Efter åratal i lägenhet har jag nu skaffat mig ett litet hus med en liten markplätt. Som ett steg på vägen mot ett enklare leverne, tänker jag mig, i mer balans och harmoni.
Är ingen superalternativare, utan tänker mig fortsatt lönearbete, men på sikt i mindre utsträckning. Längtar efter ett enklare liv, ett lugnare tempo. Vill hinna med. Odla lite grödor. Möjlighet för djurhållning finns. Inte helt på det klara med hur jag vill ha det, men jag ska ge det en chans. Hus, lantligt beläget, med de möjligheter och erfarenheter som följer. Gäststuga med enklare standard finns på gården.
Snö att skotta, ved att elda. Modern standard, men litet, och grannar finns inom synhåll. Kommer jag att längta än mer ut i skog och ödemark? Kommer jag att sakna den service som lägenhetsboende ändå innebär?
Norröver, hushåller jag, och känner mig i skrivande stund ensam, ny på orten. Många tankar.
Så kom igen, inspirera mig! Hur tänker ni andra? Sökare? Finns det ett hållbart mellanläge, där man kan trivas, eller måste det vara "living on the edge" med antingen hundra procent självhushåll eller mitt i city?