Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Småland Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv  (läst 4069 gånger)

mariamarias

• vision energi medmänsklighet enkelhet sund grund
    • Småland
Småland SV: Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv
« Svar #20 skrivet: 16 sep-19 kl 08:47 »
Är det aktuellt än i denna tråden?
återbruka mera bli din egen chef lev ditt liv med glädje istället för stress och självömkan

-Livet-

• -
SV: Dröm om kombinerat äldreboende å kollektiv
« Svar #21 skrivet: 16 sep-19 kl 19:32 »
Så länge d finns en industri i att tjäna pengar på att fötrycka folk kan ingenting hända :-X

siggebo

• Dalsland
« Svar #22 skrivet: 21 okt-19 kl 15:59 »

Väldigt bra tankar, anmäler mitt intresse. Praktisk pensionär Dalsland.
  070-7131509
« Senast ändrad: 21 okt-19 kl 16:27 av siggebo »

sunflower

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 25 okt-19 kl 20:13 »
hur aktuell är den här tråden egentligen? hoppar på ändå, en del matchar mina egna idéer
jag bor för tillfället i Tyskland men med ena foten på väg tillbaka till Sverige, helst Småland (lagom nära till släkten i Tyskland)
De senaste 10 åren har jag jobbat i Uppland  inom förskola (är legitimerad förskollärare), hemtjänsten (underbart jobb!!), haft en odlingsplätt för självförsörjning samt odlingskollektiv, haft får, jobbat lite som fårklippare, gett en del kurser i ullhantering, förädling av grönsaker och örter, läkeväxter....
just nu jobbar jag som grönsaksodlare på en krav-certifierad gård i Tyskland
jag har alltså en del del erfarenheter inom allt möjligt, ett stort intresse av självförsörjning och dela kunskaper med varandra (fick lära mig slå med lie och hässja hö av en äldre man i byn, en annan visade mig hur man smider....)
för att göra det hela kort:
jag vill tillbaka till Sverige, jag vill leva på en gård och dela den med personer som på ett eller annat vis är i behov av hjälp/stöd men även kan dela med sig av kunskaper, livserfarenheter, glädje passar liksom in i konceptet :)
likaså att jag kan tänka mig att på sikt ta över en gård med redan bestående verksamhet (t.ex. odling, får) ifall det skulle finnas någon sådan vars ägare går i tankar att avveckla eller trappa ner och där det inte finns släktingar som vill/kan ta över. tänk om man fick bo kvar på det stället man själv byggt upp och fått att blomstra och även när man själv inte orkar längre kan någon annan ta vid och samtidigt får man agera mentor mm. generationsboende liksom även om man inte bor med sin familj
lämnar min e-post här så får vi se vart det leder:
danni.kuerten@gmail.com
//Daniela
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Jesus Kristus Är Guds Ord

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 29 okt-19 kl 03:50 »
vad finns det för krav för att vara med?

t-ex måste man vara infödd i landet och grott sig så att säga?

kommer ev. kriminell bakgrund att kollas upp?

förbjud mot predikning av vissa sk religioner?

förbjud mot perversering , dvs lbtq grejjerna och liknande?

bestefar

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 nov-19 kl 16:58 »
Det finns hus som står tomma med både lägenheter och rum och produktionslokaler eller nåt sånt. Allt lär vara till salu men med två olika ägare och "risk" för kostnader när/om marken på vissa ytor ska saneras-gammalt glasbruk har funnits på platsen som ligger utanför Åseda i Kronobergs län.

SKLKG

« Svar #26 skrivet: 05 mar-20 kl 09:27 »
Hej. Nu är jag tillbaka. Livet kom ifatt, 8gen.

Det verkar som om fler är intresserad av samma som jag. Det vore så kul att kanske få starta sin dröm, bo, hjälpa, odla å verkligen må bra.

Kentaur47, var finns din gård?

Finns det möjlighet för oss intresserade att träffas å forska tillsammans? Börja där å se vad vi, tillsammans kan göra

Mailadress, susannek66@hotmail.com

Ha det skönt
Susanne

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 2 användare
carlos, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser