Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Norrbotten Inspiration sökes i norr  (läst 1216 gånger)

stretaimotvind

• Lappland
Norrbotten Inspiration sökes i norr
« skrivet: 03 feb-18 kl 22:40 »
Efter åratal i lägenhet har jag nu skaffat mig ett litet hus med en liten markplätt. Som ett steg på vägen mot ett enklare leverne, tänker jag mig, i mer balans och harmoni.
Är ingen superalternativare, utan tänker mig fortsatt lönearbete, men på sikt i mindre utsträckning. Längtar efter ett enklare liv, ett lugnare tempo. Vill hinna med. Odla lite grödor. Möjlighet för djurhållning finns. Inte helt på det klara med hur jag vill ha det, men jag ska ge det en chans. Hus, lantligt beläget, med de möjligheter och erfarenheter som följer. Gäststuga med enklare standard finns på gården.
Snö att skotta, ved att elda. Modern standard, men litet, och grannar finns inom synhåll. Kommer jag att längta än mer ut i skog och ödemark? Kommer jag att sakna den service som lägenhetsboende ändå innebär?

Norröver, hushåller jag, och känner mig i skrivande stund ensam, ny på orten. Många tankar.
Så kom igen, inspirera mig! Hur tänker ni andra? Sökare? Finns det ett hållbart mellanläge, där man kan trivas, eller måste det vara "living on the edge" med antingen hundra procent självhushåll eller mitt i city?

Visionaryrealist

SV: Inspiration sökes i norr
« Svar #1 skrivet: 03 feb-18 kl 22:57 »
Klart det finns mellanlägen! Men det beror nog på dig och ditt sinne om hur du skall hitta vad som fungerar för dig.

Postat med Alternativ.nu´s app

stretaimotvind

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-18 kl 10:25 »
Sant det. Små steg i en riktning som känns vettig, och låta förändring ta sin tid.
Lätt är att vilja allt nu. Hålla huvudet kallt och andas.

Rabarberlängtan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 20:25 »
Hej!

Så fint du skriver och funderar! Det är klart att det inte behöver vara allt eller inget. Dessutom säger mig min lilla, lilla erfarenhet av odling på balkong samt plockande i vild natur här i min förort till Stockholm, att för inte så väldigt mycket jobb får man ändå ganska mycket mat.

Jag har liknande tankar och drömmar som du, men har inte kunnat flytta än. Du har tydligen redan "flyttat ut". Får man fråga var du bor? Eller om du vill skriva det i ett privat meddeladen (=PM?)

Hälsningar Rabarberlängtan

Gika

« Svar #4 skrivet: 08 feb-18 kl 09:45 »
Vad mysigt det låter. Har samma dröm.
Jag har löst min situation med att skaffa en billig sommarstuga.
Det är så lätt att dra iväg i tankar och planer. Men mitt råd är att ta det lugnt. Fast jag själv klarar det inte. Det är ju så mycket man vill göra!

Postat med Alternativ.nu´s app

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #5 skrivet: 08 feb-18 kl 10:44 »
Vi har också landat i ett mellanläge. Men har möjlighet att röra oss åt det extremare hållet om vi skulle vilja det.
Men jag kommer att fortsätta lönearbeta till stor del. Planen är väl att sambon ska gå ner i tid när det finns möjlighet (läs finns lite inkomster som går att ta ut till lön). Vi bor relativt nära en större stad men har mark så vi skulle klara oss utan att besöka den.

Så för stunden drömmer vi mest om att få huset klart, skaffa lite djur, börja odla och kunna njuta massor av vår under bara fritid/hobby! Som kommer att få utvecklas i sin egen takt i den riktning vi tycker känns rätt för stunden.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-18 kl 18:53 »
Min uppfattning är att det är just mellanlägena som brukar fungera på lång sikt.
Det är betydligt bättre för både miljön och människan att leva ett liv där man ersätter låt oss säga 20-50% av konsumtion och penningbehov med egen produktion under år efter år under ett helt liv och få känna att man lyckas med det än att leva renlärigt några år och misslyckas och hamna tillbaka i lägenhet och konsumentliv bärande på sorgen över att ha misslyckats.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 6 användare
magtob, Karlsdotter, Landet, Tiomilaskogen, javill, Thomas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser