Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninsjukdomar  (läst 27558 gånger)

Gösta

kaninsjukdomar
« skrivet: 29 apr-07 kl 01:09 »
Hej alla kaninuppfödare
Sjukdomar hos kaniner är ett hett ämne och fodrar en egen spalt.
Pastaurella.
Detta är en hos kaniner vanlig bakterie som finns i nospartiet. Kaniner behöver bakterien i sin livsföring.
Den räknas till de goda bakterierna. Ibland kan dessa bakterier öka våldsamt vilket leder till snuva, nysningar samt hosta. Oftast går detta över inom en tidsperiod av 14 dagar. Ibland kan den tyvärr bli kronisk, gå ner i lungorna och orsaka lunghinneinflammation. Detta kan leda till döden för kaninen.
Vad orsakar dessa utbrott? Tre saker är konstaterade som orsak:
1. Nedsatt immunförsvar
2. Byte av miljö
3. Insatt bland kaniner med annan bakterieflora.
Hur undviker jag snuvan?
1. Bra stallklimat
2. Undvik stressad miljö samt stressad transport
3. Sätt aldrig in inköpta kaniner i ditt stall bland egna djur utan att förts ha de nya djuren i 4 veckors karantän.
Får du trots detta snuva, se till att burar är rena samt att god luftväxling sker. (min luftväxling 3ggr/tim)
De kaniner som har fått ett utbrott och återhämtat sig vilket ca 90% gör, bygger upp ett bra imunförsvar för framtiden.
Gösta

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:kaninsjukdomar
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 02:10 »
Går resistensen från de 90% som överlever över till avkomman? Och i så fall, via blodomlopp eller modersmjölk?

Och vidare, hur ligger det till geografiskt med tularemi inom Sverige i nuläget?
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 02:55 av Gruff »

Gösta

« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 12:04 »
Tyvärr sker inte detta. Varje kanin är en unik varelse som har sitt eget immunförsvar och fungerar efter vad djuret utsätts för.
En parallell kan dras med allergi vilket är ett välfärdsproblem.
En levande varelse som lever i en steril eller näst intill en steril miljö är otroligt känslig för all yttre påverkan eftersom kroppen inte haft varken möjlighet eller anledning till att bygga upp ett försvar.
samma sak gäller för kaniner. Om de utsätts för påverkan som rubbar imunförsvaret eller träffar på bakterier som inte tillhör vad de normalt har så bryter det ut olika symptom.
Låt dess symtom skapa ett imunförsvar men under den tiden, håll kaninen i KARANTÄN!
Om behandling sätts in bygger du upp ett problem med smittobärare som är symtomfria....
Gösta

Gösta

« Svar #3 skrivet: 29 apr-07 kl 12:08 »
EN VARNING
Nu har våren kommit till stora delar av landet. Vi kan börja ge våra djur gräs!
Var mycket försiktig i början. Det tar en vecka att "köra in" kaniner på nytt foder! Går det för snabbt kan djuret råka ut för trumsjuka som till 95% är dödlig.
Om du ger din kanin färska maskrosblad, bli inte orolig när du kommer ut till djuren nästa dag och ser en "nerblodad" bur. Det är inte blod! Maskrosen färgar urinen röd och är fullkomligt naturligt!
Gösta

Sally

« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 22:11 »
Tänk, man lär sig något nytt varje dag. Jag hade ingen aning om att maskrosor färgar urinen röd!!! Tack Gösta för denna nya kunskap.

Sally
Går det...så går det!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 03 maj-07 kl 07:26 »
Kan kaniner få någon slags bakterichock på våren ???. Har haft en del ungar och vuxna som dött bara rakt av på några timmar. Det var samma sak förra försommaren när värmen kom.

Det är inget smittsamt för det kan vara en här och där.

Dessutom är de inte svullna alls dvs inte trumsjuka och öppnar jag dem syns inget konstigt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 03 maj-07 kl 17:13 »
Är det inte när värmen kommer som coccidiosen väcks till liv?

Gösta

« Svar #7 skrivet: 03 maj-07 kl 19:12 »
Det finns någonting hos tamkaniner som vi håller på att forska om, nämligen att djuren helt plötsligt bara faller ihop och dör. Detta sker oftast mellan 7:e till 12:e veckan. Vid kontakt men veterinär och vid obduktion (som inte visat orsaken) misstänker vi att det beror på en ämnesomsättning som djuren förändrar vid den åldern. Det kan vara upp till hälften i en kull som dör på ett par dagar samtidigt som kullen bredvid i samma ålder inte visar några som helst problem.
Några gårdar har när det inträffar, tagit bort allt kraftfoder under en vecka och problemen har minskat avsevärt.
Detta har ingenting med årstider att göra!
Problem på våren kan vara att uppfödaren ger för stor giva grönt gräs och för snabbt.
Uppstart på gräs skall börja med ett par maskrosblad första dagen och sedan öka lite varje dag under en vecka. Går det snabbare hinner kaninen inte ställa om för det fodret.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 04 maj-07 kl 19:49 »
De som har dött har faktiskt inte fått gräs...

De andra har fått gräs och där har jag inga dödsfall.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 18:44 »
Jag har aldrig påstått att kaniner dör av gräs!
Vad jag varnar för är snabba foderbyten oberoende av vad du byter ut. Ett foderbyte tar en vecka att vänja in djuren vid. Att jag nämner gräs beror på att många nu när gräset är väldigt inergirikt, slår en massa gräs och ger kaninerna full ranson direkt. Då är trumsjuka nästan obligatoriskt!
Gösta

klorofyll

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 21:41 »
Tack, Gösta för att du startat den här tråden! Vi är många nybörjare som behöver kloka vänner i cyberrymden....

Jag har haft häst i många år och nu har jag sedan ett år även kaniner och några får. Det är ju mycket man kan använda sej av till alla djurslag. Jag tänker då t ex på det här med vikten av mjuka övergångar mellan olika foder, tillgången till friskt vatten och ett bra grovfoder. Att de ska ha det rent och fint och bli väl hanterade med....

Gösta

« Svar #11 skrivet: 25 maj-07 kl 21:54 »
Många som drabbas av sjukdom hos sina djur skyller ofta på någon annas djur som orsak till skukdom.
HUR UPPSTÅR SJUKDOM HOS KANINER?
Här kommer de vanligaste orsakerna i fallande skala:
Dåligt foder
Dålig miljö (oftast för hög luftfuktighet i stallet)
Bristfällig hygien och bristfällig städning.
Stress och oro vid t.ex. miljöbyte, skräning barn, hundar mm
Inköp av djur när dessa sätts in i anläggning utan karantän
Utställningar.
Sammanfattningsvis kan man säga att ett bristfälligt foder i samband med dåligt ventilerat stall samt bristfällig rengörning i stort sett garanterar sjukdom!
Felaktig foderstat är orsaken till över 50% av dödsfall bland kaniner!

Gösta

« Svar #12 skrivet: 25 maj-07 kl 22:04 »
Fettsot
En vanlig sjukdom hos kaniner som drabbar i första hand nybörjare.
Sjukdomen beror på för mycket mat och felaktig mat.
Om du använder t.ex. Rabbfor 12-16 och har kaninraser i storlek Neew Zeeland (fullvuxen ca 5 kg) skall du ge den kaninen 1,5 dl Rabbfor/dygn (3 dl till digivande honor).
När jag får in kanin till slakt från vissa nybörjare får de ofta fettavdrag på grund av överfeta kaniner.
När jag pratar med dess personer håller de benhårt på att de bara har givit 1,5 dl/dygn. Visst det är säker sant men;
De tycker ju så mycket om morötter så det brukar de få en om dagen, och knäckebröd älskar de! Gräs så mycket de vill ha. Äpplen också! Detta får de utöver 1,5 dl Rabbfor!!!
Resultat=fet kanin!
Ge dessa feta kaniner enbart hö och vatten i 1 - 2 veckor + saltsten med mineral. Kaninen kommer att bli jättetjurig men kommer att må betydligt bättre efter några dagar.
Ger du extra tillskott måste du dra ner på pellets!
Gösta

HannaBou

« Svar #13 skrivet: 26 aug-07 kl 13:12 »
Hejsan! jag har 2st kaniner som jag bara har lånat över sommaren. Igår både nös och snorade ena kanien + att det lät lite grann i nosen när den andades. den var hängig ett tag, men sen blev den piggare. Vad kan det vara? och vad ska jag göra?

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #14 skrivet: 26 aug-07 kl 20:04 »
Jag har en hona som har lite variga ögon...vad är det...?

Gösta

« Svar #15 skrivet: 27 aug-07 kl 22:11 »
Två frågor.
Du som hade en kanin som var snorig en stund. Kan bero på dammigt strö eller hö som dammar. Är problemet kvar?
Kaniner reagerar på damm. De vill inte bli blöta eller sitta i drag. Håll lite uppsikt på utvecklingen.
Variga ögon?? Är de "geggiga" med gulaktigt klet?
Prova med jummet vatten och tvätta ur ögonen. Se efter så det inte finns skräp som fastnat.
Gösta

HannaBou

« Svar #16 skrivet: 28 aug-07 kl 13:34 »
Okej, ja hon mår jätte bra nu, inge snorig eller nånting och mktmkt piggare :D Tack för svaret!  

HannaBou

« Svar #17 skrivet: 03 sep-07 kl 18:02 »
Hej igen. Jag har 2 kaniner, en hane och en hona och dom är syskon. Kan dom skaffa ungar fast dom e syskon eller är det typ nån instinkt som gör att dom inte skaffar ungar med varandra? jag vill jätte gärna få kaninungar, men hur vet man att honan är dräktig?  ???

Gösta

« Svar #18 skrivet: 03 sep-07 kl 18:13 »
Hannabou du är på fel tråd med din fråga men här kommer ett svar:
Kaniner har ingen känsla för släktskap. När honan går i brunst sker en parning om det finns en könsmogen hane i närheten.
Problemet med syskonparning är att ungarna tappar ca 25% av sitt immunförsvar vilket gör dem extra känsliga för sjukdomar.
Efter 30 dagar märker du om hon blivit parad. Det kommer en hög med ungar! det är svårt även för en van uppfödare att med säkerhet känna efter om det finns foster.
Gösta

HannaBou

« Svar #19 skrivet: 03 sep-07 kl 18:47 »
ojdå, det tänkte jag inte på..:P  altså så är det ingen bra idé att para dom? :(  Hur ofta är en hona i brunst?
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 19:03 av HannaBou »

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser