Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninsjukdomar  (läst 27556 gånger)

Gille

• -
Re:kaninsjukdomar
« Svar #20 skrivet: 05 sep-07 kl 15:55 »
Citera
Problemet med syskonparning är att ungarna tappar ca 25% av sitt immunförsvar vilket gör dem extra känsliga för sjukdomar.
Jasså? Det har jag inte stött på innan, den siffran. Att immunförsvaret minskar med upprepad inavel är mycket riktig, men 25% i första led?
« Senast ändrad: 05 sep-07 kl 15:55 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #21 skrivet: 05 sep-07 kl 20:46 »
Ren syskonparning ger ca 25% nedsättning av immunförsvaret.
Brunstcykel för kanin är ca 21 dagar. Brunstar i 5-7 dagar.
Gösta

Gille

• -
« Svar #22 skrivet: 05 sep-07 kl 22:16 »
Citera
Ren syskonparning ger ca 25% nedsättning av immunförsvaret.
Men var kommer dessa siffror ifrån?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #23 skrivet: 06 sep-07 kl 07:58 »
Tidigare har påståtts att vikten minskar med 25 %  ??? vid inavel.
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 07:59 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 06 sep-07 kl 08:30 »
Citera
Tidigare har påståtts att vikten minskar med 25 %   vid inavel.
Intressant... Tror inte jag märkt det på mina kaniner. Kanske ska försöka då jag ska minska ner vikten på flera raser  :P

Gösta

« Svar #25 skrivet: 07 sep-07 kl 15:27 »
Att imunförsvaret minskar vid inavel/linjeavel är känt sedan länge inom näringen.
Viktminskning blir också oftast följden.
Upprepad inavel leder till missbildningar hos djuren. Detta sker inom alla djurarter, även bland människor. Detta är en orsak till att nära släktingar inte får gifta sig och skaffa barn.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #26 skrivet: 07 sep-07 kl 19:36 »
Men 25 % är det en "påhittad" siffra eller är det vetenskapligt bevisat?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #27 skrivet: 11 sep-07 kl 15:35 »
Ca en fjärdedel av immunförsvaret "tappas" vid första inaveln. Detta gör att djuren blir lättare sjuka när de utsätts för smitta. Du ser inte detta om djuren vistas i en miljö som är ren från smittorisk. T. ex så har du inga besök i stallet, du tar inte emot djur utifrån osv.
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #28 skrivet: 12 sep-07 kl 06:44 »
Två frågor.
Du som hade en kanin som var snorig en stund. Kan bero på dammigt strö eller hö som dammar. Är problemet kvar?
Kaniner reagerar på damm. De vill inte bli blöta eller sitta i drag. Håll lite uppsikt på utvecklingen.
Variga ögon?? Är de "geggiga" med gulaktigt klet?
Prova med jummet vatten och tvätta ur ögonen. Se efter så det inte finns skräp som fastnat.
Gösta

om man nu har en kanin som är LITE snorig och det ena ögat rinner en del, har gjort det ganska länge nu, men bara det ena vad kan det då vara för fel ??
han går vägg i vägg me mina nadra kniner så det verkar ju inte vara nåt smittsamt...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

HannaBou

« Svar #29 skrivet: 14 sep-07 kl 11:26 »
Jag har 2 utekaniner. Jag brukar ta in kaninerna några timmar på dagen ibland å leka å gosa med dom. Nu är det så att min kompis säger att kaninerna kan bli sjuka om man har dom inne mer än 1 timme.  Är det verkligen sant?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 14 sep-07 kl 11:41 »
Jag har 2 utekaniner. Jag brukar ta in kaninerna några timmar på dagen ibland å leka å gosa med dom. Nu är det så att min kompis säger att kaninerna kan bli sjuka om man har dom inne mer än 1 timme.  Är det verkligen sant?

Kaniner är känsliga för temperaturskillnader. Sommartid är det inga problem men på vintern kan det skilja rejält mellan inne och ute temp.
Landsflykting i storstan...

Sally

« Svar #31 skrivet: 14 sep-07 kl 12:33 »
Är det inte så att om det är kallt ute och man tar in kaninen i värmen så sätter pälsfällningen igång. Sätter man sen ut kaninen så fryser den.

Sally
Går det...så går det!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 sep-07 kl 12:40 »
Är det inte så att om det är kallt ute och man tar in kaninen i värmen så sätter pälsfällningen igång. Sätter man sen ut kaninen så fryser den.

Har också hört det.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-07 kl 12:49 »

Sally

Låter logiskt!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #34 skrivet: 14 sep-07 kl 17:25 »
Hej!

Min teori om detta är att kaninen anpassar sin päls till klimatet runt omkring. Är den ute vintertid anpassar den pälsen till detta.  Sista finliret sker genom att blir det kallare någon tid, så äter kaninen mer.

Tar man då helt plötsligt in kaninen, så blir den för varm, och den har ju inte så lätt att "klä av sig".

Edgar

HannaBou

« Svar #35 skrivet: 14 sep-07 kl 19:21 »
Okej, så jag ska altså inte ta in kaninerna i huvudtaget?   :-\

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 14 sep-07 kl 22:39 »
Okej, så jag ska altså inte ta in kaninerna i huvudtaget?   :-\

Beror ju på temperaturen! Är det 15 grader ute och 20 inne så är det ingen större skillnad. Vid 20 minus ute och 20 plus inne är det en annan sak.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #37 skrivet: 15 sep-07 kl 06:43 »
Du som hade en kanin som var snorig en stund. Kan bero på dammigt strö eller hö som dammar. Är problemet kvar?
Kaniner reagerar på damm. De vill inte bli blöta eller sitta i drag. Håll lite uppsikt på utvecklingen.
Variga ögon?? Är de "geggiga" med gulaktigt klet?
Prova med jummet vatten och tvätta ur ögonen. Se efter så det inte finns skräp som fastnat.
Gösta
i våras blev det översvämning i vår trädgård över en natt, då satt min kaninhane ute ivatten upp till halva ryggen,d et var svinkallt, men så fort jag vkanade och upptcäkte att vagttnet hade stigit så mkt så tog jag in honom, tokade av honom och gav honom mkt halm samt värmelampa, han vekade tine ta små mkt skada av det. Även en hona med 3 ungar satt i vattnet. ungarna fick hålla upp huvudet för att inte drukna, även dessa klarade sig och mår jättebra idag.
 kan det var pga av de långa badet han fick i våras som hans öga foirtfarnde rinnner ???
opm han vore allerigsk mot damm ska jag ha något annat sisätllet för spån då ???? torv ???
 var kna man köpa det ? fungerar det med trädgårdstorv ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #38 skrivet: 15 sep-07 kl 09:59 »
Beror ju på temperaturen! Är det 15 grader ute och 20 inne så är det ingen större skillnad. Vid 20 minus ute och 20 plus inne är det en annan sak.

Håller med Potatisblomma- är tempskillnaden stor ska du inte ta in kaninen. Gör som jag - ha en stor bur med högt i tak, så kan du klä dig och sitta och mysa hos kaninerna utomhus  ;). Jag har medvetet 1.70 takhöjd i kaninernas nu 20 kvm stora bur just för att jag ska kunna vistas där utan att krypa runt. Har tom satt in en stol till mig...

Sally
Går det...så går det!

Gille

• -
« Svar #39 skrivet: 26 sep-07 kl 09:24 »
Citera
Problemet med syskonparning är att ungarna tappar ca 25% av sitt immunförsvar vilket gör dem extra känsliga för sjukdomar.
Fått svar från genetikern Per-Erik Sundgren. Han säger att det är andelen dubbla genpar som ökar med 25%, inte minskandet av immunförsvar, det går ej att räkna ut. Inte sagt att inavel i förlägningen är skadligt men att räkna på det går ej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
nordictinkerer, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser