Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagarstuga i källaren?  (läst 482 gånger)

ensamhet

• Lappland
Bagarstuga i källaren?
« skrivet: 10 jan-18 kl 15:18 »
Har gott om tomma rum i källaren i bostadshuset som ligger i en slänt.
Ett rum är ca 30 kvadrat och någon har tidigare satt in stora dörrar och haft det som garage.

Det finns vatten, avlopp, värme och en del av skorsten i ett hörn med rökkanal tillgängligt.
Har inget intresse av att ha det som garage och funderar på vad jag ska göra med rummet.
En del av garaget samt ingången till pannrummet går ut under verandan, som jag har tänkt fixa till med nytt tak och solfångare.

Om jag gör som jag tänkt, med större ingång till pannrummet, så jag kan ta in ved, med hjullastaren, kommer garaget att bli ca 40 - 45 kvadrat.

Funderar på om det vore lämplig storlek för att ha som bagarstuga?
Tänkte mig en vedeldad bakung

Synpunkter på det och vad för material, ska jag börja spara om jag gör en bagarstuga av det?

Lecasten, cement, armering, sand, grus och fönster har jag, för att laga golv, mura igen hål och sätta in några fullstora fönster, så man får in ljus.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Bagarstuga i källaren?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-18 kl 18:29 »
Tycker det verkar vettigt.

Kommer osökt att tänka på en god granne jag hade innan jag flyttade hit. Han hade blivit singel och bodde ensam i en liten stuga. En dag kom han över med en påse snickarspill och ville byta till sig lövved av mig och att jag skulle komma över och vara med om proveldningen av en spiskassett han murat in. Musfällan kallade han den, och jag som var lite extra trög i min ungdom var tvungen att fråga hur han tänkt då ??? - Jo, tjejer gillar att man kan sitta och mysa framför elden...

En vedeldad bakugn fångar man rejäla fruntimmer med ;D

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-18 kl 18:56 »

En vedeldad bakugn fångar man rejäla fruntimmer med ;D

Tänkte att den var bra för att baka i, men din tanke låter intressant med, men i en annan tråd.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189697.0

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-18 kl 20:01 »
Nybakat är gott, men det är inte fel att få en bagerska på köpet ;)

Och så är det ju mycket trevligare att ha någon att fika med.

Bra tråd den andra också, och det är ju lätt att läsa dina blandade inlägg så får den som är intresserad en bild av vad du är för en filur. Hoppas det dimper ner någon som du kan fixa idéer tillsammans med. Grannen lyckades förresten, och skaffade en liten gård i Uppland tillsammans med henne. Jag har inte träffat honom på länge, men jag tror det gick bra. Och det var bara en liten spisinsats...

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 11 användare (1 dolda)
DarkMori, Ufolina, olivia.k, Numera, skräptanten, RickardR, Toke, Annie1, pytte, Linnea Christina

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser