22 aug-18 kl 07:58 »
Har två superfina killar. Dom överlåtes endast till någon med SE nr

Postat med Alternativ.nu´s app

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser