Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Närke Hyra mark av Örebro kommun?  (läst 2018 gånger)

JohannaMaria

Närke Hyra mark av Örebro kommun?
« skrivet: 28 dec-16 kl 08:45 »
Hej! Har skrivit till stadsbyggnad med en förfrågan om att hyra mark för ett självförsörjningsprojekt och nu tänkte jag se om det finns något intresse för det här.
Min idé är att driva ett par ha som en öppen gård med odling och försäljning av frukt och grönt, vi skulle kunna ha lite djur där sommartid och hålla kurser i odling, hantverk och hållbart leverne. Syftet skulle vara att väcka intresse och sprida kunskap om hur man kan leva på ett hållbart sätt.
Finns det någon som skulle vilja göra detta med mej om jag nu får klartecken från kommunen dvs.😊
Mvh Johanna

JohannaMaria

SV: Hyra mark av Örebro kommun?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-16 kl 12:25 »
Har nu fått svar och de lovar ingenting än men verkar positiva till idén!
Hoppas det finns fler intresserade här!😊
/Johanna

IkaPika

• Närke
« Svar #2 skrivet: 28 dec-16 kl 12:34 »
Låter fantastiskt roligt!
Jag är intresserad, lite beroende på omfattning m.m.
Men intresse finns, absolut. :-)

JohannaMaria

« Svar #3 skrivet: 28 dec-16 kl 13:31 »
Superkul! Liknande projekt har gjorts i andra kommuner som har fått det att funka och jag tänker att om vi är ett gäng som delar på arbetet så behöver det inte bli övermäktigt. Härligt IkaPika då är vi två!

IkaPika

• Närke
« Svar #4 skrivet: 28 dec-16 kl 13:38 »
Superkul! Liknande projekt har gjorts i andra kommuner som har fått det att funka och jag tänker att om vi är ett gäng som delar på arbetet så behöver det inte bli övermäktigt. Härligt IkaPika då är vi två!

Ja precis. :-)
Spännande!!  :)

JohannaMaria

« Svar #5 skrivet: 28 dec-16 kl 14:54 »
De skrev från kommunen att vi kanske inte får svar innan nyår men sen ska de höra av sej så får vi se😊

IkaPika

• Närke
« Svar #6 skrivet: 28 dec-16 kl 19:24 »
De skrev från kommunen att vi kanske inte får svar innan nyår men sen ska de höra av sej så får vi se😊

Har du ett specifik plats tänkt för detta eller har du frågat dem allmänt?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-16 kl 19:32 »
Vet inte om jag förstått trådstarten korrekt men att ha djur på en bit mark i stan (eller nära stan) är nog ingen bra idé då djuren kan bli utsatta för djurplågare. Tycker jag läst ofta det senaste året om djur i diverse parker som folk har plågat ihjäl. Ska man ha djur är det nog bäst att de är på landet och nära gården där det bor folk. Kanske tänker du hyra mark långt ut på landet och inte i stan.

JohannaMaria

« Svar #8 skrivet: 28 dec-16 kl 23:05 »
Det beror kanske på hur bra koll man har, jag har alltid varit mkt mån om att de djur jag har hand om mår bra😊

JohannaMaria

« Svar #9 skrivet: 28 dec-16 kl 23:09 »
Har du ett specifik plats tänkt för detta eller har du frågat dem allmänt?

Jag har tittat på deras karta och sett att det finns bra markbitar i närheten av staden. Men sen beror det ju lite på kommunen och vilka planer de har. Jag är öppen för vilken plats som helst där detta är genomförbart och det inte ligger alldeles för långt utanför. Vad tycker du? Har du några specifika önskemål?

IkaPika

• Närke
« Svar #10 skrivet: 28 dec-16 kl 23:14 »
Jag har tittat på deras karta och sett att det finns bra markbitar i närheten av staden. Men sen beror det ju lite på kommunen och vilka planer de har. Jag är öppen för vilken plats som helst där detta är genomförbart och det inte ligger alldeles för långt utanför. Vad tycker du? Har du några specifika önskemål?

Nej, jag är intresserad oavsett i vilket område det blir. Men det är nog bra om det inte är jättenära stan. Lite mer utanför så tror jag man får ha det ifred bättre.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 29 dec-16 kl 00:56 »
Det beror kanske på hur bra koll man har, jag har alltid varit mkt mån om att de djur jag har hand om mår bra😊

Vad menar du med "bra koll"? Ska du sätta upp kamera eller vara där dygnet runt? Det verkar bli vanligare i Sverige både med fårstölder samt att folk faktiskt misshandlar djur till döds och då spelar det ingen roll om djuren mådde bra då du passerade hagen kl 19.00 en lördagkväll. Idioter härjar oftast på nätterna.

JohannaMaria

« Svar #12 skrivet: 29 dec-16 kl 07:15 »
Nej, jag är intresserad oavsett i vilket område det blir. Men det är nog bra om det inte är jättenära stan. Lite mer utanför så tror jag man får ha det ifred bättre.

Ja vi får se vad vi får men det troliga är ju att det blir lite utanför, mitt i stan vill de säkert mest bygga. Kul att du är på!😊

K@rin

• Närke
« Svar #13 skrivet: 30 dec-16 kl 07:40 »
Det finns en gemensam trädgård i Örebro vid Alnängsbadet som kallas Framtidsträdgården där folk odlar gemensamt. Den är under uppbyggnad och Universitetet står som huvudman. Marken är kommunens. Där får man vara med och odla så lite eller mycket man vill. Träffas ca en gång i veckan under odlingssäsongen. PM:a för mer info om ni är intresserade.

JohannaMaria

« Svar #14 skrivet: 10 jan-17 kl 12:41 »
Nu har kommunen hört av sig, de är positiva till idén och vill att vi kommer upp till stadsbyggnadskontoret och presenterar oss ytterligare.
Så alla som är intresserade behöver träffas nu för en första planering av vad det är vi vill göra. Vill ni vara med från början så häng på nu, än så länge är vi bara två och skulle gärna bli fler.
Allt gott!
Johanna

Hulakarin

« Svar #15 skrivet: 10 feb-17 kl 17:46 »
Jag är intresserad! jag drömmer om självförsörjning och att odla tillsammans med andra så det här låter ju perfekt!

JohannaMaria

« Svar #16 skrivet: 19 feb-17 kl 08:12 »
Men så roligt! Skickar PM till dej!😊

Charlotta Lundmark

• Närke
« Svar #17 skrivet: 25 jul-17 kl 15:15 »
Behöver det vara kommunal mark eller kan ni hyra av privat markägare? Hur mkt mark gäller det?

Lotta

JohannaMaria

« Svar #18 skrivet: 21 aug-17 kl 22:41 »
Hej! Såg inte ditt svar förrän nu. Det behöver absolut inte vara kommunal mark! Drömmen rör sig om 2-3 ha. Har du mark att hyra ut?

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ekanpek

• Närke
« Svar #19 skrivet: 06 nov-17 kl 16:08 »
Hej! Har ni kommit vidare med planerna? Jag är intresserad att ansluta Elin

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser