Hej!
Har provat göra två omgångar halloumi på egen handmjölkad getmjölk.
Båda gångerna blev ostmassan alldeles grynig och trådig, nästan direkt. Den sjunker som en klump till botten och går inte alls att "skära i kuber" som det står i alla recept. Ser mer ut som tjock, klistrig keso. Vasslen blir även ganska mjölkig i färgen, inte alls klar.
Men - halloumin blev fantastiskt god och höll ihop alldeles utmärkt när jag stekte den. Så slutresultatet är perfekt!
Undrar dock vad det är som händer och varför? Jag vill ju kunna prova andra ostar och då är ju utgångsreceptet detsamma.
Jag har till ca 6 liter mjölk haft i 1 dl yoghurt och 20 ml löpe av den sort som finns på Apoteket, "Ostlöpe". Värmde till 40 grader, tillsatte yoghurt, väntade 20 min, tillsatte löpe. Efter 30 min blev resultatet som ovan nämnt.
Min teori var först att det var filmjölken som gjorde det. Men tittade nu på filmklippet där Mandelmanns gör sin "fjälloumi" med både yoghurt, fil och löpe i. Där blir ostmassan som den "ska" bli, blank, slät och vilande alldeles under ytan på vasslen.
Nästa teori är om jag tillsätter för mycket löpe? Läste 30 ml till 10 liter mjölk, tyckte därför 20 ml till 6 liter skulle vara lagom.
En annan teori är om det är för att getmjölken är några dagar gammal?
Har bara en get som ger 2,5 liter per dag, därför är den äldsta mjölken två-fyra dagar gammal när jag har tillräckligt för att göra en sats ost.
Tankar, idéer?